60 درصد ریزگردهای کشور منشا داخلی دارد/ دریاچه نمک کوم در انتظار حق آبه است


ساعت: 15:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۷
کد خبر: 1822329

تکرار فاجعه دریاچه ارومیه در دریاچه نمک کوم;

دریاچه نمک کوم به عنوان یکی از کانون های گرد و غبار کشور به دلیل بی مهری و بی توجهی به حق آبه دریاچه بحرانی شده است که نه تنها تنوع اکولوژیکی را تحت تاثیر قرار داده و از تعداد پرندگان منطقه می کاهد، بلکه طبیعت را نیز از بین برده است. منابع و زمین های کشاورزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، پدیده گرد و غبار به عنوان یکی از چالش های زیست محیطی ایران در روزهای اخیر بسیاری از نقاط کشور را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، منشا این گرد و غبار کشور عراق و عربستان سعودی است و تا مردادماه ادامه خواهد داشت. همچنین استان های آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، البرز، زنجان، قم، تهران، ایلام، خوزستان، کرمانشاه و قزوین از جمله استان های درگیر با این پدیده در این ایام خواهند بود.

60 درصد پودر ریز منشاء داخلی دارد
البته به طور کلی این پدیده علاوه بر منشاء خارجی، پدیده ریزگردها در کشور، منشأ داخلی نیز دارد که به گفته برخی کارشناسان 60 درصد منشاء ریزگردها در کشور است. به گفته مسئولان، برآوردها نشان می دهد که در مجموع 57 درصد جمعیت کشور درگیر ریزگردها هستند و در آینده نزدیک 75 درصد جمعیت کشور در سایر استان ها نیز درگیر این چالش خواهند بود.

d05d5f82 5923 4074 b38e 48c3efe77e8d خبر خاکستری

خسارت سالانه 3000 میلیارد تن گرد و غبار بر اقتصاد کشور
به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و مدیریت آب کشور، تحقیقات نشان می‌دهد که ریزگردها و هجوم شن‌های شناور سالانه به 3 هزار میلیارد تن شهرک‌ها، زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی کشور خسارت وارد می‌کند.

عربستان و عراق، کانون های اصلی گرد و غبار خارجی
مقامات می گویند عربستان سعودی و عراق منابع اصلی غبار خارجی کشور هستند. در همین رابطه علی سلازگه، رئیس سازمان محیط زیست، با بیان اینکه وزیر محیط زیست عربستان در زمان دعوت از وزرای محیط زیست کشورهای مختلف به ایران در سال 90 در بحث آب شرکت نکرده بود، گفت: ریزگردها را شناسایی کرده ایم و ریزگردها را شناسایی کرده ایم. 270 میلیون هکتار از منشاء این ذرات را بدانید، بیشتر ریزگردهایی که خارج از مرزهای ما وارد ایران می شود، از شبه جزیره عربستان است که روش هایی مانند مالچ پاشی، پوشش گیاهی، درختکاری و … وجود دارد که باید در هر کانونی اعمال شود. .
به جز عربستان، ترکیه یکی از کشورهایی است که نقش مهمی در بروز گرد و غبار در این کشور دارد. رئیس سازمان محیط زیست در این خصوص گفت: پروژه گپ ترکیه وضعیت آبی ما را بیش از هر زمان دیگری خطرناک کرده است، عراق در این موضوع دخالتی ندارد و ما تاوان این طرح ها را می پردازیم. باید اذعان کرد که ترکیه مشکل آب منطقه را مدیریت می کند.

در داخل کشور 35 کانون اصلی گرد و غبار شناسایی شده است
علی سلازگه رئیس سازمان محیط زیست نیز گفت: 35 کانون عمده گرد و غبار در کشور شناسایی شده است که با توجه به کاهش بارندگی، این کانون ها در حال افزایش است. آنها، خود تالاب ها کانون گرد و غبار شده اند، بسیاری از استان ها مانند یزد، کرمان، سیستان و غیره. آنها در سال های گذشته تجربه گرد و غبار را داشتند، اما با تغییر اقلیم این وضعیت تشدید شده است.

48ce2f3b a05c 4d4b bfe7 88cdd644b5ab خبر خاکستری

تکرار فاجعه دریاچه ارومیه در دریاچه نمک کوم
دریاچه نمک کوم یکی از این کانون‌های گرد و غبار در کشور است که در قلب ایران و در مجاورت پارک ملی کویر و بین سه استان کوم، اصفهان و سمنان قرار دارد. در یک دهه اخیر به دلیل احداث سدهای فراوان و امتناع آب از این دریاچه، به یکی از کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده است.
بنابراین باید گفت که در سال های اخیر کمبود آب در تالاب های استان کوم و افزایش برداشت از آب های زیرزمینی به همراه عوامل طبیعی از جمله بارندگی شدید و افزایش دما موجب بروز بحران های زیست محیطی در منطقه شده است که علاوه بر آن استان کوم نیز استان های مجاور را تحت تأثیر قرار داد.
سفره های آب این منطقه نیز در سال های اخیر با گسترش سریع شهرهای کشاورزی و صنعتی خشک شده است. اگر وضعیت دریاچه نمک به همین منوال پیش برود، کارشناسان پیش بینی می کنند دریاچه خفه می شود.

فعالیت کانون های گرد و غبار در اطراف کوم در 6 ماه اول سال
سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کوم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه منشأ آلودگی هوا و گرد و غبار طی روزهای اخیر در مناطق غربی و مرکزی کشور به ویژه استان کوم از کشورهای همسایه است، گفت: علت آلودگی هوا آلودگی هوا همیشه داخلی نیست عللی در داخل کشور مانند طوفان، کمبود بارندگی، گرد و غبار زیاد و جابجایی لایه های هوا بر اثر وجود گرد و غبار در هوا به مدت 5 تا 6 روز ایجاد می شود و دیر از بین می رود.
وی در خصوص راهکارها و اقدامات لازم برای کنترل این آلاینده ها گفت: با شناسایی کانون های فعال گرد و غبار در استان و ابلاغ آن به دستگاه های ذیربط از جمله سازمان منابع طبیعی و جهاد و انجام عملیات کاشت در بیابان ها می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. تا حدی.”
موسوی مشکینی افزود: در شش ماهه اول سال با وزش باد از شرق به غرب، فعالیت کانون های گرد و غبار در شرق تشدید می شود و وزش باد و خشکسالی آن را تشدید و ایجاد گرد و غبار می کند.

بر اساس مطالعات انجام شده، گرد و غبار اثرات و پیامدهای نامطلوبی مختلفی از جمله کاهش رشد و عملکرد محصولات کشاورزی، افزایش خسارات ناشی از آفات و بیماری های گیاهی، افزایش تصادفات رانندگی به دلیل کاهش دید، لغو پرواز و در نتیجه خسارات مالی، افزایش یافته است. هزینه های درمان، افزایش هزینه سرانه خانوار، افزایش مصرف آب برای شستشو، تعطیلی مؤسسات صنعتی، خدماتی، آموزشی، آلودگی منابع آب، اختلال در سیستم های برق، افزایش فرسایش ساختمان ها و کاهش عمر مفید آنها. وی به مشکلات روحی و روانی افراد به دلیل کاهش بینایی اشاره کرد.

5e5f8281 22db 4bed 9eaf d13775cff3d1 خبر خاکستری

البته لازم به ذکر است که دریاچه نمک کوما علاوه بر تبدیل شدن به کانون گرد و غبار، توجیه اقتصادی خوبی نیز دارد، بنابراین جذابیت اقتصادی بالایی برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت. علاوه بر بخش معدنی، جاذبه های گردشگری نیز از جمله ظرفیت های دریاچه نمک است. این دلایل نشان می دهد که این دریاچه نیاز به مراقبت دارد.

تشکیل کارگروهی برای حل مشکل دریاچه نمک
این در حالی است که در آخرین سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهور به قم، مسائل مربوط به ریزگردها در استان مورد بررسی قرار گرفت.

اما بحران دریاچه نمک به دلیل بی مهری و بی احترامی به حقوق آب دریاچه است که نه تنها بر تنوع اکولوژیکی و کاهش تعداد پرندگان منطقه تاثیر می گذارد، بلکه منابع طبیعی و زمین های کشاورزی را نیز کاهش می دهد. منجر به نابودی شد. امیدواریم شرایط سخت این منطقه مورد توجه مسئولان منطقه ای و کشوری قرار گیرد تا در آینده به مشکل جدیدی برای استان و کشور تبدیل نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید