حفاری های غیر مجاز و وعده های توخالی نفس تالاب ها را گرفته است/ تالاب هشیلان در آستانه خشک شدن است.


ساعت: 14:52
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881135

تالاب هشیلان در دشتی هموار واقع شده است که با حفر چاه های غیرمجاز و عدم مدیریت منابع آب در خطر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، تالاب هشیلان یکی از زیباترین مناظر طبیعی کرمانشاه است و به دلیل وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری در آن، یکی از مهم ترین اکوسیستم های آبی استان کرمانشاه به شمار می رود.

نام این تالاب در زبان کردی از دو قسمت «هه شی» به معنای مار و «لان» به معنای خانه تشکیل شده است. از این رو نام هشیلان به معنای لانه مار است.

مسیر تالاب هشیلان در جاده کرمانشاه و روانسر در 26 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه در روستای هشیلان واقع در روستای الحیرهانی در دامنه کوه های خورین و ویس قرار دارد. راه دسترسی به تالاب از اطراف روستای یاوری در جاده کرمانشاه به روانسر امتداد دارد و ابتدا به روستا و سپس به تالاب هشیلان منتهی می شود.

تالاب هشیلان در سال های 1386 و 1393 کاملاً خشک بود و حتی یک بار شاهد آتش سوزی در این تالاب بودیم که زندگی گونه های گیاهی و جانوری را تحت تأثیر قرار داد.


0ad98052 b239 4078 bff5 4e0a1d0dd78e خبر خاکستری


اثربخشی اجرای طرح های آبریز در احیای تالاب هشیلان


شهاب شیرزادی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، با رجوع به سوء مدیریت منابع آب وی بیان کرد: مهم ترین عامل خشک شدن تالاب ها از جمله تالاب هشیلان، حفر چاه های غیرمجاز و بهره برداری بی رویه از ظرفیت آب های زیرزمینی منطقه است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه تالاب هشیلان در دشتی هموار قرار دارد، بنابراین ایجاد ساختارهای آبگیر در ارتفاعات اطراف این تالاب می تواند برای احیای آن موثر باشد.

او گفت که یکی از ویژگی های اصلی تالاب ها مقاومت نسبی آب موجود در آنها است. وی گفت: برای حیات پایدار و تجدید این تالاب باید با مطالعه دقیق از علم آبخیزداری استفاده کرد.


c8ba5b76 0857 4eca 9d35 b694f2218b09 خبر خاکستری

شیرزادی یادآور شد: زمین باتلاقی هشیلان از 2 خروجی تغذیه می شود و در حال حاضر خروجی آب از شیر سراب سبز علی به صفر رسیده است، راه حل واقعی ایجاد تعادل بین ورودی و خروجی است.

به گفته این مسئول، هر تالاب و دریاچه ای دارای شرایط خاص و ویژه است این تالاب جزو مناطق حفاظت شده است بنابراین باید تمامی عناصری چون بوم شناسی، هواشناسی، زمین شناسی، آبخیزداری، خاک شناسی، اجتماعی-اقتصادی و مردم محلی منطقه مورد توجه قرار گیرد و سپس نسخه ویژه ای برای آن ساخته شود.


شیرزادی خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکلات ذکر شده تغییر اقلیم، کاهش نزولات جوی و افزایش تبخیر از سطح تالاب ها به دلیل افزایش دمای هوا، تعادل تالاب ها را افزایش می دهد. این باعث ناراحتی هاشیلان شد. بنابراین، نیاز به یک تیم اطلاعاتی قوی برای تحقیق جامع است.


وی در پایان به اجرای برنامه های آبخیزداری در احیای سراب نیلوفر اشاره کرد.


ade87fc2 9473 49d1 b701 699eea68b08f خبر خاکستری


معیشت تالاب هشیلان در گرو حق آبه سد جامیشان است/ مشاوره های لازم انجام شد


احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، وی گفت: تالاب های مختلفی در استان داریم اما تالاب هشیلان از نظر اکولوژیکی بسیار مهم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه وی افزود: تالاب هشیلان بیش از 450 هکتار است که یکی از ایستگاه های بی نظیری است که مروارید غرب کشور محسوب می شود.


وی به تاثیر تالاب ها اشاره کرد و گفت: تالاب ها از نظر اهمیت اکولوژیکی 6 درصد از سطح جهان را پوشش می دهند اما 20 درصد از حیات وحش را حمایت می کنند.


جلیلیان افزود: تالاب ها از نظر ذخیره آب، تهویه مطبوع، جلوگیری از فرسایش خاک، اهمیت اکولوژیکی، پژوهشی و تفریحی بسیار حائز اهمیت هستند.


وی با بیان اینکه در سال 90 سایت پرنده نگری در تالاب هشیلان طراحی شد که 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: این سایت با اختصاص 5 میلیارد تومان که مصوبه سفر ریاست جمهوری است، تکمیل می شود.


b86278c9 21ed 4396 9da7 c26425a3fc4d خبر خاکستری


این مسئول با بیان اینکه تالاب هشیلان 102 جزیره دارد، خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته از این منطقه بازدید داشته ایم و به دلیل کمبود بارندگی متاسفانه این تالاب حال و هوای خوبی ندارد.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در گذشته منبع آب این تالاب از سراب سبزعلی بوده و حق آبه ای تخصیص داده نشده است، خاطرنشان کرد: با این حال با رایزنی هایی که با آب منطقه ای انجام داده ایم، تلاش داریم تا حق آبه از سد جامیشان.» که تالاب به حیات خود ادامه می دهد.


جلیلیان با بیان اینکه یکی از تهدیدات تالاب جوامع محلی هستند که متاسفانه سال گذشته بخشی از تالاب را بر اثر آتش سوزی تخریب کردند، تصریح کرد: ضمن اینکه باید از ظرفیت جوامع محلی برای حفاظت از محیط زیست از جمله تالاب ها استفاده کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه وی با تاکید بر اینکه تالاب هشیلان برای پرندگان آبزی، غیر آبزی و مهاجر امن است، گفت: با آب و بارندگی مناسب این تالاب به حیات خود ادامه می دهد.

به گفته مرصاد، با افزایش ضریب حفاظتی این مناطق و تغییر الگوی کشت و اجرای استانداردهای بین المللی حفاظت از تالاب ها می توان این تالاب ها را احیا کرد و از خشک شدن آن جلوگیری کرد.


انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید