افتخار اهل سنت پیروی از سیره اهل بیت علیهم السلام است.


زمان: 09:00
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886960

حمل مشعل، چاوشی، نمایشنامه خوانی، بر سینه نشستن و حجاب حضرت قاسم علیه السلام تنها بخشی از عزاداری های مردم سیستان و بلوچستان در ماه محرم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با فرا رسیدن ماه محرم، خیابان های سیستان و بلوچستان با نصب پرچم ها و بنرهای منسوب به عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا حسینی می شود. عبدالله الحسین علیه السّلام.

مردم این منطقه اعم از شیعه و سنی با حضور در مساجد، تقایی ها، حسینیه ها و هیئت های مذهبی به عزاداری این امام همام و 72 شهید کربلا پرداختند. و با برپایی سنت حسنه و دیرینه نیروهای مسلح به استقبال دهه اول محرم رفتند و به کاروان اسرای کربلا پیوستند.

مناطق مختلف سیستان و بلوچستان آداب و رسوم عزاداری خاصی دارند که از آن جمله می توان به چاوشی خوانی و شوویس، خیمه سوزان، مراسم سنتی حضرت قاسم (ع)، پیاده روی با پای برهنه، گل مالیدن به سر و پاشیدن نی داغدار اشاره کرد. آداب محسوب می شود.

از برنامه های خوانندگی گرفته تا پرهیز از مراسم ازدواج

محمدعلی ابراهیمی کارشناس مردم شناسی آداب و رسوم محرم در سیستان و بلوچستان گفت: برافراشتن پرچم، حمل گلدسته و مشعل، حمل مشعل، چاوشی، مدیحه سرایی، مرثیه خوانی، زنجیر زنی، سینه نشسته، پامنبری جوش، پاوکا. جوش از جمله راه هایی است که عزاداری های عامیانه در این استان گسترده است.

وی با بیان اینکه تعزیه یا نمایش یکی از مراسم ویژه ماه محرم در شمال سیستان و بلوچستان است، افزود: تعزیه هر روز در این منطقه شبیه به قاریان محرم هر روز توسط یکی از امام حسین (ع) اجرا می شود. همراهان . ) اختصاص دادن؛ مثلا روز چهارم محرم به نام عزاداران حر، روز پنجم به نام فرزندان حضرت زینب(س)، روز ششم تا هشتم به یاد حضرت قاسم و حضرت علی اکبر(علیه السلام) نامگذاری شده است. . ص) روز نهم به نام حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) و روز دهم نام و یاد شهدای حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برافراشته می شود.

ابراهیمی تصریح کرد: از جمله آداب و رسوم مردم زابل در ماه محرم پرهیز از برگزاری مجالس عقد، جشن تولد و خرید لباس نو است و در دارالولایای سیستان هر محله دارای عزاداری مخصوص به خود است که غالباً به نام عزاداری نامگذاری شده است. همان مکان در این ایام عزاداران به یاد امام حسین (علیه السلام) بر سر خود گل می مالیند.

به گفته این کارشناس، پرچم ها و تابلوهای سیاه و سبز و پارچه های کتیبه ای در جلوی هر گروه قرار می گیرد و در سطح اول بزرگان محل، مردان، پسران و کودکان به سمت سینه حرکت می کنند و پس از آن زنان زنجیر.

وی ادامه داد: در شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان علاوه بر شیعیان، بسیاری از برادران و خواهران اهل سنت نیز برای حفظ حرمت ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (ع) در آیین های ویژه ای شرکت می کنند. با توجه به ماه محرم و ایام شهادت حضرت حسین (ع) این استان نیز مانند شیعیان از برگزاری مجالس عروسی و جشن های شاد خودداری کرد.

افتخار اهل سنت پیروی از راه اهل بیت (ع) است.

مولوی عنایت الله رسولی زاده از علمای اهل سنت شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه عشق و علاقه به خاندان اهل بیت و سیدالشهدا فقط متعلق به شیعیان نیست. گفت: عشق بورزید زیرا این خانواده در دل بسیاری از مردم جای دارد، در جهان اسلام یک سنت وجود دارد.

وی افزود: علمای اهل سنت در ایام ماه محرم در فاصله بین نمازهای یومیه و خطبه های نماز جمعه به تبیین معنای قیام عاشورا و جایگاه امام حسین (علیه السلام) و بیان مصائب و مشکلات فرزندان می پردازند. رسول خدا.

این عالم اهل سنت ادامه داد: ایثار، نپذیرفتن ذلت، گذشت، دفاع از اسلام، امر به معروف و نهی از منکر تنها بخشی از درس هایی است که از واقعه عاشورا می توان گرفت. انجام می شود زیرا راه هدایت، پیمودن این راه است.

وی بیان کرد: پخت انواع غذاهای محلی مانند حلوا، توزیع شیر و خرما بین خانواده های کم درآمد در روزهای تاسوعا و عاشورا از سنت های اهل سنت در این ماه است.

رسولی زاده تصریح کرد: بعد از ظهر روز عاشورا مردم بومی در بندر مرزی چابهار با آداب خاصی به یاد اسرای کربلا خیمه ها را آتش زدند و با حضرت زینب (سلام الله علیها) و اسرا همدردی کردند.

این عالم اهل سنت گفت: زنان پاکستانی در این نقطه از کشور در دهه اول محرم با نوحه خوانی و انجام آداب ویژه به عزاداری می پردازند و در شب تاسوعا نیز با بستن چادر حضرت قاسم سلام الله علیه به عزاداری اهل بیت می پردازند. بر او باد .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید