ساخت و ساز غیر مجاز زمین های بزرگ در جنوب تهران

باید با قوانین سخت‌گیرانه‌تر و اقدام قاطعانه با کوخ‌نشینی‌ها و ساخت‌وسازهای ناایمن مقابله کنیم تا از ظهور کلان‌شهرهای دیگر در قلب تهران جلوگیری کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ساخت و ساز و سازه های ساختمانی یکی از معضلات شهرداری ها در ادوار مختلف بوده است. تجار با برنامه ریزی دقیق وقتی می دانند وضعیت شهر در شرایط بحرانی است، زمین های مرز حریم را تقسیم می کنند و به مردم می فروشند یا سنگ بر سنگ می سازند، شبانه و بدون ایمنی ساختمان می کنند و مانع می شوند. تخریب سازه ها با قلدری

یکی از مناطقی که همواره در شهر تهران با چالش مواجه بوده است، منطقه 19 شهرداری تهران و منطقه هلازیر است. منطقه ای که هر از چندگاهی با آسیب های خطرناکی همراه بوده است، این بار درگیر ساخت و سازهای عظیم است.

ساخت و ساز غیر مجاز زمین های بزرگ در جنوب تهران

ساخت و ساز انبوه بدون مجوز، در شب و روزهای تعطیل!

در همین رابطه ناصر امانی یکی از اعضای شورای شهر تهران در نود و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه 19 گفت: شهرداری باید مستقیماً در این زمینه ورود کند و از ساخت و ساز جلوگیری کند. البته شهردار منطقه به تازگی منصوب شده است اما شهردار منطقه فرصت رسیدگی به این موضوع را ندارد و نظارت بر این ساخت و سازها از سوی نهادهای نظارتی کاهش یافته است.

وی افزود: باید سازوکار قوی تری در شهرداری تهران برای این موضوع ایجاد شود و شهردار تهران نیز در این حوزه حضور داشته باشد تا مسائل را بررسی کند.

در ادامه معاون دادستان کل کشور از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه هلازیر تهران خبر داد و گفت: شهرداری موظف است با مراجع قضایی و انتظامی و سایر نهادهای مسئول برای رفع تعرض و تخریب منطقه همکاری کند. ساخت و سازهای غیرمجاز و خطرناک

وی در این خصوص اظهار داشت: طبق مشاهدات انجام شده مشخص شده است که برخی از افراد سودجو که حتی بدون کسب مجوز اولیه مالکیت زمین را ندارند، در روزهای تعطیل و شب به صورت گسترده در محدوده مذکور به ساخت و سازهای غیرمجاز می پردازند. ساخت اشیاء تجاری و مسکونی در مقیاس بزرگ.

ساخت و ساز غیر مجاز زمین های بزرگ در جنوب تهران

معاون دادستان کل کشور تصریح کرد: پس از مشاهدات میدانی، بلافاصله اقدام قاطع و جدی دستگاه قضایی و با دستور دادستان کل کشور در خصوص استیفای حقوق عمومی و معامله با متجاوزین انجام شد. رفع تصرف اراضی ملی به زودی انجام می شود و در این راستا هماهنگی های لازم با دستگاه های اجرایی و انتظامی انجام و دستورات قضایی لازم صادر شده و به زودی شاهد تخریب همه اینها خواهیم بود. دارایی های غیرقانونی و بازگرداندن حالت قبلی.

ترکی تصریح کرد: دستگاه قضایی برای احقاق حقوق عامه و حفظ حقوق مردم آرام نمی گیرد و مصمم به اجرای قانون است. ضرورت فوری برای جلوگیری از ساخت و سازهای خطرناک و غیرمجاز و رفع تعرض به اراضی ملی در خلیج تهران احساس می شود و اقدامات لازم انجام می شود.

معاون دادستان کل کشور گفت: مدیریت شهری و نهادهای متولی نباید با ساخت و سازهای غیرمجاز کلان شبانه اجازه تضییع حقوق عمومی را به هیچ سودجو ندهند.

اجازه ندهید کار به یک نقطه تنگ کشیده شود

محمد حقانی; پدر دولت شهری ایران و عضو شورای شهر در دوره چهارم با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه 19 شهرداری تهران و رفع نشدن این معضل قدیمی گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز عوامل و دلایل زیادی دارد. مردم در شهرهای بزرگ به دلیل کم آبی و مشکلات اقتصادی از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ نقل مکان می کنند.

وی با بیان اینکه مقابله با ساخت و سازهای بی رویه بسیار اساسی است، افزود: ساخت و ساز مسکن در منطقه 19 و هلازیر به صورت بی رویه انجام شده است و معتقدم مقصر اصلی بسیاری از این ساخت و سازهای بی رویه شهرداری ها و دولت ها هستند.

این فعال شهری ادامه داد: طرح جامع و تفصیلی داریم و باید به آن طرح عمل کنیم. اگر در مرحله اول با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد قانونی شود دیگر کار سختی نخواهد داشت.

ساخت و ساز غیر مجاز زمین های بزرگ در جنوب تهران

مافیای زمین بزرگ برای تقسیم زمین های شهر

حقانی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود شهرداری و نیروی انتظامی آمادگی مقابله با این موارد را ندارند افزود: افرادی هستند که به صورت هوشمند زمین را تقسیم می کنند. پشت سر آنها یک مافیای بزرگ است که زمین را به قطعات 100-200 متری تقسیم می کند. این اراضی در حریم و خارج از اراضی شهری است که تقسیم و فروخته شده است.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در صورت عدم برخورد با این افراد این رویه ادامه پیدا می کند، گفت: بی تدبیری مسئولان باعث می شود این ساخت و سازها سرطان وار پیشرفت کند و فعلا راهی برای مقابله با آنها وجود ندارد.

ساخت و ساز غیر مجاز زمین های بزرگ در جنوب تهران

سازماندهی شماره؛ با چیز نادرستی که نباید حل و فصل شود مقابله کنید

این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه در دو سال گذشته منطقه هلازیر ساماندهی شده است، گفت: یکی از مشکلات اساسی این است که گاه و بی گاه مشکلاتی در مقاطع مختلف به وجود می آید، شهرداری ها با آن برخورد نمی کنند و قانونی خود را انجام نمی دهند. تعهدات و سپس رعایت قوانین .

حقانی افزود: این تجربه را در خرده فروشی و عمده فروشی داریم. اول به آن نمی پردازند و بعد به فکر ساماندهی آن می افتند. حلازیر در ابتدای کار که آهن فرسوده شد و فروخته شد; انواع و اقسام قاچاق در آنجا انجام می شد و در ابتدا تعداد آن کم بود اما طبق آخرین آمار 4000 مورد و اکنون 12000 مورد است.

و افزود: می گویند سازماندهی کنید، اما آنچه اشکال دارد را نباید سامان داد، بلکه باید با آن مقابله کرد. اگر طبق قانون خلاف قانون باشد سازماندهی فایده ای ندارد و هر چه بیشتر سازماندهی کنیم بیشتر می شود. به نظر من، بحث ساماندهی حلازیر یک بحث عاقلانه است.

حقانی با اشاره به اینکه شهرداری به جای ساماندهی باید وارد عمل شود، گفت: در شورای شهر چهارم با معاون خدمات شهری صحبت کردیم و سرمایه گذاری خارج از تهران می خواست سرمایه گذاری کند و این منطقه را در اختیار شهرداری قرار دهد اما از این کار خودداری کردند. بنابراین ..

به گفته پدر مدیریت شهری ایران، به جای ساماندهی از روز اول، باید بر اساس کار انجام شود. آنها شغل خود را از دست می دهند و سپس به آن فکر می کنند.

ساخت و ساز غیر مجاز زمین های بزرگ در جنوب تهران

با کنترل و درایت قاطع باشید

وی با اشاره به وضعیت فعلی کشور و معضل ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: نمی توانیم با شرایط فعلی برخورد جدی کنیم. شهرداری می تواند از طریق شهربان و حریم بان و نیروهای موجود در شرایط فعلی برنامه ریزی و مدیریت وارد شود. این باید با دقت و انسانی برخورد شود.

حقانی خاطرنشان کرد: برخی می خواهند از شرایط موجود سوء استفاده کنند. باید با ریشه های اساسی این ساخت و ساز و فروشندگان و تفکیک این زمین ها به صورت قانونی و با برنامه ریزی و مدیریت با هماهنگی مراجع قضایی برخورد کند.

ارتباط شهرداری با تجار

در همین حال سرپرست شهرداری منطقه 19 از حذف 17 باب مغازه و 1500 متر دیوار غیر مجاز خبر داد و تورج فرهادی در این خصوص گفت: با حمایت پلیس در روزهای اخیر اقدامات موثری برای شناسایی افراد فعال در این منطقه انجام شده است. این منطقه از منابع اطلاعاتی و امنیتی تذکرات لازم به آنان ارسال شده است که در صورت عدم رعایت نظم، نظم اجتماعی و قداست شهر، مردم و رهبری شهرستان و عدم التزام به قوانین شهرستان پیگرد قانونی خواهند داشت. توسط مقامات قضایی

دلالان زمین از این موقعیت سوء استفاده می کنند و اغلب ساختمان هایی که بدون مجوز، عدم رعایت اصول شهرسازی، فنی، کمبود برق و امنیت ساخته می شوند را به شهروندان کم برخوردار می فروشند و باعث ایجاد بحران و پیامدهای نامطلوب برای این افراد و اداره امور می شوند. شهر در حال و آینده خواهد بود. تثبیت و فعالیت های غیر اصولی نه تنها به این منطقه بلکه به شهر تهران نیز آسیب جدی وارد می کند و باید با اقدامات قانونی از شهر و شهروندان آن حفاظت کنیم.

مشترک المنافع جمع آوری شد. ساخت و سازها تمام نشده است

شهرداری تهران همیشه با برخوردهای گاه و بیگاه دست تاجران را کوتاه می کند، اما در شرایط کنونی حجم ساخت و سازها به قدری افزایش یافته که شاید برای جلوگیری از فساد در این حوزه، توان زیادی لازم باشد.

در این میان اگر همه دستگاه های ذی صلاح یک بار برای همیشه با سازه های ساختمانی برخورد کنند، هیچکس به فکر ساخت و ساز شبانه یا ساخت و ساز غیرمجاز نخواهد افتاد.

بنابراین به نظر می رسد با وضع قوانین سخت گیرانه و اقدام قاطع باید با دلالان زمین و مسکن و ساخت و سازهای خطرناک برخورد کرد تا کلانشهر دیگری در دل تهران سر برآورد.

دیدگاهتان را بنویسید