بوکان در محاصره ساخت و ساز غیر مجاز / 2800 ساخت و ساز غیر مجاز به مدت 3 سال

ساعت: 10:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۲
کد خبر: 1794317

بوکان در چند سال اخیر به دلیل عدم نظارت در محاصره ساخت و سازهای غیرمجاز هزاره بوده که علاوه بر رشد سکونتگاه های غیررسمی، ناهنجاری های اجتماعی گسترده ای را در پی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ارومنیوز ، رشد سریع شهرنشینی با وجود شاخص های لازم از جمله توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی، امروزه شهرها با چالش های مهمی روبرو هستند که مهمترین آن ظهور حاشیه نشینی است.

عدم دسترسی کافی به خدمات شهری، گسترش خرده فرهنگ ها، وضعیت نامطلوب و کیفیت پایین زندگی در این مناطق و شکل گیری ناهنجاری های مختلف باعث افزایش معضلات مختلف و آسیب های اجتماعی در این مناطق می شود.

وضعیت نابسامان اقتصادی بسیاری از مردم، اجاره بهای بالای خانه و سوء استفاده دلالان و کسبه از دیگر عوامل مهمی است که در ایجاد ساخت و سازهای غیرمجاز و در پی آن افزایش سکونتگاه های غیررسمی نقش موثر و مسلم دارد.

شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در دو دهه اخیر شاهد تشکیل چندین سکونتگاه غیررسمی بوده است تا جایی که هم اکنون دومین شهر حاشیه ای استان است.

با ساخت و سازهای غیرمجاز گسترده در طول 3 سال گذشته، اکنون چالش بزرگی با ناهنجاری های گسترده پیش روی مدیران و کارکنان شهر وجود دارد.

عدم نظارت، عدم اعتماد عمومی به شهرداری و طرد کارگران ساختمانی در شهرداری در چند سال گذشته در نهایت منجر به ساخت هزاران خانه غیراستاندارد در حاشیه شهر شده است.

2800 ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه شهر بوکان صورت گرفته است

رئیس شورای شهرداری بوکان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بر اساس اسناد و عکس های موجود در حاشیه شهر بیش از 2800 ساخت و ساز غیرمجاز انجام شده و بر اساس اسناد موجود در چندین نقطه از شهر به اراضی ملی حمله شده است.

احمد رحمانی گفت: اعضای دوره ششم شورای اسلامی با اعلام موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز توسط مسئولان ذیربط و عالی رتبه در حال هماهنگی و رایزنی برای پیشگیری از این پدیده در شهر هستند.

وی ادامه داد: بی شک مبارزه با این پدیده فساد که عواقب آن گریبانگیر کل شهر خواهد شد، نیازمند اراده جمعی همه نهادهای مسئول است و شهرداری و شورای اسلامی شهر ششم بوکان به تمامی قانونی خود عمل خواهند کرد. الزامات. تعهدات در این زمینه».

این ادعا در حالی مطرح می شود که معضل ساخت و سازهای غیرمجاز تنها مربوط به چند سال اخیر نیست و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی بوکان و عدم توسعه زیرساخت های روستایی، این شهرستان به دومین شهر مهاجرپذیر کشور تبدیل شده است. گاهی به صورت غیر رسمی در حومه شهر و در روستای نزدیک شهر.

بدون شک ساخت و سازها و فونداسیون های غیرمجاز شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی است که علاوه بر ناهنجاری های اجتماعی، خطرات بسیاری از جمله فروریختن منازل، انفجار گاز، برق گرفتگی و ده ها مورد دیگر که ساکنان این منازل و مناطق را تهدید می کند، در بر دارد.

4000 منزل مسکونی غیراستاندارد در بوکان ساخته شده است

رئیس سازمان نظام مهندسی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد ساخت بیش از چهار هزار مسکن غیراستاندارد در سکونتگاه های غیررسمی شهرستان بوکان بوده ایم. “

علی شریفی ادامه داد: متاسفانه سازمان نظام مهندسی نقشی در این سازه ها ندارد و نمی تواند استاندارد آنها را تایید کند.

وی با انتقاد از حوزه نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز خاطرنشان کرد: عدم نظارت دقیق نهادهای مسئول برای برخی افراد یک شبه هزینه های میلیاردی دارد و جان و امنیت مالی خانواده ها را تهدید می کند.

شریفی ادامه داد: متاسفانه طبق قانون سازمان نظام مهندسی در این حوزه قدرت اجرایی ندارد و همین مشکل مهندسین ما را برای نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز به صفر رسانده است.

وی گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز و به دنبال آن افزایش تعداد سکونتگاه های غیررسمی، نه تنها مشکلات اجتماعی ایجاد می کند، بلکه توسعه شهر را با چالش جدی مواجه می کند، همانطور که اکنون در بوکان مشهود است.

بی شک شهرداری به عنوان اصلی ترین نهاد در زمینه ساخت و ساز و تکثیر بی رویه سکونتگاه های غیررسمی باید نظارت ها را بر این محدوده یا با کمک سایر نهادها و مسئولان ارشد کشور تقویت کند تا به سکونت گاه های غیررسمی در محدوده شهری بپیوندد و تلاش کند. کنترل اجاره. .

به دلیل عدم نظارت، هزاران ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه شهر بوکان ساخته شده است.

شهردار جدید بوکان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه در چند سال اخیر هزاران ساخت و ساز غیرقانونی و غیراستاندارد در حاشیه شهر به دلیل عدم نظارت، یک واقعیت انکارناپذیر است.

رشید میرحسامی ادامه داد: در دوره جدید علاوه بر مشوق ها برای ساخت مسکن استاندارد در حوزه حاکمیتی، نظارت نیز بسیار جدی خواهد بود.

وی افزود: در حوزه پلیس ساختمانی نیز تلاش خواهیم کرد با استخدام افراد دست اندرکار از هرگونه تخلف جلوگیری کنیم.

بدون شک نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز باعث توقف رشد سکونتگاه های غیررسمی می شود، هرچند علاوه بر مشوق های لازم برای مردم، بانک ها نیز باید وارد عمل شده و با مدیران و نهادهای مشارکت کننده همکاری کنند. در این راستا گام برداریم و این ساخت و سازها را کاهش دهیم.

با چنین همکاری هایی می توان ناهنجاری های اجتماعی را کاهش داد و میزان آسیب های احتمالی در مواقع اضطراری بسیار ناچیز است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید