برای وضعیت تالاب خورالعظیم هشدار داده شده است


ساعت: 11:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897059

سیدعادل ملا گفت: در حال حاضر مخزن 1 و 2 تالاب هورالعظیم حدود 60 تا 70 درصد آب دارد اما در جنوبی ترین قسمت تالاب در مخزن شماره 5 آب وجود ندارد و کاملاً خشک است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، سیدعادل ملا معاون حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت برداشت آب در قسمت ایرانی تالاب خورالعظیم گفت: در حال حاضر وضعیت آب تالاب خورالعظیم خوب نیست و حدود 7 هزار هکتار از مساحت این تالاب با کمبود جدی آب مواجه است.

وی افزود: میزان آب ورودی به هورالعظیم بسیار کم است و دمای بالا و تبخیر زیاد آب باعث ایجاد این شرایط در تالاب شده است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان آب برداشتی از تالاب هورالعظیم را در هر مخزن متفاوت دانست و گفت: در حال حاضر مخازن 1 و 2 حدود 60 تا 70 درصد آب دارند اما وجود ندارد. آب در مخزن شماره 5 در جنوبی ترین قسمت تالاب هورالعظیم وجود ندارد و کاملاً خشک است.

مولا با اشاره به اثرات منفی کاهش مصرف آب در تالاب گفت: آتش سوزی، افزایش دمای آب، کاهش اکسیژن آب و مرگ آبزیان از جمله مشکلات کمبود آب در تالاب است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: در سال 1401 حدود 350 هکتار از قسمت ایرانی تالاب خورالعظیم در آتش سوخت اما در بخش عراقی تالاب حدود 23 هزار هکتار در آتش سوخت. اثرات منفی آن بر ایران وارد می شود.

وی تصریح کرد: هر چند در بخش ایرانی تالاب خورالعظیم شاهد تلفات ماهی نبودیم اما قطعا اتفاقی خواهد افتاد.

مولا گفت: زنگ خطر وضعیت تالاب خورالعظیم به صدا درآمده و تذکرات داده شده است. به محصولات پاییزی آینده و باید ببینم چه اتفاقی می افتد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید