تالاب میقان در آستانه سقوط اکولوژیک است/ از کاهش حق آبه و بی مهری دولت قبل تا حمله شرکت نمک به بدنه ضعیف تالاب


ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855265

وی ادامه داد: متاسفانه موضوعات مهم و راهبردی تا زمانی که به یک بحران تبدیل نمی‌شوند، باقی می‌مانند و پس از آن انتظار داریم بتوانیم این مشکل بزرگ را با راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و منابع محدود حل کنیم که هم‌اکنون با تالاب میقان اتفاق می‌افتد و در آستانه فروپاشی اکولوژیکی است. . آقا هانی گفت. ما در منطقه هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیاوش آقاهانی، استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در گفتگو با دوستت دارم; وی در خصوص آخرین وضعیت تالاب میانان و افت بیش از حد آب در این منطقه گفت: صرف نظر از جنبه های زیست محیطی و تنوع زیستی آن در ارتباط با موجودات زنده.

وی افزود: با توجه به شرایط سخت تالاب میکان، تنوع خوبی در این منطقه وجود دارد، بنابراین تاثیر بر اکوسیستم اراک و سلامت جمعیت 500 هزار نفری اراک بسیار مهم است و باید در دستور کار استانی و استانی قرار گیرد. از آنجایی که می تواند به کانون مهم ریزگردها در کشور تبدیل شود که علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم اراک، گرد و غبار آن می تواند حتی استان های اطراف را نیز تحت تاثیر قرار دهد و در این زمینه با چالش جدی مواجه شود.


حقوق آب طبیعی در تالاب میکان سال هاست که نادیده گرفته شده است

این استاد دانشگاه گفت: متأسفانه در چند سال اخیر به ویژه بارندگی هایی که در سال 98 داشتیم، موضوع حق آبه تالاب مورد بی توجهی قرار گرفته و حتی حقوق طبیعی آب این تالاب نیز سال ها مورد غفلت و تهاجم ایجاد شده است. سدها و سدها. این یک چالش جدی است و مدیران باید به آن رسیدگی کنند.

آقاهانی ادامه داد: متأسفانه سالهاست فریاد می زنیم که سدسازی در قالب طرح های توسعه کشاورزی و ایجاد حق آبه جدید نه تنها می تواند بحران های جدی زیست محیطی پایین دستی از جمله خشکسالی تالاب های میکان را به همراه داشته باشد، بلکه همچنین می تواند باعث ایجاد بحران های اجتماعی در کشاورزی شود.»


899a0811 c749 49aa a7e6 4c0a8cb1570b خبر خاکستری


(وضعیت حجم آب تالاب میکان در 5 سال گذشته)

سال هاست که مردم ایران یاد گرفته اند خود را با آب و هوای منطقه وفق دهند و نوع کشت، زمان و روش کشت را بر اساس اقلیم منطقه خود تطبیق دهند، اما متاسفانه اکنون با سدهای ایجاد شده و تقاضای آب. و حق آبه، گفت: هندوانه و الگوی کشت تغییر کرده است.


مسائل استراتژیک همچنان یک بحران است

وی گفت: دستکاری رژیم حوضه آب می تواند علاوه بر مسائل زیست محیطی، تمامی ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

آقاهانی افزود: متاسفانه مدیریت در کشور ما به یک مدیریت بحران تبدیل شده است، بنابراین مسائل مهم و راهبردی تا تبدیل شدن به بحران باقی می ماند و پس از آن انتظار داریم با راهکارهای کوتاه مدت و منابع محدود بتوانیم این مشکل بزرگ را حل کنیم. ما در تالاب میکان افتاده ایم و در آستانه فروپاشی اکولوژیکی این منطقه هستیم.


بدن ضعیف تالاب میقان مورد حمله شدید شرکت امله قرار گرفت

این کارشناس محیط زیست اذعان داشت: در کنار بهره برداری نامناسبی که در بالادست این تالاب در حال انجام است، متأسفانه شرکت مواد معدنی نیز در سال های اخیر با ایجاد اختلال در ساختار تالاب، بهره برداری از آن را افزایش داده و باعث محدودیت آب و خیس شدن اندک منطقه در چاله های بزرگ شده است. «آنچه این مجموعه خلق کرده است.


36700bb1 793c 46fe 9309 1e66f8343eac خبر خاکستری


(روش استخراج سولفات سدیم تهدیدی جدی برای حیات تالاب میقان اراک)

وی تاکید کرد: بدنه ضعیف و آسیب دیده تالاب میکان در حال حاضر مورد هجمه شدید شرکت مواد معدنی قرار دارد و بحران های تالاب به دلیل تنوع گونه های گیاهی و جانوری اکنون به یک بحران بزرگ اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی تبدیل شده است. “


طرح مدیریت زیست محیطی تالاب میکان نیازمند بازنگری جدی است / مجموعه تالاب های میکان مورد بی توجهی دولت گذشته قرار گرفته است

این استاد دانشگاه افزود: متأسفانه برنامه مدیریت زیست محیطی تالاب میکان که به تصویب دوستداران محیط زیست و توجه ویژه سازمان محیط زیست رسیده بود، علیرغم سهل انگاری نتوانست عملی شود و این طرح جامع هم اکنون نیازمند بازنگری جدی در چارچوب اقدامات مختلف است. دستگاه ها در نهایت می توانند فصل مشترکی برای حفاظت از تالاب ایجاد کنند.


4da72844 c35f 4be3 8370 2a7325bc6938 خبر خاکستری

آقاهانی خاطرنشان کرد: حفاظت از تالاب میکان فقط یک کار نیست و یکی دو دستگاه می توانند آن را انجام دهند و همه دستگاه ها باید در قالب یک برنامه مدیریت زیست محیطی مونتاژ شوند و این معضل بزرگ را به اجزای کوچک تقسیم کنند و این را تقسیم کنند. معادله چند مجهول «در حل آن به یکدیگر کمک کنید وگرنه به زودی بحران های بسیار جدی گریبانگیر استان مرکزی و استان های همجوار خواهد شد و ما از این بابت نگران هستیم.

فعال محیط زیست اختتامیه تاکید کرد: امیدواریم دولت جدید با رویکرد جهادی و نگاه انقلابی که باید مشکلات را حل کند و با تیم مدیریتی جدید استان موضوع تالاب میگان را به عنوان یکی از موضوعات مطرح کند. اولویت‌های مهم در برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی پیش رو برای مقابله با این بحران است: «به فکر عبور از این بحران باشید، موضوعی که متأسفانه در دولت قبل به آن پرداخته نشد و مجموعه تالاب میانان مورد بی‌توجهی جدی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید