میانگین مصرف روزانه نمک هر ایرانی سه برابر استاندارد جهانی است/ مردم نمک دریا را در برنامه غذایی خود قرار ندهند.

ساعت: 10:46
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791714

یک متخصص تغذیه متوسط ​​مصرف روزانه نمک ایران را سه برابر استاندارد جهانی دانست و گفت: نمک یکی از مواد مورد نیاز برای متابولیسم تغذیه ای در بدن است که در انتقال پیام های عصبی و عملکرد صحیح ماهیچه ها نقش دارد، اما در مصرف آن مرز باریکی بین سلامتی و بیماری وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کارشناس تغذیه آزاد در گفتگو با جهانبین نیوز; وی گفت: ایران یکی از پرمصرف ترین کشورها در زمینه مصرف نمک است.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف روزانه نمک توسط هر فرد در ایران سه برابر استاندارد جهانی است، بیان کرد: نمک یکی از مواد مورد نیاز برای متابولیسم مواد مغذی در بدن است که در انتقال پیام های عصبی و عضلات مناسب نقش دارد. عملکرد اما در مصرف مرز باریکی بین سلامتی و بیماری وجود دارد.

این متخصص تغذیه افزود: زمانی که مصرف نمک در جامعه ای زیاد باشد می توان در آینده نه چندان دور احتمال بروز بیماری را در جامعه پیش بینی کرد.

آزاد گفت: از جمله بیماری هایی که می تواند ناشی از مصرف نادرست نمک باشد، می توان به فشار خون اشاره کرد که کاهش مصرف نمک بلافاصله فشار خون را کاهش می دهد.

وی فشار خون بالا را عامل افزایش سکته و بیماری های قلبی در انسان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: نمک زیاد کلسیم را از استخوان ها خارج می کند و باعث دفع آن از طریق ادرار می شود که می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

وی گفت: کاهش مصرف نمک خطر ابتلا به سرطان معده و آسم و بیماری های کلیوی را کاهش می دهد.

آزاد ادامه داد: مردم باید عادت نمک گذاشتن در سفره و استفاده از آب لیمو ترش، آب پرتقال، ادویه و سبزیجات معطر را برای طعم دادن به غذا کنار بگذارند.

وی یادآور شد: برای مصرف زیتون، پنیر، پنیر و هر ماده غذایی که نمک پنهانی دارد، حتما این غذا را یک شب در آب قرار دهید تا نمک اضافی آن گرفته شود، به طور کلی مصرف روزانه نمک باید به پنج گرم برسد. و نمک تصفیه شده باید یددار شود.

این متخصص تغذیه ید را یکی از عناصر اصلی بدن دانست و افزود: به طور طبیعی میزان ید موجود در آب، خاک و غذا بسیار کم است و باید با مصرف نمک یددار تصفیه شده تامین شود. مصرف ید توصیه می شود: «از نمک اجتناب کنید زیرا حاوی ناخالصی ها و فلزات سنگین و خطرناک است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ید عنصر حساسی است و مقدار آن کاهش می یابد و از نور و حرارت از بین می رود، لازم است نمک یددار تصفیه شده در جای خشک و خنک نگهداری شود و در آخرین مراحل پخت به غذا اضافه شود. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید