ایران وارد دوره 30 ساله خشکسالی شده است / 70 درصد گرد و غبار منشا داخلی دارد

ایران وارد دوره 30 ساله خشکسالی شده است / 70 درصد گرد و غبار منشا داخلی دارد

روز جدید رئیس سازمان تحقیقات زمین شناسی و معدنی کشور با بیان اینکه کانون ریزگردهای کشور را این سازمان تشکیل می دهد، گفت: ایران وارد دوره 30 ساله خشکسالی شده است که می توان گفت از حدود 20 سال پیش آغاز شده و اکنون اثرات این دوره خشکسالی را می بینیم.

علیرضا شهیدی در میزگرد عوامل موثر در افزایش ریزگردها که در خبرگزاری دولتی برگزار شد، گفت: پیش از این ریزگردها مطرح می شد، همچنین مشخص شد که بیشتر گرد و غبار موجود در هوا منشاء داخلی داشته است. نشان داد که 30 درصد گرد و غبار منشأ خارجی و 70 درصد بقیه منشاء داخلی دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نگاهی به تهران و حومه نشان می‌دهد که ریزگردها شهر را از فرودگاه امام خمینی (ره) تا بخش‌هایی از شهریار احاطه کرده‌اند و همین امر باعث بالا آمدن گرد و غبار در آسایش می‌شود و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مردم.

شهیدی افزود: تغییرات مربوط به چند سال اخیر نیست، شاید بهتر است بگوییم تغییرات فعلی از یکی دو دهه قبل شروع شده است. ایران وارد دوره 30 ساله خشکسالی شده است که می توان گفت از حدود 20 سال پیش آغاز شده است و اکنون شاهد تبعات این دوره خشکسالی هستیم.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور گفت: در گذشته برخی می گفتند نه، دوره خشکسالی طولانی نداریم و تالاب ها این نظریه را می شکند که ایران در دوره 30 ساله خشکسالی قرار دارد. این بدان معنا نیست که فصل مرطوب آغاز شده است. ما هنوز در چرخه خشکسالی هستیم و پیامدهای این خشکسالی سال به سال آشکارتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1370 به دلیل افزایش استفاده از سفره های زیرزمینی بیش از حد مجاز، همراه با این خشکسالی باعث فشار بر سفره های زیرزمینی شده و تراز منفی آب آنها از سال 1370 آغاز شد، از آن زمان تا سال 1378 جمعیت 60 نفری میلیون نفر سطح منفی سفره های زیرزمینی به منفی 20 میلیارد مترمکعب رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال 1388 با حدود 80 میلیون نفر جمعیت این تراز منفی به حدود 134 میلیارد مترمکعب رسید در حالی که سالانه 100 میلیارد مترمکعب مصرف داریم و این نشان می دهد که ایران سال همه چیز خشک تر است

شهیدی گفت: برخی از افراد از کلماتی استفاده می کنند که درست نیست. بیایید دوره خشکی را پشت سر بگذاریم، هرچند پیش بینی ها نشان می دهد که تا سال 2030 ایران یکی از کشورهای دارای تنش آبی بالا خواهد بود.

رئیس سازمان زمین شناسی افزود: در حال حاضر این تنش آبی در کشور قابل مشاهده است. گاهی اوقات شاهد تنش هایی بین روستاها و شهرهای مختلف هستیم، هرچند موقتی است، اما وجود دارد یا در بحث حمل و نقل آبی وجود دارد که کار درستی نیست. استخر کنار استخر. این تنش های دیگر به وجود می آید.

شهیدی گفت: انتقال آب بین استخرها به هیچ وجه توصیه نمی شود مگر برای شرب که ممکن است توجیه داشته باشد اما انتقال آب برای مصارف کشاورزی از یک حوضه به حوضه دیگر با توجه به اینکه راندمان کشاورزی ما خوب نیست به معنای تخریب است. و فاضلاب

وی گفت: با این مداخله در حوزه آبخیز، تعادلی را که در هزاره های گذشته ایجاد شده و هر جا که با نظام پیش رفته است را تغییر می دهیم و این انتقال باعث تغییرات کوتاه مدت و بلندمدت می شود که صحت ندارد. انتقال مصنوعی آب باعث می شود کشاورز فکر کند که آب زیاد است و شروع به کاشت برنج می کند و این امر بعداً با شروع خشکسالی بحرانی می شود.

رئیس سازمان زمین شناسی گفت: چرخه آب چرخه پیچیده ای است که اخیراً تغییرات اقلیمی نیز به آن اضافه شده است. او در این زمینه نشان داد. برخی کشورها در زمینه تغییرات اقلیمی عملکرد خوبی داشته اند، به عنوان مثال پاکستان اعلام کرد که تغییرات اقلیمی تاثیر زیادی بر این کشور داشته است و به همین دلیل در تلاش است تا از آخرین فناوری ها استفاده کند و همچنین به دنبال وام های جهانی برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی است. به نحوی جبران کند. اما هیچ سازمان یا نهادی در کشور وجود ندارد که محاسبه کند تغییرات اقلیمی چقدر موثر بوده است؟

معاون وزیر صنعت ادامه داد: در کشور ما با وجود تشکل های تخصصی زیاد، هر کدام به صورت جزیره ای مجزا فعالیت می کنند و نیازمند یک دولت واحد هستیم. البته یک سازمان مدیریت بحران در سیستم سازمانی کشور وجود دارد که اغلب باید نسبت به همه خطرات که ممکن است برخی از آنها ذرات آب و گرد و غبار باشد، سیاست گذاری کند که این موضوع اصلی است، اما هنوز اتفاق نظر وجود ندارد که هیچ سازمان دارای یک سری سازمان های تخصصی دیگر است که کارها را به صورت تیمی انجام دهید.

رئیس سازمان زمین شناسی گفت: بحران های ایران دو منشا جوی و زمینی دارد. آنها ندارند.

شهیدی افزود: این یک مشکل مدیریتی است که امیدواریم با حضور رئیس جدید سازمان مدیریت بحران این حوادث کاهش پیدا کند و بتوان کارهای بهتری را به صورت هدفمند انجام داد، جایی که آب، حیات و زندگی نیست. جایی که زندگی نیست، مکان و زیستگاهی وجود ندارد.» و این باعث شده است که برخی در مورد آن صحبت کنند و آن بحث مهاجرت و خالی شدن سکنه مناطقی از کشور است که از نظر امنیتی نیز می تواند عواقب بدی داشته باشد.

مهاجرت خشکسالی در سراسر جهان در حال وقوع است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: گفته می شود حدود 600 هزار نفر از تعدادی از استان های شرقی و جنوبی به شمال مهاجرت کرده اند و مهاجرت به شمال در تمام دنیا در حال انجام است و هر چه آب کمتر باشد، زمین خشک‌تر می‌شود. هر چه زمین خشک‌تر می‌شد، بیشتر می‌شد که در گذشته اگر در قسمت باد می‌وزید، خاک به حدود 40 تا 50 کیلومتر می‌رسید، اما اکنون با حداکثر تغییر به هوا می‌رسد. در اقلیم خاک

دیدگاهتان را بنویسید