از غارت غارت کشور توسط انگلیسی ها تا عبور زائران برای رسیدن به سرزمین عشق + عکس


ساعت: 10:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803446

دستاورد انقلاب در تاریخ عذاب آور اسدآباد;

یکی از اتفاقاتی که در تاریخچه گردنه اسدآباد می توان به آن اشاره کرد این است که قبل از انقلاب محل عبور و غارت اموال کشور توسط بیگانگان به ویژه اشغالگران انگلیسی بوده است، اما اکنون گذرگاه عظام حسینی است. که در شهر عشق حرکت می کنند مهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر همدان، گردنه اسدآباد – همدان یکی از سخت ترین گردنه ها و چهارراه های مهم غرب کشور است که حوادث مهم، تاریخی و حتی تلخ و شیرینی را در خود جای داده است. اگر از وقایع تلخ و ناگوار فجایع در این گذر بگذریم، تاریخ دردناک این حوادث، حوادث دیگری را ابداع کرده است که شنیدنی است، البته برخی از این حوادث تاریخی شیرین و برخی دیگر تلخ!

اما در آستانه چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی به یکی از دستاوردهای مهم این انقلاب در این عرصه می پردازیم؛

در گذشته، قبل از انقلاب، مردم برای سفر به همدان و امرار معاش در جاده قدیم که 106 سال پیش ساخته شده بود، مشکل داشتند.

حتی در این گذرگاه قدیمی و در جنگ جهانی اول شاهد عبور انگلیسی ها و عثمانی ها هستیم که خود یک اتفاق تاریخی است.

پس از انقلاب، گردنه جدید اسدآباد به طول بیش از 17 کیلومتر بین کوه‌های کرکس و آلمابلاگ و در ارتفاع حدود 2500 متری در نزدیکی کوه‌های کاراولهنه ایجاد شد. با وجود اینکه این گذر از نظر ایمنی جاده هنوز هم جاده دارد، اما رفت و آمد مردم با وسیله نقلیه بسیار متفاوت و راحت تر از قبل از انقلاب، پیاده یا با احشام است.

البته در این گذرگاه پس از انقلاب علاوه بر جنگل کاری کوه های اطراف، تاسیسات روشنایی و حتی تاسیسات کاهش تصادفات نیوجرسی، امکاناتی مانند ایستگاه امداد جاده ای، پاسگاه، مسجد، سفره خانه نیز وجود دارد. برای خدمات رسانی به مسافران راه اندازی شده است.

اما یکی از مهم ترین وقایع تاریخی در این گذرگاه، عبور انگلیسی ها و عثمانی هاست که نشان می دهد نه تنها غنیمت های این شهر به تاراج رفته، بلکه روزهای بدبختی مردم آن زمان را نیز در پی داشته است.

در آغاز جنگ جهانی اول در سال 1914 (1293 هجری قمری) در اروپا که شعله های آتش آن به ایران سرایت کرد، بیگانگان به ایران هجوم آوردند و مناطقی از آن را اشغال کردند که اسدآباد یکی از این مناطق اشغالی است.

پس از شکست در منطقه آوج، عثمانی ها در اسدآباد مستحکم شدند و از طریق تنگه وارد منطقه شدند.

به هر حال در دی ماه 1295 ارتش روسیه عثمانی را شکست داد و عقب نشینی کرد، حالا نوبت به عثمانی ها رسیده بود.

پس از جنگ جهانی اول، انگلیسی ها به همراه عده ای از سرخپوستان اسیر خود از کنگاور وارد اسدآباد و همدان شدند و فجایعی را رقم زدند که نه نسل های گذشته فراموش می کنند و نه نسل های آینده.

سربازان متجاوز و ستمگر انگلیسی در اسدآباد مانند روس ها و عثمانی ها جز گرسنگی و ظلم و ظلم و ستم و تجاوز کاری برای این شهر انجام نمی دهند. این تنها محدود به این قنات است) وی خاطرنشان کرد: به ساکنان اجازه استفاده از آب این قنات را نمی دهد و زمانی که فردی قصد داشت کوزه ای را از ظاهر قنات پر کند، از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

این قوم مهاجم با تمام مشکلاتی که در هنگام خروج از اسدآباد (1297 هجری قمری) برای مردم ایران به ناحق ایجاد کرده بودند، هر چه را که به دست نمی آوردند سوزاندند و ویران کردند، حتی قوطی های خالی بنزین و نفت را در زیر زمین پنهان کردند تا مبادا به خاک بیفتند. دست ایرانی هاست و سود کمی از آن می برند.

سید رضا ابوالقاسمی مورخ اسدآباد در این باره می گوید: سلطان محمد هرازم شاه می خواست ناصرالدین شاه را که خلیفه عباسی بود رها کند و یکی از اولاد علویان را جایگزین او کند. در فروردین ماه برف و کولاک بود و تمام لشکر او و حیوانات و حیواناتش زیر برف ماندند و تلف شدند.

مهدی غنی پارسا یکی از کارشناسان گفت: گردنه اسدآباد در طول تاریخ از وقوع بسیاری از حوادث نظامی جلوگیری کرده است که یکی از آنها حمله مغول به بغداد بود که به دلیل کولاک و بارش برف محقق نشد.

وی در خصوص یکی از حوادث گردنه اسدآباد که از آن به عنوان اتفاقات شیرین و معنوی یاد کرد، عبور زائران حسینی به ویژه از سال 93 است، گفت: هر ساله با نزدیک شدن به عاشورا و اربعین حسینی، زائران حسینی پیاده روی می کنند. اسب سواری از این گذر که روزگاری گذرگاه بیگانگان بود به سمت شهر عشق حرکت می کنند و این لحظه مهمی است که می توان آن را یکی از دستاوردهای انقلاب دانست.


4f976117 f74c 48cb affa a1153f28ec61 خبر خاکستری


4bd6f7f1 09f3 4927 8481 9cf9c60bef16 خبر خاکستری


d55b90d1 46dd 4391 8bea 58e0b2e0e216 خبر خاکستری


b9561cd6 a9ae 49bd a541 6107878c6e17 خبر خاکستری


44980968 1ab6 4614 9e64 c7459884df8c خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید