ساخت و ساز غیر مجاز؛ آفت هویت تاریخی شهر/ طرح جامع تفصیلی راین در دست بررسی است


ساعت: 11:52
تاریخ انتشار: 1401/02/05
کد خبر: 1834231

مهدی قائمی گفت: حفظ شهر با بافت تاریخی و سنتی نیازمند مشارکت و همکاری همه شهروندان است، طرح تفصیلی شهر راین در حال بازنگری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; در 100 کیلومتری جنوب کرمان و 115 کیلومتری شمال گیرافت، شهری تاریخی با آب و هوای مطبوع به بلندی تاریخ باستانی جنوب شرق به نام راین وجود دارد که قدمت هنر در آن به اندازه عمر انسان است.

کوه هزار بلندترین قله جنوب کشور این شهر زیبا را در بر گرفته است که آبشار نفیس آن هر ساله از جاذبه های گردشگری دیار کریمان و جاذبه های گردشگری دیگری همچون ارگ تاریخی، چنارهای هزار ساله، 400 ساله است. سرو کهنسال، روستاهای زیبا در دامنه کوه خزر، دهانه آتشفشانی، چشمه های آب معدنی و حرم مطهر امامزاده پنج از برگ های زرین و زیبای خدادادی این شهر هستند، زیرا ارگ راین بزرگترین بنای خشت و گلی است. در ایران بعد از ارگ بم. از دهه 70 شروع شد.

راین از نظر موقعیت استراتژیک، آب و هوا، جاذبه های گردشگری و تاریخی سابقه ای طولانی دارد و معادن آن پتانسیل توسعه گردشگری در جنوب شرقی این کشور را دارند. در آنها ظرفیت های طبیعی و خدادادی را توسعه دهید تا راین به اندازه تاریخ باستان شهرت جهانی پیدا کند.

دانش و توانمندی شهردار این است که برنامه ریزی بلندمدت موجب توسعه گردشگری، افزایش درآمد مردم، ایجاد اشتغال با جذب سرمایه گذار در این شهر می شود.

اما دغدغه ای که امروز این شهردار جوان را نگران کرده و مشکل بزرگی برای توسعه زیرساخت های شهر است ساخت و سازهای غیرقانونی است و این یکی از مشکلات مهمی است که گریبانگیر این شهر زیباست. در همین راستا گفتگویی کوتاه با شهردار راین گامی داشتیم که به نظر می رسد حاصل این گفتگو باشد.

مهدی گمی شهردار راین در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز آفت بافت و هویت تاریخی شهر است، گفت: از شهروندان انتظار می رود اگر بخواهند ساختمانی بسازند و بسازند قبل از اقدام به شهر. شهرداری و اخذ مجوز لازم هنگام تشکیل پرونده.

قائمی شهردار راین با تبریک ماه مبارک رمضان و تبیین نگاه توسعه محور خود به راین گفت: تلاش می کنیم توسعه متوازن را در راین دنبال کنیم و این جز با همکاری بزرگواران میسر نمی شود. شهروندان این شهر زیبا.

شهردار راین افزود: امیدواریم در سال جدید با حمایت شورای اسلامی شهر، بخشدار، فرماندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین طولانی مدت، راین را در شأن مردم آن بسازیم. -مدت … برنامه های کوتاه مدت و کوتاه مدت توسعه راین در دستور کار قرار دارد.

قائمی رویکرد ما در شهرداری و شورای اسلامی شهر را توزیع عادلانه خدمات شهری دانست و افزود: توزیع عادلانه خدمات شهری با رویکرد محله محوری به طور جدی در دستور کار است.

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان گفت: این روند به عنوان یک معضل و آسیب دیده می شود که نیازمند مشارکت مردم، تلاش بیشتر مسئولان و رسانه ها برای بهبود روند فعلی است.

شهردار راین گفت: زشتی شهر به عنوان محلی برای گرفتن جای ثبت ملی؛ یکی از پیامدهای اجتماعی ساخت و سازهای غیرمجاز در فضای شهری است.

قائمی با بیان اینکه باید زیرساخت ها برای ثبت جهانی شدن شهر راین فراهم شود، گفت: ثبت جهانی شدن مستلزم رعایت ضوابط خاصی است که رعایت قوانین و مقررات مستلزم مشارکت و همکاری همه شهروندان است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در طرح های جامع و تفصیلی افزود: طرح کلی تفصیلی شهر راین در حال بازنگری است و در این طرح علاوه بر مسائل کلی به گردشگری، مسائل اقتصادی و جهانی شدن نیز توجه شده است. از شهر راین

شهردار راین با بیان اینکه شهر راین به عنوان شهر ملی تولید چاقو به ثبت رسیده است، گفت: برای ثبت جهانی شهر راین باید در ساخت ساختمان ها بر اساس پروانه های ساختمانی، پارامترهای مهندسی مشارکت و همکاری داشته باشیم. سامانه و کارت ثبت شده
ساخت و ساز را با تماشای ثبت این شهر مهم در سراسر جهان آغاز کنید.

قائمی بار دیگر ساخت و سازهای غیرمجاز را ضربه ای به چهره شهر خواند و گفت: مردم توجه داشته باشند که سقف شیروانی و استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد به دلیل موقعیت جغرافیایی و وزش بادهای شدید فصلی در راین مناسب نیست. برای این منطقه و ساخت و سازها باید طبق مقررات ملی ساختمان، اکثر قوانین و مقررات ملی ساختمان رعایت و ساخته شود.البته ساخت و ساز در قسمت اصلی شهر غیرمجاز و غیراصولی با مصالح غیراستاندارد است و به دنبال وضعیت آن است. به عنوان ثبت ملی نیست.

شهردار راین در پایان خاطرنشان کرد: شهری که باید با حفظ فضای معماری به صورت سنتی و تاریخی حفظ شود و این امر نیازمند مشارکت و همکاری همه شهروندان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید