دریاچه نمک کوم که توسط سدها احاطه شده است. تهران و قم در کانون گرد و غبار/ عدم حق آبه دریاچه نمک بیشترین خسارت را به کوم وارد می کند


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۵
کد خبر: 1808649

بحران کنونی دریاچه نمک ناشی از بی مهری و بی توجهی به حق آبه دریاچه است که نه تنها بر تنوع اکولوژیکی و کاهش تعداد پرندگان در منطقه تأثیر می گذارد، بلکه منابع طبیعی و زمین های کشاورزی را نیز کاهش می دهد. نیاز به اقدام فوری مسئولان دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دریاچه نمک کوم که در قلب ایران و در مجاورت پارک ملی کویر و بین سه استان قم، اصفهان و سمنان قرار دارد، طی دهه گذشته به دلیل احداث سدهای متعدد و تأخیر در تامین آب خشک شده است. که هشدارهای مسئولان محیط زیست درباره خشک شدن، نابودی حیات دریاچه ها و فعال شدن کانون های احتمالی گرد و غبار نمک در مرکز ایران در سال های اخیر بارها هشدار داده شده است.
بنابراین باید گفت که در سال های اخیر کمبود آب در تالاب های استان کوم و افزایش برداشت از آب های زیرزمینی به همراه عوامل طبیعی از جمله بارندگی شدید و افزایش دما موجب بروز بحران های زیست محیطی در منطقه شده است که علاوه بر آن کوم بر استان های مجاور نیز تأثیر گذاشت.
سفره های آب این منطقه نیز در سال های اخیر با گسترش سریع شهرهای کشاورزی و صنعتی خشک شده است. اگر وضعیت دریاچه نمک به همین منوال پیش برود، کارشناسان پیش بینی می کنند دریاچه خفه می شود.
متاسفانه بحران کم آبی در سال های اخیر دامنگیر دریاچه نمک شده است، بحرانی که حتی با بارش های کوتاه مدت پاییزی هم جان خود را از دست نداده است و باید راه حلی اساسی برای عبور از این بحران اندیشیده شود.

de88df35 2d3a 4a8c 8206 8250b63de588 خبر خاکستری

تبدیل دریاچه نمک به کانون گرد و غبار 20 میلیون ایرانی را تهدید می کند
بنابراین سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست کوم با اشاره به پدیده گرد و غبار در استان کوم گفت: در فصل بهار و تابستان به دلیل وزش باد غالب از شرق به کوم، استان تحت تاثیر گرد و غبار قرار می گیرد. .
وی گفت: با وجود اینکه منشا گرد و غبار قم در سال های اخیر خارج از استان بوده است، اما شاهد مشکلات مختلفی پیش روی کانون های فعال خاکی در استان هستیم. کاهش بارندگی، برداشت بی رویه آب، ایجاد برخی صنایع منسوخ در استان و اختلال در آبرسانی به محیط زیست موجب افزایش پدیده گرد و غبار کوم در سال های اخیر شده است.
موسوی مشکینی گفت: مراتع اطراف استان در حال تخریب است و بسیاری از روستاها به دلیل آب شور خالی از سکنه شده اند.
وی تاکید کرد: بیش از 105 هکتار از سطح استان به کانون ریزگردهای محلی تبدیل شده و شرایط منطقه متزلزل است.

400000 هکتار از بیابان به نقاط داغ گرد و غبار تبدیل می شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست کوم قطع آبراه را یکی از مهمترین چالش های استان دانست و گفت: در صورت تداوم این روند 400 هزار هکتار از بیابان استان مستعد گرد و غبار می شود که می تواند مشکل کنونی گرد و غبار را به میزان قابل توجهی تشدید کند.
وی گفت: احداث سدهای بالادستی، توزیع نشدن سدهای اکولوژیکی، خشکسالی و تغییرات اقلیمی، میزان بالای تبخیر دشت ها به بیش از سه هزار میلی متر در سال، تشدید بیابان زایی و جانمایی نامناسب صنعتی و معدنی. واحدها از جمله عوامل اصلی و مهم تشدید کننده مشکلات زیست محیطی هستند. این محیط زیست در کوم است.

99e39dbe 2fc1 44a8 aa31 e9691ce55a47 خبر خاکستری

شرایط نامناسب دریاچه نمک علاوه بر مشکلات زیست محیطی، به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است، از این رو با توجه به خشکسالی در این منطقه و وجود آب شور موجب ناباروری زمین های کشاورزی و فراوانی چاه ها و روستاهای همجوار در این منطقه شده است. حوزه.

در شعاع 50 کیلومتری روستایی باقی نمانده است / بحران به سمت کوم پیش می رود
سیداحمد شفیعی معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کوم در این خصوص با بیان اینکه روستایی در شعاع 50 کیلومتری دریاچه باقی نمانده است، گفت: در حال حاضر با تهدید جدی مواجه هستیم.
وی افزود: با ذخایر عظیم آبی دریاچه نمک در سال های اخیر، اگرچه دریاچه همچنان نفس می کشد و سطح آن مرطوب است، اما با وجود احداث بیش از 60 سد بزرگ و کوچک بر روی رودخانه های منتهی به دریاچه و در … حوضه دریاچه او هنوز مرده است.» به پایان خود نرسیده است؛ در حین استخراج، مقادیر زیادی آب مستقیماً از دریاچه استخراج و تبخیر می شود و دریاچه نمک با مساحتی در حدود 200000 هکتار به مرکز فعال تبدیل می شود. تولید پودر نمک
شفیعی با بیان اینکه متاسفانه این بحران به سمت شهرستان کوم پیش می رود، افزود: در صورت ادامه وضعیت به همین منوال بقیه روستاها خالی از سکنه می شوند. پوشش گیاهی این دریاچه نیز از بین رفته و به منطقه ای کاملاً کویری تبدیل شده است که آماده فرسایش و تبدیل به کانون های گرد و غبار است.

استان کوم در سال 1395 اقدام به اجرای حوضه اکولوژیک آب شور کرد و با تخصیص سالانه 154 میلیون متر مکعب از رودخانه های قمرود و قره چای به شورای عالی آب موافقت کرد، اما این تخصیص هرگز محقق نشد. البته در بهار 1388 40 میلیون مترمکعب از قمرود و 20 میلیون مترمکعب از قره چای (سد الغدیر) به دریاچه رهاسازی شد، اما این امر چندان تأثیر مثبتی بر آب زیست محیطی نداشت.

فقدان حق آبه دریاچه نمک بیشترین خسارت را به کوم وارد می کند
به همین دلیل موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست کوم افزود: در صورت عدم توجه به وضعیت موجود و ادامه روند بیابان زایی، 25 درصد جمعیت کشور درگیر این گرد و غبار خواهند بود. در صورت تامین نشدن سطح آب دریاچه نمک این دریاچه به دلیل جهت وزش باد در معرض تخریب قرار می گیرد، استان کوم بیشترین خسارت را می داند.
وی ادامه داد: اگر آب دریاچه نمک تامین نشود در آینده شاهد ریزگردهای نمکی در قم و تهران خواهیم بود و این گرد و غبار نمکی به دلیل فلزات سنگین می تواند خطرات بسیار جدی داشته باشد.

cd72597c 70cb 4b44 acb2 fd6087eb2a09 خبر خاکستری

حق آب دریاچه نمک داده نمی شود
از سوی دیگر عباس جعفری کارشناس محیط زیست با اشاره به سطح آب دریاچه نمک کوم گفت: با توجه به وجود سدهای متعدد در کنار رودخانه های منتهی به دشت مسیل و دریاچه نمک عملاً آبی وارد نمی شد. نمک دریاچه کوم و حقوق زیست محیطی آب زیستی حتی در سال های آبی نیز توزیع نمی شود.

دریاچه نمک کوم که توسط سدها احاطه شده است. تهران و قم در کانون گرد و غبار
همچنین رویان نظری دکترای آب در تهران به کوم رسید و اکنون کوم و تهران در کانون گرد و غبار قرار گرفته اند! دریاچه نمک کوم بر اساس مصوبه سال 94 دارای 154 میلیون مترمکعب آب است اما با وجود رودخانه های اطراف آب دریافت نمی کند چرا که برداشت آب از بالادست بسیار آزاردهنده و به دور از عدالت زیستی است.
وی ادامه داد: متأسفانه نگاه مدیران و کارکنان به توسعه منطقه ای و سازمانی است و غافل از اینکه ساختار طبیعت بسیار منظم و به هم پیوسته است، بنابراین بروز مشکلات زیست محیطی در قم قطعاً تهران و سایر مناطق همجوار را تحت تأثیر قرار خواهد داد. آن را گرفتند. به اختصار به وضعیت خوبی می پردازیم که دریاچه نمک کوم در گذشته داشت اما در محاصره سدها از بین رفت.
این پزشک محیط زیست خاطرنشان کرد: در قسمت شمالی دریاچه نمک کوم رودخانه جاجرود وجود دارد که سد لتیان و سد ماملو ورامین را مسدود کرده و از ورود آب به دریاچه جلوگیری می کند. در شمال غربی رودخانه‌های شور و کرج را داریم که از کرج و قزوین می‌آیند، اما در قزوین سد نهب و در کرج سد کرج ساخته شده است که حیات این رودخانه‌ها و دریاچه نمک را تهدید می‌کند.
وی افزود: رودخانه های کراچای و کمرود در قسمت غربی دریاچه وجود دارد. قره چای با سد الغدیر در ساوه و قمرود با سد 15 خرداد در کوم مانع جریان آب شدند و این اتفاقات باعث شده تا شوری آب چاه های آب نزدیک دریاچه به 18000 EC برسد. .
نظری گفت: هر کدام از این رودخانه ها برای حفظ پایداری دریاچه باید سهمی در تخلیه آب به دریاچه داشته باشند اما متاسفانه در سند سازگاری با کم آبی استان های مربوط به آب های حوض آمده است. تالاب سلطان، دریاچه کوم و تالاب مره ذکر نشده است، اگر هزینه ای برای دریاچه نمک و تالاب مره نپردازیم، این اکوسیستم های منحصر به فرد که زیستگاه های ارزشمندی برای ما هستند، خشک می شوند و در این صورت خاک خشک می شود. زیستگاه های ارزشمند و زنده آنها را می سوزانند و از خطرات زیست محیطی از جمله گرد و غبار ناشی از مردم در بالادست رنج می برند.

1795be0c 5763 4c47 8e7a 6791ed5929f5 خبر خاکستری

دریاچه نمک کوم در حال تبدیل شدن به یک بحران زیست محیطی است
محسن عروجی در همایش علمی آلودگی هوا، اثرات بهداشتی و چالش های اجرای قانون هوای پاک در استان قم افزود: آلودگی سوخت های فسیلی و صنعت و گرد و غبار دو نوع آلودگی هوای قم هستند. روبرو هستیم.
عروجی ادامه داد: در نیمه اول سال از اردیبهشت تا اوایل مهرماه وزش باد در استان کوم عمدتاً از شرق به غرب و در نقاطی که بیشتر بیابان ها و دریاچه های نمک قرار دارند ظاهر می شود.
وی افزود: اگر خشکسالی به همین منوال پیش برود دریاچه نمک برای کشور معضلی می شود و مشکلاتی مانند مشکلات دریاچه ارومیه را به همراه خواهد داشت.

دریاچه نمک منبع عظیمی از نمک و مواد معدنی است
اما همانطور که گفته شد دریاچه نمک امروز وضعیت خوبی ندارد و اگر به موقع به آن رسیدگی نشود در آینده به جای اینکه فرصتی برای استان باشد به تهدید و معضلی برای استان تبدیل خواهد شد. استان. علاوه بر این دریاچه نمک کوم از توجیه اقتصادی خوبی برخوردار است، بنابراین از جذابیت اقتصادی بالایی برای سرمایه گذاران برخوردار خواهد بود. علاوه بر بخش معدنی، جاذبه های گردشگری نیز از جمله ظرفیت های دریاچه نمک است. این دلایل نشان می دهد که این دریاچه نیاز به مراقبت دارد.
از سوی دیگر در سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به قم، بحث دریاچه نمک مطرح شد. رئیس جمهور در این بازدید دستور تشکیل کارگروهی از دستگاه های ذیربط کنترل ریزگردها برای رسیدگی به معضل دریاچه نمک را صادر کرد.

با این حال، بحران دریاچه نمک به دلیل بی مهری به حق آبه دریاچه است که نه تنها بر تنوع اکولوژیکی و کاهش تعداد پرندگان در منطقه تأثیر می گذارد، بلکه منابع طبیعی و زمین های کشاورزی را نیز کاهش می دهد. به سمت نابودی امیدواریم مشکلات این منطقه مورد توجه مسئولان منطقه ای و کشوری قرار گیرد تا در آینده به مشکل جدیدی برای استان و کشور تبدیل نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید