مدیران آب به مسائل زیست محیطی اعتقادی ندارند/عدم اعطای حق آبه به تالاب ها چالشی بحران زا است


ساعت: 15:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۹
کد خبر: 1904820

محمدجواد اشرفی گفت: وزارت نیرو موظف است مصرف آب را بر اساس آب شرب، حق آبه زیست محیطی، کشاورزی و صنعت اولویت بندی کند، متاسفانه این اولویت بندی در کشور انجام نمی شود و حق آبه زیست محیطی آن را در اولویت آخر قرار داده است. چالشی است که باعث بحران می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با حضور در دفتر شبکه اطلاع رسانی رهیاب در گفتگوی تفصیلی با اشاره به وجود 5 تالاب در استان خوزستان گفت: وسعت ایران از تالاب خورالعظیم حدود 360 هزار هکتار است. که یک سوم تالاب هورالعظیم و حق آبه را شامل می شود این تالاب در ایران از رودخانه کرخه و در عراق از رودخانه های دجله و فرات تامین می شود.

وی افزود: در سال های اخیر به دلیل شرایط جوی، فعالیت های سدسازی و بارهای کشاورزی در حاشیه رودخانه ها حق آبه خورالعظیم تامین نشده و تنش های زیادی برای تالاب خورالعظیم ایجاد شده است.

اشرفی احداث سد کرخه با ظرفیت 6 میلیارد مترمکعب را چالش بزرگی برای حق آبه تالاب هورالعظیم عنوان کرد و گفت: ظرفیت تالاب هورالعظیم حدود 3.5 میلیارد مترمکعب است که پس از گذشت احداث سد و برنامه ریزی انجام شده برای ذخیره آب شرب و کشاورزی ضروری است.

وی گفت: تالاب خورالعظیم یکی از با ارزش ترین تالاب های کشور و جهان است که یکی از بزرگترین مراکز مهاجرت پرندگان در فصل زمستان است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. اما اکنون وضعیت تالاب هورالعظیم خوب نیست و بیش از 50 درصد آن خشک شده است، این خشک شدن در دریاچه های 4 و 5 است اما در دریاچه های 1 تا 3 شرایط نسبتاً بهتر است و اگر بارندگی خوبی نداشته باشد این اتفاق می افتد. سال با مشکلات جدی تری مواجه خواهیم شد.

181799 218 خبر خاکستری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به بررسی نیاز آبی تالاب هورالعظیم در هر فصل از سال گفت: وزارت نیرو موظف است مصرف آب را بر اساس آب شرب، حقوق زیست محیطی بر آب اولویت بندی کند. کشاورزی و صنعت که متأسفانه این اولویت بندی در کشور انجام نشده و حق آبه زیست محیطی به اولویت آخر تبدیل شده است که چالشی بحران آفرین است. به عنوان مثال در تابستان نیاز آبی تالاب هورالعظیم 24 متر مکعب در ثانیه است در حالی که تابستان سال گذشته کمتر از 3 میلیون متر مکعب در ثانیه آب وارد تالاب هورالعظیم شد که به دلیل عدم اولویت بندی و بحرانی بودن آن است. شرایط رودخانه و سد کرخه.

وی افزود: در خوزستان برای حق آبه تالاب ها با وزارت نیرو مبارزه می کنیم تا حداقل آب وارد تالاب خورالعظیم شود اما امروز تالاب شادقان وضعیت بهتری دارد و کمک هایی صورت گرفته است. از رودخانه کارون، برای حل بحران تالاب شادگان.» همچنین تالاب بامدی در 40 کیلومتری اهواز است و در صورت عدم احیای این تالاب، ممکن است شهر اهواز را به عنوان کانون ریزگردهای 3000 هکتاری تهدید کند.

اشرفی با اشاره به مشکل‌آمیز بودن آتش‌سوزی‌های تالاب‌ها در ۶ ماه گذشته گفت: تمام آتش‌سوزی‌های رخ داده در تالاب‌های هورالعظیم در خاک عراق بوده است و دولت عراق باید اقدامات مؤثرتری برای کنترل آتش‌سوزی انجام دهد. بالگرد آب پاش در خوزستان برای مهار آتش سوزی در تالاب ها و جنگل های زاگرس وجود ندارد و در بهترین حالت 24 ساعت طول می کشد تا یک بالگرد به خوزستان برسد.

181800 700 خبر خاکستری
181801 109 خبر خاکستری

وی با بیان اینکه اعطای حق آبه به هورالعظیم باید با سه عامل انجام شود، گفت: مدیران منابع آب و مدیران ارشد استانی باید به مسائل زیست محیطی اعتقاد داشته باشند و معتقد باشند که اعطای حق آبه به هورالعظیم به عنوان یک ذخیره بسیار ارزشمند اقتصادی و بهداشتی باید تامین شود. . الگوی مصرف پایین دست سد کرخه باید تغییر کند و از کشت محصولات آب‌بر پرهیز شود و سیستم‌های آبیاری از رژیم سنتی خارج شود. همچنین بارگیری در محدوده پایین دست سد کرخه باید تغییر کند و اعلام کنند که ابتدا حق آبه تالاب هورالعظیم تامین و سپس بارگیری برای کشاورزی انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اختصاص 800 میلیارد تومان اعتبار ریزگرد در خوزستان گفت: اعتبار ریزگردها بین نهادهای مختلف استان خوزستان، وزارت جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و شرکت جهاد توزیع شد. نصر بیشترین سهم را به خود اختصاص داد که اعتبارات آن صرف احداث کانال برای انتقال آب به کانون های گرد و غبار و توسعه درختکاری در 25 هزار هکتار کانون گرد و غبار شد، اما در خوزستان نیز حدود 350 هزار هکتار کانون گرد و غبار وجود دارد به جز دشت های شنی کانون های گرد و غبار که نمی توان همه آنها را درخت کاشت. کاری بکنید

وی افزود: مراتع خوزستان به دو دلیل تخریب شد، یکی اینکه حق آبه دشت های سیلابی خوزستان تامین نشد و این دشت ها در مدل های برنامه ریزی به فراموشی سپرده شد و دوم چرای بی رویه مراتع است که نیاز به نظارت دارد

181802 348 خبر خاکستری

اشرفی با اشاره به وضعیت فوق بحرانی مرکز در جنوب شرق اهواز گفت: در سه سال اخیر تقریباً هیچ موردی از گرد و غبار از مراکز در کشور رخ نداده است که این امر ناشی از سیل سال 1397 است. و کاشت درخت در 25 هزار هکتار از آنها. و تقریباً 100 درصد گرد و غبار سامانه از عراق و سوریه وارد ایران شد و در این خصوص کنفرانسی با حضور وزرای محیط زیست 20 کشور در ایران برگزار شد.

وی بیان کرد: تماس های زیادی با شرکت های دانش بنیان و سایر شرکت های خصوصی برای تولید مالچ دوستدار محیط زیست که یکی از راهکارهای خوب مدیریت کانون گرد و غبار است، گرفته شده است و با برخی شرکت ها نیز صحبت هایی انجام شده و در حال تست ارسالی آنها هستیم. طرح ها.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه برخی کارشناسان گیاه کنوکارپوس را عامل تنگی نفس پس از بارندگی در خوزستان می دانند، گفت: گیاه کنوکارپوس گونه مهاجمی است که در دهه هشتاد توسط شهرداری اهواز به خوزستان معرفی شد. و از نظر شرایط رشد و مقاومت، اینکه قبلا گیاه مناسبی برای شهر بود، اما در هفت سال اخیر مشخص شد که تهدیدی بوده و شهرداری ها از کاشت این نوع گیاه منع شده اند.

وی گفت: خوزستان به دلیل موقعیت و شرایطی که دارد به شدت در هر سه منبع آلودگی صنعتی، کشاورزی و حمل و نقل درگیر است. در حوزه صنعت، نفت و گاز خوزستان یکی از منابع اصلی کشور است و این صنایع عمدتاً با فناوری های قدیمی کار می کنند و از سوی دیگر صنایع کشاورزی مانند نیشکر وجود دارد که حدود 70 درصد نیشکر در آن وجود دارد. برداشته می شود و به روش سیاه سوزانده می شود. از نظر حمل و نقل همچنان در اهواز بنزین معمولی توزیع می شود در حالی که در کلانشهرها حداقل باید بنزین یورو 4 مصرف شود.

181803 941 خبر خاکستری

اشرفی با بیان اینکه دود ناشی از سوزاندن زباله بسیار خطرناک و سمی است اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده در دو ماه گذشته قفس بهداشتی دفن زباله در شهر اهواز راه اندازی شد که استانداردهای لازم را دارد اما مهمتر از ساخت این سلول مدیریت و مدیریت آن است که زباله ها به صورت استاندارد دفن شوند.

متولی محیط زیست خوزستان با اشاره به پرداخت هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی به شهرهای خوزستان در سال گذشته گفت: امسال حدود پنج هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی توسط شرکت نفت به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت شد. مناطقی از خوزستان که سهم شهرداری اهواز از آن هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: تا سال 1400 الزامی برای نظارت بر نحوه مصرف حق آلایندگی وجود نداشت اما امسال طبق دستورالعملی شهرداری ها موظف هستند 50 درصد از این مبلغ را صرف محیط زیست کنند و برای شهرداری ها نیز برای محیط زیست هدف گذاری کرده ایم. پروژه هایی از جمله ایجاد دفن بهداشتی، ماشین آلات مکانیزه جمع آوری زباله، کمربند سبز و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری را مشخص کردیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید