دولت روحانی اعتماد و سودآوری بازار سهام را تضعیف می کند / بازار سرمایه در دولت قبل محلی برای غارت و تامین مالی دولت بود

زمان: 12:59
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776793

این کارشناس اقتصادی گفت: بازار سهام به محلی برای غارت و تأمین کسری بودجه دولت در زمان روحانی تبدیل شده است. وی گفت: اقدامات دولت قبل باعث شده تا اعتماد و سودآوری بورس سال ها در نظر مردم از بین برود و این اعتماد به راحتی بازگردانده نشود.

ابراهیم رزاقی ، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران ، در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص اتفاقاتی که در دولت روحانی برای بورس رخ داد و گزارش دیوان محاسبات ملی برای خروج از سازمان بورس در دولت قبل ، گفت: سرقت صورت گرفت ؛ نمونه ای از این موارد قبلاً در غرب اتفاق افتاده است و روحانی از مدل مشابهی برای جبران کسری بودجه خود استفاده می کند.

وی توضیح داد: “شرکت انرژی آمریکایی Enron با سرمایه 150 میلیارد دلار ، به طور مصنوعی قیمت اوراق قرضه را افزایش می دهد. بنابراین با سود بالا و تقاضای بازار ، این اوراق را تأمین می کند و پس از کاهش قیمت دوباره آنها را جمع آوری می کند. روندی مشابه آنچه دولت روحانی در بورس انجام داد. و سالها اعتماد و سودآوری جامعه را در نظر مردم تضعیف می کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: اقدامات دولت سرمایه گذاران و خریداران سهام را مجبور به عقب نشینی کرده و سودآوری بازار سهام به شدت کاهش یافته و زیر سوال رفت. واقعیت سود در نگاه مردم بازار سهام را پر کرد و همه اینها در حالی بود که روحانی گفته بود جان خود را به بازار سهام بدهید ، در حالی که بازار سهام در هیچ کجای دنیا به این شکل عمل نمی کند.

رزاکی با اشاره به سیگنال های غلط روحانی گفت: دیدگاه بازندگان و عموم مردم امروز در بورس مانند یک دلال است و در ذهن آنها شکل می گیرد که سود این بازار کاذب است؛ برخلاف وعده ها و اظهارات رئیس جمهور سابق ، مبلغ 26 تریلیون تن از صندوق تثبیت برای حمایت از بازار سهام استفاده نشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی روحانی می گوید مردم کمک کرده اند و کسری بودجه تأمین شده است منظور او از چه نوع افرادی است؟ این حرکتی بود که بازار سهام را از چشم مردم دور کرد و سرمایه را از بین برد. این اطمینان به راحتی بازیابی نمی شود ، اما از طرف دیگر نقدینگی را در بازار منابع مالی عمومی قربانی می کند و کوه را بدهکار دولت سیزدهم می کند.

وی با اشاره به محاکمه علیه کارکنان سابق بانک مرکزی گفت: این اقدام معنوی همراه با چاپ پول بدون حمایت بانک مرکزی یکی از عوامل اصلی تورم در سه سال گذشته بوده است که خورده شده است. توسط مردم “امروزه اقتصاددانان نگران فقر فزاینده هستند و این به همراه آماری مانند بیکاری که به طور دقیق ارائه نشده است ، تصمیم گیری و تحلیل را برای اقتصاد دشوار می کند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید