اثربخشی پروژه های آبخیزداری در احیای تالاب هشیلان


ساعت: 19:08
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877642

رئیس منابع طبیعی و مدیریت حوزه آبخیز کرمانشاه مطرح کرد؛

شهاب شیرزادی گفت: با توجه به همسطح بودن تالاب هشیلان، سازه های آبخیزداری در ارتفاعات اطراف این تالاب می تواند موثر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شهاب شیرزادی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز با اشاره به سوء مدیریت منابع آبی گفت: مهم ترین عامل در زهکشی تالاب ها از جمله تالاب هشیلان حفر چاه های غیرمجاز و برداشت بیش از حد از ظرفیت آب های زیرزمینی در این منطقه است.

رئیس منابع طبیعی و مدیریت آب حوزه استان کرمانشاه افزود: با توجه به همسطح بودن تالاب هشیلان، ایجاد سازه های آبخیزداری در ارتفاعات اطراف این تالاب می تواند برای احیای آن موثر باشد.

وی با بیان اینکه ویژگی اصلی تالاب ها حفظ نسبی آب در آنها است، گفت: برای احیا و حیات پایدار این تالاب باید با مطالعه دقیق علم آبخیزداری استفاده شود.

شیرزادی یادآور شد: تالاب هشیلان از 2 خروجی تغذیه می شود و اکنون خروجی آب از دریچه سراب سبزعلی به صفر رسیده است، درمان واقعی تعادل ورودی و خروجی است.

به گفته این مسئول، هر تالاب و دریاچه ای دارای شرایط خاصی است به ویژه این تالاب که جزو مناطق حفاظت شده است، بنابراین تمامی عناصر اعم از اکولوژی، هواشناسی، زمین شناسی، آبخیزداری، خاک شناسی، اجتماعی-اقتصادی و مردم بومی منطقه باید باشد و سپس یک نسخه ویژه برای او بپیچید.

شیرزادی بیان کرد: علاوه بر مشکلات ذکر شده، تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و افزایش تبخیر از سطح تالاب به دلیل افزایش دما تعادل تالاب هشیلان را بر هم زده است. بنابراین نیاز به یک تیم اطلاعاتی قوی دارد که نیاز به تحقیق کامل دارد.

وی در پایان به اجرای برنامه های آبخیزداری در دوران احیای سراب نیلوفر اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید