دولت 6 درصد سهام ایران خودرو / 600 درصد سهام دولت در صنعت خودرو را در اختیار دارد


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1813889

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت ۵.۶ درصد سهام ایران خودرو را در اختیار دارد اما ۶۰۰ درصد در صنعت خودروسازی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عزت الله اکبری تالارپشتی در گفت و گو با شبکه خبری تهران نیوز گفت: دولت نباید در صنعت خودرو دخالت کند و بنابراین بهتر است هم واردات خودرو و هم صنعت خودرو آزاد شود. دو خودروساز بزرگ کشور همیشه حیاط خلوت دولت ها بوده اند.

وی افزود: بارها به دولت گفته ایم که تکلیف خود را با صنعت خودرو روشن کند. نمی شود دولت 5.6 درصد از سهام ایران خودرو را در اختیار داشته باشد اما با 600 درصد دخالت کند. اگر قرار است با صنعت خودرو سر و کار داشته باشید، پس تمام سهام خودروسازان را بخرید و به مردم بفهمانید که دولت قادر مطلق است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: البته دولت سیزدهم با درخواست ما موافقت می کند و موافق است که دولت باید تکلیف صنعت خودرو را مشخص کند. دولت باید صنعت خودرو را رها کند تا رقابت در صنعت خودرو را آغاز کند که می تواند منجر به پیشرفت و رونق در تولید خودروهای سنگین، دیزلی و خودروهای سواری شود.

اکبری تالارپشتی درباره آزادسازی واردات خودرو گفت: من هم با آزادسازی واردات خودرو موافقم اما ابتدا باید مشخص کنیم چه خودرویی وارد می شود؟ اینکه دلال و شخص بخواهد هر خودرویی را وارد کند برای ما مطلوب نیست. ماده 4 اصلاح شده و در این ماده گفته ایم که اگر خودروساز و قطعه ساز بتوانند خودرو یا قطعه ای را صادر کنند، می توانند خودرو وارد کنند. ما در نگاه اول به صادرات توجه کرده ایم و واردات خودرو باعث تشویق خودروسازان و قطعه سازان به صادرات می شود، فرقی نمی کند خودرو سنگین وارد شود یا خودرو و این را دولت و وزارت صمت تعیین می کنند. .

وی در خصوص اظهارنظرهای غیرکارشناسی در صنعت خودرو گفت: متاسفانه عده ای در مورد رویه قانون گذاری اظهار نظر می کنند و خوشبختانه رهبر معظم انقلاب نظر ما را تایید کرده اند. با مردم صحبت کرد و به مردم حق داد. واردات خودرو یکی از ابزارهای کنترل بازار و ارتقای کیفیت صنعت خودرو است، اما در این بین برخی که خود واردکننده هستند مانع واردات خودرو می شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت برای تامین نیاز بازار تصمیم به واردات خودرو به میزان مشخصی دارد و قانونا دست دولت را باز گذاشته ایم بهتر است با خودروسازی که تولیدش است قرارداد ببندد. خط خودرو خارجی باید در داخل کشور مستقر باشد تا برای کشور مزیت داشته باشد نه اینکه خودرو آماده وارد شود. واردات معمولی از یک تاجر چه سودی برای کشور دارد و اینجا فقط یک نفر سود می برد و کشور از این سود نمی برد.

به گفته اکبری تالارپشتی، بخش خصوصی انگیزه بالایی دارد و اگر دولت تکلیفی نداشته باشد، این بخش می‌تواند برای صنعت خودرو سودمند باشد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید