سرزمین ذائقه ها و سنت های اصیل اهل بیت مسافران نوروزی / ایران کوچک را به یادگاری از سرزمین مینودری بگیرید.

شهر قزوین در دوران صفویه به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم و شرایط جغرافیایی و سیاسی آن زمان اهمیت یافت و به همین دلیل به مدت 57 سال پایتخت کشور بوده است.
هنگامی که شاه طهماسب پایتخت را از تبریز به قزوین منتقل کرد، دستور داد باغ ها و عمارت های باشکوهی بسازند که تنها تعداد کمی از آن ها باقی مانده بود.
قزوین از نظر تعداد آثار تاریخی رتبه اول ایران و رتبه سوم جهان را دارد و بناهای این شهر به قدری زیاد است که در طول تاریخ قزوین القاب بسیاری از جمله دروازه بهشت، باغشهر و دارالسلطنه به آن داده شده است.

89e961c1 22b1 4cd2 946d 6f9ef967acb8 خبر خاکستری
قزوین پایتخت خوشنویسی است

این شهر همچنین به دلیل تحصیل خوشنویسانی چون میرعماد حسنی، میرزا محمدحسین عماد الکتاب قزوینی، میرزا محمدعلی، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایش فرهنگ عالی به عنوان «پایتخت خوشنویسی ایران» معرفی شده است. حیادلجی و حیارجی قزوینی ملک محمد قزوینی علاوه بر موزه دائمی خوشنویسی قزوین که در محل کاخ چهلستون قزوین قرار دارد، هر ساله میزبان رویدادهای مهم خوشنویسی مانند دوسالانه خوشنویسی ایران است.
زبان های رایج در استان قزوین عبارتند از فارسی، تاتی، مراگی، کردی، لری، ترکی و رومانش. زبان رایج مردم قزوین و بیشتر ساکنان نواحی شرقی این استان فارسی است، اما در محله‌های بافت قدیمی شهر سه گویش «راری»، «مغالواکی» و «قطعه‌زار» وجود دارد. . در میان مردم شنیده می شود.
بعلاوه به استثنای زبان مراگی که در تمامی روستاهای مراگی این استان به یک شکل صحبت می شود، سایر زبان ها بسته به شرایط اقلیمی و همچنین تحت تأثیر زبان های همسایه گویش های متفاوتی دارند.

سوغات و صنایع دستی
قزوین به‌عنوان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین استان‌های ایران، سوغاتی‌های زیادی مانند باقلوا، پادرازی، نان برنجی، نان چای، پسته نازک و صنایع دستی مانند قالی‌بافی، گجت‌ها، گلابتون‌دوزی و نقش‌بافی دارد.
باغ سنتی قزوین با وسعت حدود 2500 هکتار، سه طرف قزوین را احاطه کرده و جلوه ای زیبا و خاص به این شهر بخشیده است.
این باغ با قدمتی بیش از هزار سال، ریه شهر قزوین است و با وجود انبوه درختان بادام، پسته و نهال انگور، نقش مهمی در سلامت مردم این شهر دارد.

صنعت و کشاورزی
قزوین یکی از استان های مرکزی ایران به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ترانزیتی کشور و میزبان شهرهای صنعتی بسیاری از استان های مهم اقتصادی کشور محسوب می شود. در سال 1400 نرخ بیکاری در استان قزوین 6.4 درصد، مشارکت اقتصادی 43.3 درصد و نرخ اشتغال در بخش های خدمات، کشاورزی و صنعت در آن استان به ترتیب 44 درصد و 18.2 درصد و 37.8 درصد بوده است. .
این استان با داشتن شهرهای صنعتی متعدد یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است.


5624ff8f c2b4 4c0b b59f d52f9ec4ea9b خبر خاکستری


عمارت چهلستون (کلاچی)

چهلستون قزوین تنها غرفه بازمانده از کاخ های سلطنتی دوران شاه طهماسب است و در مرکز شهر قزوین و در میدان آزادی (سبزه میدان) قرار دارد.
این بنا که در دوره صفویه به عنوان کلاه فرنگی و پایتخت قزوین شناخته می شد، زمانی گنجینه اشیای تاریخی و باستانی بوده و اکنون موزه خوشنویسی قزوین است.
گردشگران می توانند علاوه بر دیدن این عمارت باشکوه از آثار منحصر به فرد و خوشنویسی این موزه دیدن کنند.

عمارت بزرگ کاپو
سردار عالی کاپو که در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت و یکی از دیدنی‌ترین بناهای شهر به شمار می‌رود، مجموعه‌ای از کاخ‌های قزوین است که بخش زیادی از شهر را در دوره صفویه پوشانده و ساخته شده است. در زمان شاه طهماسب.
امروزه در میان کاخ های هفت دری که یکی از آنها به عالی کاپو معروف است، چیزی جز ورودی عالی کاپو و عمارت چهل ستونی باقی نمانده است.
این بنا برای اولین بار در زمان شاه طهماسب ساخته شد و با تغییراتی که در زمان شاه عباس اول به خود دید به شکل امروزی رسیده است.
در زمان ناصرالدین شاه این بنا مرمت شد و قسمت های مختلف آن توسعه یافت تا اینکه چند سال بعد در زمان پهلوی به عنوان کلانتری مورد استفاده قرار گرفت.
برای دیدن دروازه بلند کاپو که یکی از دیدنی ترین و مهم ترین بناهای تاریخی قزوین است، باید به ابتدای خیابان سپه، اولین خیابان ایران بروید.


1db248e5 9149 411b a38f 9ceb502b245d خبر خاکستری


کلیسای کانتور
شرکت بیمه و حمل و نقل روسیه در ابتدای فعالیت رسمی خود در ایران، مجتمعی از تاسیسات را در شمال منطقه پنبه ریسه قزوین (حوزه فعلی خیابان طالقانی، بوعلی، مدرس و خیام) احداث کرد. اداری و اداری؛ او معروف شد.
یکی از این بناها کلیسای کوچکی است که به دلیل اعتقادات مذهبی کارکنان روسی برای عبادت مذهبی در قسمت جنوبی مجموعه ساخته شده است که اکنون به ساختمانی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.
کلیسای کانتور یکی از معدود کلیساهای ارتدکس باقی مانده در ایران پس از جنگ جهانی دوم است.
ساختمان این کلیسا که کوچکترین و تنها کلیسای سرخ ایران است از داخل کوچه به راحتی قابل مشاهده است و در محوطه این کلیسا مقبره های خلبان و مهندس روسی قرار دارد.

شاهزاده حسین
سفر علی بن موسی الرضا به قزوین در سفر او به خراسان مخفیانه صورت گرفت.
علی بن موسی الرضا در خانه داوود بن عیسی غازی ماند و پسر دو ساله اش که در این سفر همراه او بود بر اثر بیماری در قزوین درگذشت و در آنجا به خاک سپرده شد. اکنون که آستان شاهزاده حسین در خیابان قزوین و سلامگه است، متعلق به پسر علی بن موسی الرضا است.
در دوره صفویه بناهای متعددی برای این حرم ساخته شد که بعدها به شاهزاده حسین شهرت یافت و تبدیل به پناهگاه مردم قزوین شد.
مجموعه بناهای شاهزاده حسین شامل: دروازه ورودی، بنای گنبدی، ایوان، نیم طبقه، ایوان، بقعه و اتاق های اطراف حیاط مرکزی یا نیم طبقه است. ورودی مجموعه شاهزاده حسین از سمت شمال شبیه دروازه های ورودی شهرهای صفوی و قاجار است و این ورودی دارای یک طاق و شش مناره است که هر کدام به زیبایی با کاشی کاری تزئین شده اند.

هتل بزرگ
هتل بزرگ قزوین دومین هتل قزوین و همچنین یکی از اولین نمونه های هتل مدرن و اروپایی است که در سال های پایانی دوره قاجار ساخته شده است. این بنا در حدود سالهای 1299 تا 1300 توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهرشاهی تغییر نام داد ساخته شد.
این بنا در قسمت شرقی خیابان پیامبر و در قسمت غربی ارگ صفویان قرار دارد و در حاشیه خیابان در ورودی مغازه های متعددی وجود داشت.
بنای این سایت قدیمی‌ترین هتل بزرگ ایران است که با مطالعه تاریخچه وقایعی که در آن رخ داده است به طراحی کودتای رضاشاه می‌رسیم.


384af4ca 3b44 4532 ae95 bbaddadec80e خبر خاکستری


پارک جنگلی باراژین
پارک باراژین یا فدک با وسعت 1500 هکتار بزرگترین پارک جنگلی کشور است.
این پارک با امکاناتی مانند سینما، شهربازی دالفک، استخر آبیاری، پیست دوچرخه سواری و موتورسواری و دهکده طبیعی مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.

مسجد مرکزی
اولین بنای مسجد جامع قزوین به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد با چهار ایوان ایران، بر روی آتشکده‌های ساسانی ساخته شد. این بنا به دستور هارون الرشید در سال 192 هجری قمری ساخته شد و بخشی از آن در حمله مغول به قزوین به دلیل اهمیت آن تخریب شد و در دوره های بعد بازسازی شد.
این مجموعه ساختمانی باشکوه، شگفتی‌های معماری دوره‌های مختلف تاریخ را به نمایش می‌گذارد که به مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع قدیم قزوین نیز معروف است.
مسجد جامع اولین بنای مسجد جامع قزوین به‌عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد با چهار ایوان ایران، بر روی آتشکده‌های ساسانی ساخته شد.
این بنا به دستور هارون الرشید در سال 192 هجری قمری ساخته شد و بخشی از آن در حمله مغول به قزوین به دلیل اهمیت آن تخریب شد و در دوره های بعد بازسازی شد. این مجموعه ساختمانی باشکوه، شگفتی‌های معماری دوره‌های مختلف تاریخ را به نمایش می‌گذارد که به مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع قدیم قزوین نیز معروف است.


d2c6a235 fe21 43a7 a281 256b10c29a9a خبر خاکستری
دریاچه ایوان

دریاچه زیبای برج حمل که در نیمه شمالی الموت در دامنه کوه هشال در ۷۵ کیلومتری قزوین و بین چهار روستای اوان، وربن، زوردشت و زرآباد قزوین قرار دارد، احتمالاً ۵۰۰ سال پیش بر اثر رانش زمین به وجود آمده است. .
این دریاچه به عنوان هشتاد و نهمین اثر طبیعی که در تاریخ 20 بهمن 1389 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده مکانی جذاب برای تفریح ​​و استراحت است.
خیابان سپه

خیابان سپه، اولین خیابان طراحی شده ایران که در دوره صفویه و در زمان پایتختی قزوین ساخته شد، در سال ۱۳۸۷ رسماً به عنوان اولین خیابان ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
این خیابان توسط شاه طهماسب صفوی در شمال محله شهر قدیم یا خسار شاپور و همزمان با ساخت جعفرآباد ساخته شده است. عمارت و خانه های دو طرف این خیابان و باغ سعادت آباد و ساختمان دولتی و حرمسرا و باغ های شرقی و غربی ساختمان های مذکور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید