آیت الله شیخ محمد بهاری از دیدگاه بزرگان / مراسم یادبود شیخ بهاری و 2 تن از طلاب درگذشته حرم رضوی در شهرستان بهار برگزار می شود.


ساعت: 11:20
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821187

این بنا به مناسبت سالگرد درگذشت عالم خاخام بهاری ساخته شده است

همزمان با نهم رمضان سالروز رحلت عالم ربانی و عارف اصلح آیت الله شیخ محمد بهاری (ره). مبارکه زمین مقصر حرم مطهر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دوستت دارم; به مناسبت نهم رمضان سالروز هلاکت عالم ربانی و عرفانی، شرح مختصری از حکیم فرزانه شیخ محمد بهاری که در هر عصر و زمان لازم است در روح و روان مردم وجود دارد.


انقلابی آغاز شد، تألیف و نوشت.


حکیم عارف آیت الله شیخ محمد بهاری فرزند حاج میرزا محمد در 1265وی در شهرستان بهار به دنیا آمد.


ادامه تحصیل در بروجرد و شاگردی آیت الله حاج میرزا محمود بروجردی در 32در یک سالگی به درجه اجتهاد رسید و در زادگاهش بهار به ارشاد مردم پرداخت.


شیخ بهاری در سال 1394 به نجف اشرف هجرت کرد.1297ق) از خادمان و شاگردان خاص روحانی ملاحسینلی همدانی شد و تحت اشراف و تربیت این بزرگوار مراحل سیر و سلوک و عرفان را طی کرد..


در سال (1311 ق) که ملا همدانی به رضوان الهی شتافت و شیخ بهاری در نجف به شیوه و مکتب ملا ادامه داد و بسیاری از علما و بازرگانان ایرانی و عرب و هندی فرمان رفتار او را دریافت کردند..


حاج شیخ محمد بهاری همچنان در نجف زندگی می کرد تا اینکه به بیماری مزمن مبتلا شد و به گفته پزشکان برای بهبودی مجبور به تغییر آب و هوا شد.


نجف داشتند، اما چون حال جسمی اش رو به وخامت رفت، به زادگاهش بهار بازگشت و تا نهم رمضان تا پایان عمر در آن شهر ماند.1325 ه ق)23 مهر 1286) روحش مملو از رضای الهی شد و جسمش پاک شد


زادگاهش شهر بهار در آرامگاه ابدی او بود.


مزار عالم متقیان در مزار شهدای شهرستان بهار و در میان بیش از 80 شهید صورتی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، پناهگاه بسیاری از عاشقان است..


کارهای علمی مرحوم بهاری محدود به مکاتباتی است که در قالب دستورالعمل سفر برای شاگردان خود می نویسد..


آیت الله بهاری از دیدگاه بزرگان


در بین مالکین معروف است که: میت از مهمانان خود پذیرایی می کند


مرحوم شیخ جواد انصاری همدانی 1339کسانی که اهل سیر و سلوک و معرفت بودند و در همدان زندگی می کردند، پیوسته برای عبادت و یاری از روح مرحوم بهاری بیرون می آمدند. 19 کیلومتر


راه می رفتند.


علامه تهرانی هم می گوید:


بارها برای زیارت بهار همدان رفته ام. معلوم است که آن مرحوم از مهمانان خود پذیرایی می کند.


من خیلی به همدان سفر کرده ام هر بار که بر سر مزار مرحوم شیخ می آیم ایشان از من پذیرایی می کنند و خیلی از دوستان هم می گویند..


نقل است که مرحوم آخوند حسینلی همدانی درباره ایشان فرموده است: حاج شیخ محمد بهاری حکیم رفقای من است..


مرحوم آیت الله سید محسن امین درباره ایشان می نویسد: ایشان عالم و مراقب ربانی بودند..


مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی در کتاب خود می گوید: شیخ محمد بهاری شریف ترین و بزرگترین شاگرد ملا حسینقلی همدانی بوده است. مطالعه مدت و وصی علمای همدانی ملاحسینلی شیخ محمد بهاری همدانی نجفی


متوفی 9 رمضان 1325 بهار بود.


سید محسن امین عاملی، مؤلف آیان الشیعه که خود ملاحسینقلی همدانی را درک می کند، درباره او می گوید: شیخ محمد بهاری، عالم و سالک در نجف، نزد ملا حسینقلی همدانی درس خوانده و


او از خاص ترین شاگردان او بود که دارای صفات و مناصب عالی بود. او همواره به علم مشغول بوده و همواره مراقبه بوده و وجودش مایه اعمال شریف است. او در این مرکز به تحصیل اخلاق، اصول و فقه پرداخت.


حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: مرحوم آکا شیخ محمد بهاری رضی الله عنه شخصیت بسیار برجسته ای است. هم وکیل بزرگی است و هم عارف. او منشأ برکات بسیاری است.


عرفان واقعی و ناب مانند عرفان شیخ بهاری به خوبی تبیین و معرفی شده است، جوانان دیگر به دنبال عرفان کاذب نخواهند بود..


انتهای پیام//

دیدگاهتان را بنویسید