سرزمین افسانه ای چند هزار ساله تا دومین دریاچه نمک جهان / قدمت آن به اوج تاریخ می رسد


زمان: 09:28
تاریخ انتشار: 14/29/1400
کد خبر: 1816692

آذربایجان غربی در شمال غرب کشور با بیش از 1500 اثر تاریخی چشم نواز ثبت شده یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگران نوروزی است و هر ساله این سرزمین پذیرای مسافرانی با هشت بهشت ​​و هفت بهشت ​​با قدمت طولانی است.

طبیعت سرسبز و آثار تاریخی آذربایجان غربی این استان را به یکی از بهترین انتخاب ها برای گشت و گذار در نوروز تبدیل کرده است.

مرکز استان آذربایجان غربی شهر ارومیه است که در آن مکان های دیدنی زیادی مانند موزه ها، چشمه ها، بازارهای سنتی و آثار تاریخی وجود دارد.

علاوه بر ارومیه، شهرهای دیگر استان مانند مهاباد، هوی آن، تکاب، چالدران، سردشت و ماکو آثار باستانی و طبیعی زیبایی دارند.

در زیر سعی کرده ایم بهترین دیدنی های آذربایجان غربی را معرفی کنیم. با ما بمان.


ارومیه شهری با دومین دریاچه نمک جهان

دریاچه ارومیه و کاظم داشی، مسجد جامع; مسجد سردار، مسجد جامع، ساختمان نیروی انتظامی، خانه انصاری، بازار ارومیه، مدرسه هدایت، کلیسای ننه مریم، سه گنبد، آتشکده تمر، یخچال 9 ستون و چندین اثر تاریخی دیگر از جمله آثار تاریخی هستند. آثار و مناطق گردشگری ارومیه نوروزی می تواند پذیرای گردشگران باشد.

بازار ارومیه که یکی از آثار تاریخی ارومیه است در بافت قدیمی شهر واقع شده و قدمت آن به دوره صفویه می رسد.بازار ارومیه دارای معماری ساده و دارای طاق ها و چشمه ها و گنبدهای متنوع است. این بازار دارای تیمچه ها، حمام ها، کاخ ها و مساجد مربوط به دوران زندیه و قاجار است.


چالدران شهری از دوران صفویه

دشت زیبای چالدران در شمال آذربایجان غربی و دامنه های کوه آرارات در مرز ایران و ترکیه که به بهشت ​​ایران معروف است مجموعه جهانی کارا کلیسا و آرامگاه سیدصدرالدین و صدها نفر را نیز در دل خود جای داده است. آثار تاریخی . .

کلیسای کارا یا کلیسای سنت تادئوس در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران به روستایی به همین نام قرار دارد و تاریخچه آن به اوایل دوره مسیحیت هورنستی می رسد. بخشی از کلیسا بر روی آن قرار دارد.

ظاهراً ساختمان اصلی کلیسا تماماً از سنگ‌های سیاه ساخته شده بود و پس از بازسازی آن، برخی از سنگ‌ها با سنگ‌های سفید جایگزین شدند. کلیسا.

این کلیسا در دوره های مختلف به دلایل مختلف تخریب و بازسازی شد. در سال 1230 شمسی سال 616 هجری قمری در حمله چنگیز قسمت اعظم این کلیسا ویران شد، اما در زمان اقامت هلاکوهان مغول در آذربایجان، خواجه نصیرالدین طوسی برای بازسازی آن تلاش کرد.

بقعه سید صدرالدین یکی از بناهای تاریخی و مذهبی مهم این شهرستان است که در 4 کیلومتری چالدران سنگی بین روستاهای گل عشاگی و سعدال در دوره صفویه ساخته شده است.


تپه حسنلو نماد سکونتگاه های چند هزار ساله

تپه حسنلو یکی از تپه‌های باستانی ایران است که در دشت سولدوزناگده قرار دارد و قدمت آن به بیش از شش هزار سال قبل از میلاد می‌رسد.

این تپه به نام روستای همجوار حسنلو نامگذاری شده است و تپه های باستانی زیادی تپه حسنلو را احاطه کرده است و به نظر می رسد در زمان استقرار حسنلو و تمدن بزرگ آن تمدن های دیگری با این تپه در ارتباط بوده و دوره تمدن حسنلو ایجاد شده است.

می توان گفت تقریباً 14 تپه باستانی در اطراف تپه حسنلو شناسایی شده است که نشان از رونق، آب و هوای مناسب و رشد فرهنگی مردمان باستانی در این منطقه دارد. وجود تپه های باستانی دیگر نشان می دهد که طوایف ساکن در حسنلو از همین طایفه بوده و با اقوام ساکن در تپه های اطراف تجارت و ارتباط داشته اند.


تکاب سرزمین افسانه ای است

تکاب یکی از شهرهای آذربایجان غربی است که داستان ها و افسانه های فراوانی در دل خود جای داده و آثار تاریخی غنی و آثار دیدنی فراوانی دارد که قدمت برخی از آنها به هشت هزار سال پیش می رسد.

مجموعه جهانی تخت سلیمان و آثار باستانی واقع در آن یکی از مهم ترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن ایران است که در کوهستان های غرب کشور و در آب و هوای بسیار صاف و خوش آب و هوا واقع شده است.

این مجموعه تاریخی که امروزه «تخت سلیمان» نامیده می شود، در قدیم به «معبد آتش آذرگشسب» معروف بوده است.

مجموعه تاریخی تخت سلیمان شامل دریاچه طبیعی، معبد آتش آذرگشنسب، معبد آناهیتا، بنای چهارطاقی، تالار و کاخ سلطنتی است. محل اقامت بر تخت سلیمان مربوط به هزاره اول پیش از میلاد و اوج شکوفایی آن متعلق به حکومت ساسانیان است.

برخی معتقدند که تخت جمشید برای ساسانیان همان ارزشی را داشت که تخت جمشید برای هخامنشیان داشت. این مجموعه تاریخی نیز یکی از آثار ثبت شده در ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.


غار سهولان مهاباد دومین غار آبی بزرگ کشور است

غار سهولان دومین غار آبی بزرگ ایران است که در شمال شرقی مهاباد در جنوب استان قرار دارد و یکی از مهم ترین و منحصربفردترین غارهای طبیعی کشور و یکی از شگفت انگیزترین زیبایی های طبیعی آذربایجان غربی است. . .

تحقیقات غار نشان می دهد که قدمت این غار به دلیل فعالیت های زمین شناسی به اواخر دوره کرتاسه در حدود 70 میلیون سال قبل باز می گردد.

غار سهولان شبیه غار علیصدر همدان است. این غار آبی با جلوه های طبیعی و قندیل های بی نظیر خود در دامنه کوه کوتر قرار گرفته و جلوه بسیار زیبایی به منطقه بخشیده است.

این غار یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی است و روزانه پذیرای حدود هزار گردشگر و مسافری است که از سراسر کشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر می کنند.


آبشار شلمش; زیباترین آبشار ایران

آبشار شلمش یکی از دیدنی های طبیعی سردشت و یکی از مهم ترین آبشارهای آذربایجان غربی است که از سه آبشار موازی تشکیل شده و مورد توجه گردشگران است.

طبیعت زیبای کوهستانی و مناظر جذاب آن و همچنین موقعیت و نوع صخره های تشکیل دهنده آبشار مورد توجه گردشگران و زمین شناسان قرار گرفته است. مینوازد


مسجد بوکان یکی از بزرگترین مساجد آذربایجان غربی است

مسجد بوکان نیز یکی از بناهای تاریخی است که در کنار تپه قدیمی قلعه سردار و در سمت شرق رودخانه سراب قرار دارد و به دستور حاکم وقت بوکان ساخته شده است.

مسجد بوکان یکی از بناهای تاریخی و مذهبی است که در بین مردم این شهر از محبوبیت خاصی برخوردار است و هر هفته نماز جمعه در این مسجد برگزار می شود. همچنین این مسجد یکی از بزرگترین و مهمترین مساجد استان آذربایجان غربی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید