سیستان و بلوچستان آخرین رتبه ثبت طلاق در کشور است/ میانجی گری بزرگان و بزرگان طوایف یکی از دلایل کاهش طلاق است.


ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: 09/04/1401
کد خبر: 1913506

وساطت ریش صفیدان ظرفیت ارزشمندی برای جلوگیری از طلاق دارد.

کارشناسان معتقدند افزایش آمار طلاق در جوامع در حال توسعه یکی از آسیب هایی است که به طور طبیعی اتفاق می افتد، اما افزایش بیش از حد آن می تواند بسیار خطرناک باشد و به سست شدن کامل بنیان خانواده منجر شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، طلاق به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی علل بسیار گسترده ای دارد و از دخالت های نامناسب اطرافیان تا مشکلات معیشتی و رفتارهای نامناسب زوجین را شامل می شود.



به نظر می رسد طلاق آخرین راه رهایی از مشاجرات و درگیری های بین زوجین است و منجر به مشکلات اجتماعی بسیاری می شود که نه تنها حال، بلکه آینده افراد و حتی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته بزرگان و بزرگان، از قدیم الایام رسم بر این بوده است که اگر زوجی در زندگی خود با مشکل مواجه شوند، یکی از اعضای ارشد خانواده به اصطلاح ریش سفید می کند و جلسه ای تشکیل می شود که زوج و خانواده آنها مشکلاتشان را مطرح خواهند کرد.

بیشترین تلاش ریش سفید در این جلسات آموزش مهارت های زندگی زوجین و دعوت آنها به بخشش و سازش با یکدیگر بود. زیرا به گفته روانشناسان، بروز بسیاری از مشکلات و اختلافات در ابتدای زندگی مشترک ناشی از کمبود درآمد زوجین است و به مرور زمان احساس دوستی بین آنها بیشتر می شود.

اما این روزها ریش خاکستری و کمک گرفتن از بزرگسالان برای بسیاری فراموش شده است و زوج ها ترجیح می دهند با تجربه محدود در مورد زندگی خود تصمیم بگیرند.

سیستان و بلوچستان همچنان یکی از استان هایی است که مردم آن به دلیل غلبه فرهنگ ایلی و عشیره ای تابع سنت ها و آداب و رسوم هستند و بر پیروی از این سنت ها در تمام مراحل زندگی تاکید دارند.

حمایت و حمایت خانواده ها برای حل مشکلات زوجین و ایجاد آرامش نیز ممکن است در پایین بودن آمار طلاق در این استان نقش داشته باشد چرا که انگ طلاق همچنان در بین خانواده های سیستان و بلوچستان وجود دارد و برای جلوگیری از آن. از دوران جوانی “انگشت نشان دادن” نامیده می شود و منجر به ادامه زندگی و حل مشکلات می شود.

سیستان و بلوچستان کمترین آمار طلاق را در کشور دارند

رضا راحت دمارده مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در 7 ماهه امسال تعداد طلاق در این استان یک هزار و 883 مورد بوده است در حالی که سال گذشته این رقم یک هزار و 503 مورد بوده است.

وی افزود: این استان کمترین رتبه ثبت شده را در کشور از نظر طلاق دارد.

می توان گفت یکی از دلایل پایین بودن آمار طلاق در سیستان و بلوچستان، غلبه فرهنگ طایفه ای و قبیله ای در زندگی مردم این استان است، از این رو زوج ها برای حل مشکلات خود به سراغ بزرگان و بزرگان می روند. تا آنجا که ممکن است، شاید بیشتر به جای دعوا و تجدید نظر در دادگاه، اقوام آنها را ملاقات می کند و این نشان دهنده امید آنها به بازگشت به زندگی مشترک است.

با افزایش تاب آوری، صبر، بردباری و کمک روانشناسان و متخصصان می توان تا حدود زیادی از این امر جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید