معادله بی پاسخ تخلفات و جریمه ساخت 140000 ویلا غیر مجاز/ جریمه کمیسیون در مواد 99 و 100 بازدارنده نیست.


ساعت: 16:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907923

بکرترین زمین های مازندران در دست ساخت است.

شناسایی 140 هزار واحد مسکونی غیرمجاز در شهرها و روستاهای مازندران بازنگری در قوانین نظری و کمیسیون های برخورد با پدیده مسکن در استان را ایجاب می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، آخرین آمار ارائه شده از سوی متولیان مسکن در مازندران حاکی از وجود بیش از 143 هزار واحد مسکونی و کلبه ای غیرمجاز در مناطق روستایی و شهری استان است که این معضل استان است.

پدیده کلبه سازی و ساخت خانه های خارج از روستاها و یا ساخت و ساز غیرمجاز آنها در شهرها از معضلات همیشگی استان مازندران است و این معضل باعث توسعه بکرترین اراضی استان در دهه های اخیر شده است.

بازنگری در نقشه های دهیار از دیگر مواردی است که پدیده ساخت و سازهای غیرمجاز را در مازندران تشدید کرد.

یکی از روستائیان مازندران با بیان اینکه طرح هادی برای بافت مسکونی است و ریاضت بیش از حد را به دنبال دارد، خواستار بازنگری در این طرح شد.

اسدی با بیان اینکه نقشه های طرح های هادی تهیه شده برای روستاها به صورت مارپیچ است، افزود: در این طرح می بینیم که زمین داخل سازه است اما زمین مجاز خارج از سازه در نظر گرفته شده و این باعث می شود برای ساخت مسکن اقدام نکنیم. فرزندان ما..

وی با بیان اینکه این روستا در سه کیلومتری شهر از نظر طرح مسکن و ساخت و ساز مشکل دارد، بازنگری در طرح های هادی را ضروری می داند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با بیان اینکه ساخت و ساز در روستاها بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در حال انجام است، گفت: طرح ها بر اساس نیاز روستاها طراحی شده و به عنوان نمونه روستایی که 50 خانوار دارد. به یک افق 10 ساله می نگرد.

علی اصغر عثمانی مقدم با بیان اینکه سرانه جمعیت روستاها مشخص شده است، گفت: طرح هادی پس از تصویب در کمیته های فنی و کارگروه های مختلف بررسی و اجرا می شود.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در مازندران، هجوم زیادی را از دیگر مناطق برای ساخت و ساز و خرید مسکن و زمین در استان عنوان کرد و گفت: با پرداخت پول بیشتر غیربومی ها این امر منجر به فروش بیشتر زمین می شود. و زمین ها غارت خواهد شد.

وی به افق 10 ساله برنامه های هادی اشاره کرد و گفت: بیش از 140 هزار خانه غیرمجاز در استان وجود دارد که بدون احتساب مجوزهای لازم در جنگل ها، رودخانه ها، خارج از بافت روستاها احداث شده است.

آسمانی مقدم یادآور شد: تعداد زیادی واحد ستاره دار بدون مجوز و هنوز شناسایی نشده در استان شناسایی شده است.

وی همچنین به مصوبه سال 1395 دولت اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه مقرر شد واحدهای غیرمجاز به مدت سه سال موقت بوده و در این مدت تکلیف ساخت و سازها را مشخص کنند و در غیر این صورت دستگاه های خدمات رسان. باید سرویس را متوقف کنند.

آسمانی مقدم با بیان اینکه 40 هزار واحد مسکونی غیرمجاز از مجموع 140 هزار واحد بدون خدمات رها شده است، گفت: ساماندهی واحدهای مسکونی غیرمجاز در استان در دستور کار است و این اراضی تخریب نمی شوند زیرا با تخریب، سنگ و وسیمان. وارد زمین شده و این مزرعه دیگر وضعیتی ندارد.

وی گفت: کمیته ساماندهی مسکن های غیرمجاز استان در استان تشکیل شد تا با تدوین دستورالعملی ساماندهی شود.

آسمانی مقدم گفت: واحدهایی که قبل از سال ۱۳۹۷ ساخته شده و پس از آن تخریب می شوند مشمول جایزه هستند.

وی با تاکید بر عدم فروش زمین های روستایی به ساکنان غیربومی روستاها، گفت: بسیاری از روستائیان متوجه می شوند که پس از فروش زمین، فرزندانشان برای ساخت خانه دچار مشکل می شوند.

در حال حاضر جرایم کمیسیون ماده 99 و 100 مانع از ساخت و سازهای غیرمجاز نمی شود و پرداخت وجه به جای تخلف به ترویج و گسترش پدیده کلبه سازی در استان کمک کرده است.

محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه در مجموع 44 هزار واحد مسکونی در استان انشعاب غیرمجاز دارند، گفت: پرونده این واحدها در کمیسیون 99 و 100 در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه کمیسیون اصل 99 دارای 3 عضو از جمله راه و شهرسازی است، گفت: بسیاری از افراد واجد شرایط پس از اعمال جریمه از سوی کمیسیون رای مثبت داده می شود و برای افرادی که شرایط را ندارند، تصمیمات تخریب صادر می شود.

با بیان اینکه افرادی که مجوزهای مختلفی از جمله کشاورزی و … اخذ کرده اند در کمیسیون بررسی می شود و پنج تا ده برابر نرخ های موجود جریمه می شوند، افزود: پس از پرداخت جریمه، تکلیف می شود. تعیین می شود، اما برای واحدهایی که در کمیته رای منفی داده اند از بین می رود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران گفت: آن دسته از ساختمان هایی که در حین ساخت و ساز مجوز نگرفته اند شناسایی و از دستگاه های ذیربط استعلام و با نظرات مختلف ادارات برای تخریب آنها تصمیم گیری می شود.

وی بر لزوم اجرای مصوبات مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز در استان تاکید کرد و گفت: تفسیر خودسرانه قوانین از سوی هر یک از مراجع موجب تسریع روند ساخت و سازهای غیرمجاز در مازندران شده و این امر موجب شده بسیاری از نیازمندان روستایی به این موضوع برسند. مشکل مسکن دارند

سیدمحمود حسینی پور فرماندار مازندران با انتقاد از تفسیر نادرست قوانین در برخی نهادها افزود: این عامل باعث شده خانواده ای روستایی که کاری ندارند و قصد دارند در زمینی به مساحت 100 تا 200 متر خانه بسازند. اجازه ساخت و ساز را نمی دهیم.

وی گفت: در حالی که در همان روستا مردی ثروتمند در حال ساخت بزرگترین ویلا خارج از بافت است و ما چشمانمان را می بندیم و کاری به آن نداریم.

وی افزود: این موضوع در حکمرانی اسلامی اشتباه است و باید سیاست ها را در بافت روستایی تغییر دهیم و نیازهای خاص و ضروری روستاییان را در نظر بگیریم، زیرا در غیر این صورت قبول داریم که همه روستاییان با هم متفاوت هستند و علیه آنها پرونده سازی می کنیم. .

حذف قوانین دست و پا گیر، بازنگری در طرح های هادی و تغییر رویه در کمیسیون های اصل 99 و 100 از جمله راهکارهایی است که می تواند از قلع و قمع زمین و تبدیل آن به حلبی آباد در مازندران جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید