شلیک های مکرر دولت به بازار سهام؛ نرخ بهره به 35 درصد رسید

شلیک های مکرر دولت به بازار سهام؛  نرخ بهره به 35 درصد رسید

گروه اقتصادی: بورس پس از 11 روز نزول متوالی بالاخره روز سه شنبه توانست نفس راحتی بکشد و با رشد محدود همراه شد. روندی که بر اساس تحلیل کارشناسان چندان دور از انتظار نبود چرا که طبق تجربه، پس از مدت ها نزول معمولاً بازار کمی بهبود پیدا می کند.

به گزارش اقتصاد 24، البته انتظار فعالان برای مقابله با یکی از تهدیدهای بزرگ بورس نیز شاید دلیلی بوده است. رسیدگی به موضوع اصلاح بند ج تبصره 6 بودجه که به تازگی در وزارت اقتصاد تصویب شده و قرار بود روز سه شنبه در دستور کار مجلس قرار گیرد.

این اصلاح هنوز انجام نشده، حالا خبرهایی مبنی بر فعال شدن تهدید دیگری علیه بورس به گوش می رسد. اینکه نرخ ارز به 35 درصد رسیده است و به نظر می رسد دولت با تمام قوا در این بازار کار می کند، بدون توجه به این که خسارت وارده به بورس در درجه اول آسیب به تولید و اقتصاد کلان کشور است. جذاب کردن بازار بدهی، خیر، نمی توان به بهبود اقتصاد امیدوار بود در پایان معاملات روز سه شنبه، شاخص کل با افزایش 4273 واحدی به رقم 2 میلیون و 165 هزار واحد رسید، اما شاخص هم وزن بازار در سطح 715 هزار واحد باقی ماند. واحدها با کاهش 433 امتیازی .

ذهنیت منفی سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه
سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با ریزش های بی پایان بورس توضیح می دهد: به نظر می رسد بخش بزرگی از این وضعیت به دلیل عدم اعتمادی است که دولت در بین سرمایه گذاران ایجاد کرده است. این ذهنیت سرمایه گذاران نسبت به بازار عامل بسیار مهمی است. در بازاری که به شدت توسط دولت اداره می شود، حتی حرف های دولت هم تاثیرگذار است، چه برسد به عملکرد آنها. البته این بی اعتمادی و فرار سرمایه به این دلیل نیست که مستقیماً همین کار را می کنند، بلکه نتیجه اقدامات این است که سرمایه گذار ترجیح می دهد به سمت بازارهای غیرمولد مانند بازار مسکن یا بازار ارز برود که دولت نمی تواند. به جای حضور در بازار سرمایه، سرمایه گذاری هنگفتی در آن صورت گیرد.

به گفته وی، می دانیم که مثلاً یک آپارتمان در شمال تهران متری 500 میلیون یا 600 میلیون معامله می شود یا مثلاً یک سکه 40-50 پنجاه میلیون تومان و غیره معامله می شود، اما در بازار سرمایه اگر سهم شما 10 درصد افزایش پیدا کند ممکن است از هزاران جا اتفاقی بیفتد و این رشد محقق نشود.

بازار ارزهای دیجیتال گوی سبقت را از بازار سهام ربود
این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: دولت اقدامات دیگری را برای دخالت در سود شرکت ها انجام داده است. از قیمت گذاری هم برای محصولات و هم مواد اولیه به گونه ای که گران شود و بعد کالاها را ارزان بخرند، دلار صادراتی را 40 هزار تومان می خرند در حالی که در بازار آزاد و نرخ سود 50 درصد بالاتر است. افزایش ارزش به گونه ای است که عملاً وام جدیدی به هیچ شرکتی داده نشود و شرکت ها در محدودیت اعتبار قرار گیرند.

به گفته وی، دولت شرایط اقتصادی را برای بخش خصوصی و حتی بخش نیمه خصوصی بسیار سخت کرده است. آنها حتی با حرف های خود همه را فراری دادند و نتیجه این شد که حالا وقتی با مردم در کوچه و بازار صحبت می کنید یا در بازار ارز دیجیتال هستند یا در تجارت طلا یا خرید و فروش املاک و مستغلات هستند اما هرگز حاضر نیستند در آن شرکت کنند. بازار تولید و بازار سرمایه

بدون دلار! انکار واقعیت های اقتصادی
درخشانی همچنین یادآور شد: در این بازار تحت سلطه دولت با فعالانی که در وهله اول سواد چندانی برای ایجاد تحرک در بازار ندارند، دولت به راحتی می تواند به بازار جهت دهد و روند معاملات آن را از رکود خارج کند، حتی و با نامه اول از همه، بازار نیاز به اعتماد دارد. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، ممکن است به اخبار یا رویدادهای دیگر پاسخ ندهیم. پس از آن خواسته ما این است که نرخ نیما منطقی و منطبق بر واقعیت های روز باشد و دولت جلوی قیمت گذاری را بگیرد.

وی در مقایسه بورس ایران با بورس ترکیه افزود: در اقتصاد ترکیه که یک دلاری اداره می شود و سیستم قیمت گذاری ندارد، می بینیم که بازار سرمایه این کشور بسیار خوب در حال توسعه است و از کشورهای دیگر سرمایه جذب می کند. باید در ایران هم همین اتفاق بیفتد تا بازار رشد کند.

ما از دولت انتظار داریم واقعیت های اقتصادی را ارائه کند، نه اینکه از شرکت ها بگیرد و به مردم بدهد، میلیون ها سهامدار متضرر شوند و عده ای سکس را با قیمت کمتر وارد کنند. سرکوب دلار نیما بیشتر شبیه میز تقسیم رانت به نام حمایت از مستضعفین است. ما می خواهیم همه چیز روشن و آزاد باشد و فعالان اقتصادی بتوانند برای فعالیت های اقتصادی خود برنامه ریزی کنند.