تالاب جازموری در سراب نویدها خشک شد/ مرگ تالاب نبض زندگی روستائیان جنوب کرمان را می گیرد.


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878708

تالاب بین المللی جازموریان که روزگاری جنوب کرمان را هندی ایرانی و مرکز تولید محصولات کشاورزی و تامین نیاز بازار داخلی می کرد، اکنون در فصل تابستان به سر می برد و برخاستن گرد و غبار به کابوسی برای مردم منطقه و سراسر کشور تبدیل شده و به خطر می اندازد. زندگی جوامع محلی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان، جمع کثیری از اهالی حوضه خلیل رود و جازمور در پی مشکلات این رودخانه و کم آبی تالاب جازمور و شوری آن در کمپینی خطاب به استاندار کرمان خواستار پیشگیری از وقوع این رودخانه شدند. صنعت کشاورزی و دامپروری در این مناطق و کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت به استان های همجوار برای تضمین اقتصاد خانواده و از همه مهمتر افزایش ریزگردها از طریق این تالاب است.

این تالاب بین‌المللی سال‌ها بعد در اواخر دهه 1400 توسط بارندگی‌های فصلی و خدادادی زیر آب رفت و شاهد احیای آن بودیم و در مدت کوتاهی مراتع، خزندگان، پرندگان و آبزیان مختلف از جمله ماهی مشاهده شد. اما حالا دوباره خشک می شود ما طبیعت زیبایی هستیم که اگر احیا شود می توان از آن به عنوان اکوتوریسم در صنعت گردشگری استفاده کرد.

جازموریان با ارزش ترین و بهترین تالاب آب شیرین کشور است

مجتبی ذوالجودی سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست اسفندماه سال گذشته در بازدید از تالاب بین المللی جازموریان، آن را با ارزش ترین و بهترین تالاب آب شیرین کشور دانست و گفت: این تالاب ثروت بزرگ.” خیلی سریع خشک شد و به روال قبلی خود بازگشت.

وی افزود: در خصوص حق آبه این تالاب با وزارت نیرو هماهنگ خواهیم کرد تا بتوانیم هر چه بیشتر از حق آبه تالاب جاسموریان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه حفاظت و احیای تالاب ها در ایران یکی از برنامه های اصلی مجلس است، گفت: کشاورزی برای این شرایط برنامه های خوبی خواهد داشت.

زلودی با اشاره به اینکه با توجه به ارزش و غنای این تالاب اقداماتی در مجامع محلی و کشوری انجام شده است، گفت: باید در این زمینه اقدام شود.

مرجان شاکری مدیرکل سابق محیط زیست استان کرمان در حاشیه این سفر با اشاره به اقدامات انجام شده برای این تالاب گفت: از سال 95 تا امسال چهار طرح مطالعاتی تالاب تدوین شده است.

مرجان شاکری ادامه داد: مهمترین طرح مطالعاتی برنامه کلی احیای تالاب جازمور است که با حضور دست اندرکاران در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان، راهکارهای احیای تالاب برای مدت 20 سال تدوین شده است.

وی گفت: این طرح به تصویب شوراهای برنامه ریزی دو استان رسیده و آماده جذب اعتبار است.

شاکری گفت: در ردیف اعتباری 1401 جای این تالاب وجود ندارد اما این یکی از برنامه هایی است که برای سفر رئیس جمهور در نظر گرفته ایم.

حال با این تفاسیر و وعده ها، مسئولان جنوب کرمان از استاندار انتظار دارند ضمن تشکیل کارگروه احیای تالاب جاسموریان و تعیین وضعیت قانونی آن توسط کارشناسان، موضوع، مسیر خلیل رود و آبگیری تالاب جاسموریان را به دقت بررسی کنند. با حضور مسئولین استانی و کشوری باید توسط کارکنان سد در تمام فصول سال انجام شود.

همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مناطق و روستاهای حوضه جازموری آبرسانی ندارند و در برخی مناطق حوضه خلیل رود و جازموری آب آشامیدنی شور و تلخ و یا کمبود وجود دارد، لازم است به آب توجه ویژه شود. عرضه و مشکلات مردم

گفتنی است این کمپین تاکنون نزدیک به 5000 امضا داشته است.

اما تالاب جازموری که روزگاری جنوب کرمان را هندی ایرانی و مرکز تولید محصولات کشاورزی و تامین نیاز بازار داخلی می کرد، اکنون در فصل تابستان است و گرد و غبار به کابوس مردم و کل کشور تبدیل شده است. کشور و زندگی جوامع محلی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید