خسارت سدهای قزوین و ساوه در تالاب کوم / استان ها حق آبه به کوم نمی دهند

ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801893

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه مدت زیادی است که حق آبه استان قم اعطا نشده است، گفت: قم در انتهای حوزه آبخیز قرار دارد و در استان های بالادستی مانند قزوین و الغدیر سدها است. ساوه باعث خشک شدن رودخانه ها و تالاب های استان کوم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، سید رضا موسوی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در نشست خبری نهم آذرماه هوای پاک پیش از ظهر در اتاق جلسات سازمان محیط زیست قم اظهار داشت: شعار امسال هوای پاک، حقوق عمومی و اراده ملی، سال است. 96 قانون هوای پاک تصویب و اعلام شد که قانون جامعی است که همه جوانب هوا را در بر می گیرد، اما دیوان محاسبات طی بررسی های مراجع ذی ربط اعلام کرد که تنها 10 درصد از قانون هوای پاک در سراسر کشور اجرا شده است. کشور.

وی گفت: در استان قم به 10 دستگاه سنجش آلودگی هوا نیاز داریم، هم اکنون در کوم 3 ایستگاه سنجش آلودگی هوا فعال است و ساخت 2 ایستگاه دیگر نیز در دست اقدام است که یکی از آنها امسال و دیگری در سال آینده نصب می شود. سال در پردیسان

مدیرعامل سازمان حفاظت محیط زیست کوم گفت: در سفر استاندار به سلفچگان تصمیمات خوبی گرفته شد و مقرر شد مدیریت پسماند در سلفچگان بر عهده شرکت شهرک صنعتی سلفچگان باشد. این به صرفه است.

موسوی گفت: در اجرای سازمان محیط زیست در 10 ماهه امسال 580 ساعت بازدید از اماکن صنعتی داشتیم که از این تعداد 490 بازدید منجر به اخطاریه شد. همچنین 2 فیلم در برنامه شاد در قسمت آموزشی منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص آلودگی هوای کوم ۶ ماهه اول و ۶ ماهه دوم سال متفاوت است. در 6 ماهه اول سال با گرد و غبار بیشتری در استان کوم مواجه می شوم. همچنین در نیمه دوم سال بود که در چهار ماه گذشته وضعیت بهتر شد و تعداد روزهای آلوده نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

موسوی تاکید کرد: از 302 روز گذشته امسال 248 روز هوای پاک، 33 روز هوای آلوده برای اقشار آسیب پذیر، 17 روز هوای آلوده برای مردم عادی و 4 روز خطرناک در تابستان است.

مدیرعامل سازمان محیط زیست کوم گفت: در 10 ماهه امسال 235 استعلام بهره برداری داشتیم که با 25 استعلام مخالفت کردیم، 299 استعلام داشتیم که 50 استعلام مخالف بود و در مجموع 534 استعلام داشتیم. ، که 75 مورد به دلایل مختلف منتفی شد.

وی گفت: 18 پرونده برای حفظ حقوق بشر در حوزه محیط زیست و 27 پرونده حقوق طبیعی از جمله شکار و حمل سلاح غیرمجاز تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده است.

موسوی گفت: آنفولانزای پرندگان در فصل سرد سال در سراسر کشور شایع است اما خوشبختانه در کوم موردی از آنفولانزای پرندگان در طبیعت مشاهده نشده است و پرندگان همیشه در حال شمارش هستند. همچنین در 10 ماهه امسال 100 قطعه پرنده توسط شهروندان تحویل یا معرفی شده است که «پس از نگهداری یا در طبیعت رها می شوند یا به مراکز نگهداری فرستاده می شوند.

مدیرکل محیط زیست استان کوم در پاسخ به خبرنگار سایت کوم فردا درباره سهم نیروگاه سیکل ترکیبی از آلودگی هوای کوم؟ وی گفت: درصد دقیق آن مشخص نیست. البته خوشبختانه این نیروگاه قدرت سوزاندن نفت کوره را ندارد، اما اگر نیروگاه گاز مصرف کند، آلودگی کمتری دارد، اما اگر از سوخت مایع استفاده کند، آلودگی افزایش می‌یابد. البته باید فهرستی تهیه شود تا سهم هر مرکز و منبع از میزان آلودگی هوا در کوم مشخص شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر دفن زباله های صنعتی در مراتع کوم گفت: متاسفانه زباله های صنعتی در کوم به یک دغدغه جدی تبدیل شده است و همه دستگاه ها باید دست به دست هم دهند تا این مشکل در قانون محقق شود. مدیریت پسماندهای صنعتی با سازمان صمت و نظارت بر عهده سازمان محیط زیست است و گاهی منشأ این پسماندهای رها شده در مراتع کوم نامشخص است و نرم افزار و تجهیزات انسانی برای نظارت مستمر وجود ندارد.

موسوی گفت: متأسفانه کوم در انتهای حوضه است و حق آبه در کوم توسط سایر استان ها داده نمی شود و سدسازی در ساوه و اخیراً در قزوین باعث خشکسالی در کوم می شود و این امر باعث ایجاد تالاب در کوم می شود. “ما همیشه در معرض خطر هستیم. ما میلیاردها متر مکعب کم آبی در کوم داریم، به همین دلیل خواستار تشکیل کارگروه تالاب ها به ریاست معاون اول رئیس جمهور شدیم تا با مشورت سایر استان ها حق آبه کوم را بگیریم تا تالاب های کوم رودخانه کاراچای نباشد. در کوم بر اثر احداث سد از ساوه کاملاً خشک شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید