سرزمین 8000 ساله تاریخ مسافران را به نوروز دعوت می کند / سمفونی بهاری در سرزمین هزار و یک شب


ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814759

آذربایجان غربی یکی از توریستی ترین استان های کشورمان است و هر گوشه از این سرزمین اقوام و مذاهب زیبایی های خاصی دارد که آشنایی با این آثار دیدنی خالی از لطف نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، صدای پای بهاری از گوشه و کنار ایران اسلامی و شهرها به گوش می رسد؛ صدای پای بهاری که به گوش می رسد. زمستان آخرین روزهای خود را می گذراند و نوروز آرام آرام فرا می رسد و بلبل ها آواز می خوانند.

استان سرسبز و زیبای آذربایجان غربی با هزاران اثر ثبت ملی و مناطق بکر گردشگری که بر اساس کاوش های باستان شناسی میراث دار تمدن 8000 ساله و با تمام زیبایی ها و تاریخ و تمدن کهن و داستان های هزار و یک شب پر رمز و راز است. این شهر که از خاطرات و خاطرات بسیاری از گذشته به ارث رسیده است، یکی از جذاب ترین مقاصد مسافران و گردشگران نوروزی است و به دلیل هم مرز بودن با ترکیه، عراق و آذربایجان، منتظر گردشگران نوروزی در داخل و خارج از کشور است.

آذربایجان غربی یکی از توریستی ترین استان های کشورمان است و هر گوشه از این سرزمین از اقوام وادیان زیبایی های خاصی دارد که خالی از ظرافت نیست و هر کدام سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی و امسال با طبیعت و تاریخی است. نشانه ها مختلف را می توان یکی از مناسب ترین مقاصد گردشگری دانست.


ارومیه شهر تاریخ و تمدن

ابتدا از ارومیه مرکز آذربایجان غربی شروع می کنیم، شهری که دارای چندین اثر تاریخی و منطقه ای گردشگری است که هر ساله پذیرای مهمانان، مسافران و گردشگران است.


ceb38d6e 276e 486a 931d b5a3ceacfbc5 خبر خاکستری

دریاچه ارومیه و کاظم داشی در دلش، مسجد اعظم; مسجد سردار، مسجد جامع، ساختمان نیروی انتظامی، خانه انصاری، بازار ارومیه، مدرسه هدایت، کلیسای مادر مریم، سه گنبد، آتشکده تمر، یخچال 9 پله ای و چندین اثر تاریخی دیگر از جمله این بناها هستند. آثار تاریخی و مناطق گردشگری ارومیه.که می تواند نوروزی پذیرای گردشگران باشد.

بازار ارومیه که یکی از آثار تاریخی ارومیه است در بافت قدیمی شهر واقع شده و قدمت آن به دوره صفویه می رسد.بازار ارومیه دارای معماری ساده و دارای طاق ها و چشمه ها و گنبدهای متنوع است. این بازار دارای تیمچه ها، حمام ها، کاخ ها و مساجد مربوط به دوران زندیه و قاجار است.


چالدران، بهشتی در ایران و شهری از دوران صفویه


ad171b57 0271 49f8 9e1e e2c0360b1338 خبر خاکستری

دشت زیبای چالدران در شمال آذربایجان غربی و دامنه های کوه آرارات در مرز ایران و ترکیه که به بهشت ​​ایران معروف است مجموعه جهانی کارا کلیسا و آرامگاه سیدصدرالدین و صدها نفر را نیز در دل خود جای داده است. آثار تاریخی . .

کلیسای کارا یا کلیسای سنت تادئوس در 20 کیلومتری شمال شرق چالدران در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و تاریخچه آن به اوایل دوره مسیحیت هورنستی باز می گردد. بخشی از کلیسا بر روی آن قرار دارد.

ظاهراً ساختمان اصلی کلیسا تماماً از سنگ‌های سیاه ساخته شده است و پس از بازسازی، برخی از سنگ‌ها با سنگ‌های سفید جایگزین شده‌اند. به احتمال زیاد این اقدام عمدا انجام شده تا آیندگان با شکل و ظاهر اصلی کلیسا آشنا شوند.

این کلیسا در دوره های مختلف به دلایل مختلف تخریب و بازسازی شد. در سال 1230 م. (616ق) در حمله چنگیز قسمت زیادی از کلیسا ویران شد، اما در زمان اقامت هلاکوهان مغول در آذربایجان، حاج نصیرالدین طوسی سعی در بازسازی آن کرد.

بقعه سید صدرالدین یکی از بناهای تاریخی و مذهبی مهم این شهرستان است که در 4 کیلومتری چالدران سنگی بین روستاهای گل عشاگی و سعدال در دوره صفویه ساخته شده است.

این اثر زیبا یکی از مقبره های منحصربفرد اسلامی است که به صورت ساختاری شش ضلعی ساخته شده و در دشتی بزرگ قرار گرفته است و این هواپیما یادآور واقعه تاریخی جنگ هالدور و نبرد وحشیانه ایران و عثمانی است. .

میر سید شریف الدین علیصدر قاضی عسگر شیرازی ملقب به سیدصدرالدین از وزارت شاه شاه اسماعیل صفوی در این جنگ به شهادت رسید و آرامگاه وی از آن زمان مورد احترام و احترام مردم چالدران و اطراف بوده است. .


دارالمومنین هوی، شهری در مسیر جاده ابریشم

شهرستان خوی نیز در شمال آذربایجان غربی در کنار جاده ابریشم قرار دارد و همچنین یکی از مکان هایی است که می تواند مقصد گردشگران و مسافران نوروزی باشد، سایر اماکن تاریخی نیز قسمت کوچکی از دیدنی های این شهر هستند.


b230d3db 7c3c 404a b0da 15fedeb5cb41 خبر خاکستری

دروازه سنگی خوی تنها دروازه سنگی ایستاده ایران است که در قسمت جنوبی بازار خوی در نزدیکی شهر سلماس قرار دارد و بقایای آن قابل مشاهده است.

مسجد مطلب خان به عنوان بزرگترین مسجد تاریخی روباز کشور در مرکز شهر هوی آن واقع شده است.


ماکو، شهر سنگی ایران

ماکو نیز یکی از دیدنی ترین شهرهای آذربایجان غربی است که یکی از مهم ترین آثار تاریخی آن کاخ و موزه باغچه جوک است که در گذشته مقر حکومت سردار ماکو بوده و در شش کیلومتری ماکو قرار دارد.


081fd0f7 1e81 445a 8d36 9cee01bb54af خبر خاکستری

قدیمی ترین بناهای تاریخی ماکو مربوط به دوره اورارتویی و اتاق های سنگی روستاهای سنگر و کشف کتیبه های خط میخی در روستاهای بسطام و اطراف بازرگان است و مورخان قدیم و جدید ثابت می کنند که ساکنان اولیه ماکو اورارتویی ها بوده اند. .


سلماس، شهر شطرنجی ایران


7b026729 b363 4e36 8b3f cf54bb8e44fd خبر خاکستری

سلماس به شهر شطرنجی ایران می گویند که آثار تاریخی نیز در دل خود جای داده است، مانند سنگ نگاره تخت شاهی ساسانی مربوط به دوره ساسانی که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سنگ قبر یادگار یکی از پیروزی های ایران بر رومیان است و اردشیر پاپکان و وارث تاج و تختش شاپور اول را در حال بازگشت از فتح ارمنستان و پیروزی بر ارتش روم نشان می دهد و دو فرمانروای محلی ارمنی هدایایی به او تقدیم می کنند. این تصویر حدود 5 متر عرض و 2.5 تا 2.8 متر طول دارد. در این سنگ نگاره دو سوار و دو عابر پیاده حضور دارند. سوار سمت چپ اردشیر پاپکان است و سوار سمت راست شاپور اول است که وارث تاج و تخت است و تاجی مانند پدرش دارد. تاریخ خلق این تابلو 238 میلادی است.


تپه حسنلو نماد سکونتگاه های باستانی


a0375524 390b 4d68 a5ef 277ef603d5aa خبر خاکستری

تپه حسنلو یکی از تپه های باستانی ایران است که در دشت سولدوز (نگاده) قرار دارد و قدمت آن به بیش از شش هزار سال قبل از میلاد می رسد.مشهورترین اثر باستانی کشف شده در این مکان جام طلایی حسنلو است که متعلق به دوران عصر آهن و در موزه ایران باستان نگهداری می شود.

این تپه به نام روستای حسنلو نامگذاری شده است و تپه های باستانی زیادی اطراف تپه حسنلو را احاطه کرده اند و به نظر می رسد تمدن های دیگری در زمان استقرار حسنلو و تمدن بزرگ آن و در دوره تمدن حسنلو ایجاد شده با این تپه در تماس بوده اند.

می توان گفت تقریباً 14 تپه باستانی در اطراف تپه حسنلو شناسایی شده است که نشان از رونق، آب و هوای مناسب و رشد فرهنگی مردمان باستانی در این منطقه دارد. وجود تپه های باستانی دیگر نشان می دهد که اقوام ساکن در حسنلو از همین طایفه هستند و با اقوام ساکن در تپه های اطراف تجارت و ارتباط داشته اند.


تکاب سرزمین افسانه ای آذربایجان غربی است

تکاب یکی از شهرهای آذربایجان غربی است که داستان ها و افسانه های فراوانی در دل خود جای داده و آثار تاریخی غنی و آثار دیدنی فراوانی دارد که قدمت برخی از آنها به هشت هزار سال پیش می رسد.


51ffe70d dde5 4d2d a276 5ec90b3230b4 خبر خاکستری

مجموعه جهانی تخت سلیمان و آثار باستانی واقع در آن یکی از مهم ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن ایران است که در کوهستان های غرب کشور و در آب و هوای بسیار صاف و خوش آب و هوا واقع شده است. این مجموعه تاریخی که امروزه «تخت سلیمان» نامیده می شود، در قدیم به «معبد آتش آذرگشنسب» معروف بوده است.

مجموعه تاریخی تخت سلیمان شامل دریاچه طبیعی، معبد آتش آذرگشنسب، معبد آناهیتا، بنای چهارطاقی، تالار و کاخ سلطنتی است. محل اقامت بر تخت سلیمان مربوط به هزاره اول پیش از میلاد و اوج شکوفایی آن متعلق به حکومت ساسانیان است.

برخی معتقدند که تخت جمشید برای ساسانیان همان ارزشی را داشت که تخت جمشید برای هخامنشیان داشت. این مجموعه تاریخی نیز یکی از آثار ثبت شده در ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

زندان سلیمان یا کوه زندان شیطان کوهی توخالی مخروطی شکل است که در سه کیلومتری غرب مجموعه جهانی تخت سلیمان و در ۴۲ کیلومتری تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این کوه مخروطی شکل هزاران سال پیش بر اثر فوران یک آتشفشان شکل گرفت.

مردم منطقه ته سلیمان تکاب داستان های زیادی از این منطقه نقل می کنند و می گویند که حضرت سلیمان شیاطینی را که از دستورات او سرپیچی می کردند در این کوه زندانی می کرد و به همین دلیل به آن زندان دیو یا سلیمان می گویند.


میاندوآب، شهر آب و تاریخ


9dd82a26 2e93 43cf 9c7c e2d6968fdf0a خبر خاکستری

میاندوآب چهارمین دشت حاصلخیز کشور است که در زمان نادرشاه افشار شهری بزرگ بوده است. این شهر با بررسی میاندوآب به عنوان اولین پایتخت ایران می گوید اولین افرادی که وارد ایران شدند این مکان را به دلیل آب و هوای معتدل، خاک و آب به عنوان پایتخت انتخاب کردند.

جریان مداوم آب و حاصلخیزی خاک در این منطقه، وجود آب و هوای معتدل نشان می دهد که این منطقه برای مردمان اولیه دوران باستان امن بوده و دارای سابقه طولانی سکونت انسان است.

تپه‌های باستانی مانند داش تیپ از این شهر و کتیبه‌ها و کتیبه‌های به دست آمده از این تپه‌ها قدمت میاندوآب را ثابت می‌کند و تاریخ تاریخی آن را با هزاره اول یا هزاره اول پیش از میلاد پیوند می‌دهد.

از جمله آثار تاریخی ثبت شده میاندوآب در فهرست آثار ملی کشور، نام دو پل تاتائو و پل کوسلار و در کنار آن ها آثار تاریخی و گردشگری از جمله مسجد طاق، زرینه رود (جغاتو) و سیمینه رود (تاتائو) است. خانه پدری شهید باکری، چهل پله و مناطق بکر و طبیعی گردشگری میاندوآب را نیز می توان نام برد.


غار سهولان مهاباد دومین غار آبی بزرگ ایران است


f6451a63 e56b 47ed a50c 57643f15e528 خبر خاکستری

غار سهولان دومین غار آبی بزرگ ایران است که در شمال شرقی مهاباد در جنوب استان قرار دارد و یکی از مهم ترین و منحصربفردترین غارهای طبیعی کشور و یکی از شگفت انگیزترین زیبایی های طبیعی آذربایجان غربی است. .

تحقیقات غار نشان می دهد که قدمت این غار به دلیل فعالیت های زمین شناسی به اواخر دوره کرتاسه در حدود 70 میلیون سال قبل باز می گردد.

غار سهولان شبیه غار علیصدر همدان است. این غار آبی با جلوه های طبیعی و قندیل های بی نظیر خود در دامنه کوه کوتر قرار گرفته و جلوه بسیار زیبایی به منطقه بخشیده است.

این غار یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی است و روزانه پذیرای حدود هزار گردشگر و مسافری است که از سراسر کشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر می کنند.


آبشار شلمش; زیباترین آبشار ایران


10898b0d d5f4 4f18 a72a e30b483aca29 خبر خاکستری

آبشار شلمش یکی از دیدنی های طبیعی سردشت و یکی از مهم ترین آبشارهای آذربایجان غربی است که از سه آبشار موازی تشکیل شده و مورد توجه گردشگران است.

طبیعت زیبای کوهستانی و مناظر جذاب آن و همچنین موقعیت و نوع صخره های تشکیل دهنده آبشار مورد توجه گردشگران و زمین شناسان قرار گرفته است.


مسجد بزرگ بوکان


20d32c3b aa8f 4483 8680 7e760307a7e8 خبر خاکستری

مسجد بوکان نیز یکی از آثار تاریخی است که در کنار تپه قدیمی قلعه سردار و در سمت شرق رودخانه سراب قرار دارد و به دستور حاکم وقت بوکان ساخته شده است.

مسجد بوکان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی است که در بین مردم این شهر از محبوبیت خاصی برخوردار است و هر هفته نماز جمعه در این مسجد برگزار می شود. همچنین این مسجد یکی از بزرگترین و مهمترین مساجد استان آذربایجان غربی است.

غار کلایچی نیز یکی از آثار تاریخی این شهر است که در کنار تپه باستانی کلایچی قرار دارد و یکی از غارهای طبیعی ایران به شمار می رود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید