از بی توجهی به حق آبه تالاب های خوزستان تا سوزاندن خورالعظیم در آتش تشنگی.

این تالاب سرشار از منابع جانوری و گیاهی است و عمق آن در نقاط مختلف متفاوت است و عمق متوسط ​​آن 5 متر و مساحتی بالغ بر 120 هزار هکتار است. آب این تالاب از رودخانه کرخه در ایران و رودخانه دجله در عراق تامین می شود.

تالاب خورالعظیم زیستگاهی طبیعی پوشیده از نیزار است و امروز به دلیل خشکسالی و عدم آبیاری زنگ خطر مرگ تدریجی حیات وحش را به صدا در آورده و بار دیگر خوزستان در صدر اخبار فضای مجازی قرار گرفته است. و رسانه ها

پس از انتشار کلیپی از آتش سوزی در این تالاب، محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص آتش سوزی تالاب هورالعظیم گفت: با توجه به خشکسالی شدید امسال بیش از 90 درصد مساحت تالاب بخش عراقی از تالاب خورالعظیم به طور کامل خشک شده و به همین دلیل است که اکنون بیش از 20 هزار هکتار از این بخش در حال سوختن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به مکاتبات لازم با وزارت امور خارجه در خصوص پیگیری این موضوع از سوی عراق، گفت: درخواست تحویل یک فروند هواپیمای آب پاش برای کمک به اطفای حریق را داریم. اجازه فعالیت عراق در خاک خود را داشته باشد و به محض فراهم شدن شرایط در این منطقه فراهم شود.

این آتش سوزی سومین آتش سوزی در تالاب خورالعظیم در سال 1401 است که بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان مربوط به بخش عراق است.

اما گزارش های محلی حاکی از آن است که احتمال ورود این آتش سوزی به مرزهای ایران وجود دارد چرا که در حال حاضر حاشیه های تالاب هورالعظیم خشک است و هر روز بر میزان این خشکی افزوده می شود.

ناگفته نماند که این تالاب مهم و بزرگ کشور به دلیل مدیریت ضعیف منابع آبی استان در وضعیت نامناسبی قرار دارد و با تنش آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و با خشک شدن رودخانه کرخه حق آبه هورالعظیم کاهش می یابد. به درستی ایمن سازی نشده است و این مشکل اکولوژی تالاب را مختل کرده است و متأسفانه برنامه جامع و ملموسی برای حل این مشکل ارائه نشده است. علیرغم اینکه کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند در صورت تامین به موقع حق آبه این تالاب می تواند از آتش سوزی هایی که دود آن خوزستان را فرا گرفته است جلوگیری کند.

هر ساله مردم خوزستان از آلودگی محیط زیست و بوی بد ناشی از سوختن عصا در تالاب ها گلایه مند هستند اما متاسفانه در دو سال اخیر هیچ اقدامی از سوی مدیران و مجمع نمایندگان مجلس صورت نگرفته است. حقوق مردم خوزستان را ترجیح دادند و این مهم را بر دوش مردم نهادند.

همچنین در این شرایط استاندار خوزستان که متأسفانه عنوان ویژه را با خود یدک می کشد، نه تنها در این زمینه در خصوص اعطای حق آبه به تالاب خورالعظیم به عنوان قلب تپنده پیگیری و درخواست خاصی نکرد. استان.

به نظر می رسد دودی که اکنون به دلیل سوختن هورالعظیم پیش از سوختن تالاب در تب تشنگی در چشم مردم است، ناشی از عملکرد ضعیف مدیران دوره روحانی و مدیر فعلی است.

همه می دانند که امروزه هورالعظیم، بزرگترین تالاب داخلی ایران، علاوه بر استخراج نفت خشک و احداث سدهای متعدد در بالادست رودخانه کرخه، به دلیل بی توجهی مسئولان استانی با مشکلات عدیده ای مواجه است.

پر واضح است که تخریب تالاب هورالعظیم مانند همه مصائب تحمیلی دیگر پیوند عجیبی با سیاست های اجرا شده توسط پدرخوانده های پایتخت خوزستان دارد.

حوادثی که امروز در خورالعظیم رخ داد یکی از بدترین بلایای زیست محیطی تاریخ است که چندین سال است تکرار شده است، بنابراین دولت و مراجع نظارتی باید دلایل اصلی خشک شدن تالاب خورالعظیم و مراجع نظارتی را ارائه دهند. همچنین باید برای جلوگیری از بروز بحران تنش آب خوزستان وارد بحث مدیریت آب در کشور شود و مدیریت این حوزه را بر اساس آمار ارزیابی و تحلیل کند تا برای همگان روشن شود که چه جریاناتی پشت پرده وجود دارد. مشکلات مدیریت آب

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید