بیش از 300 هشدار صنعت آلاینده در قزوین/ تالاب الله آباد کانون گرد و غبار قزوین است.

وی گفت: همه هموطنان می توانند به صورت آنلاین میزان آلودگی شهرها را مشاهده کنند. وی افزود: تمامی شهرستان های استان به جز آوج مجهز به دستگاه سنجش آلودگی هوا هستند و به صورت آنلاین به سامانه پایش کیفیت هوای کشور متصل هستند.

هوای تازه در قزوین است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: معمولاً در فصول سرد سال که بارندگی و وزش باد کمتر است، وارونگی و رکود هوا باعث گسترش آلودگی کلان شهرها در سایر شهرها می شود. این در حالی است که قزوین از ابتدای امسال تاکنون آلودگی هوا را تجربه نکرده است.

شنتیایی ادامه داد: قانون هوای پاک مصوب سال 1398 مقرر داشت که قوانین از تردد خودروهای دوج در سطح شهر جلوگیری کرده و معاینه فنی خودروها را الزامی کرده و پلیس را موظف به بازدید منظم از خودروها کرده است.

وی افزود: محیط بانان همواره برای معاینه فنی به مراکز مراجعه می کنند و در صورت برخورد با تخلف، مرکز را تعطیل می کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: واحدهای صنعتی بزرگ طبق قانون موظف به ارائه آنلاین نتایج آلودگی هستند. وی بیان کرد: تمامی مراکز، واحدهای صنعتی و تولیدی موظفند در فواصل زمانی معین نسبت به نمونه برداری و سنجش آلودگی هوا اقدام و میزان آلودگی را بر اساس خوداظهاری گزارش دهند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 370 شرکت آلاینده اخطار دریافت کرده اند و 44 شرکت به عنوان صنایع آلاینده ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی شده اند.

تالاب الله آباد کانون غبارآلود استان است

وی گفت: تالاب الله آباد یکی از کانون های ریزگردهای استان است. وی افزود: تمام تلاش ما بر این است که با اعطای حق آبه از خشک شدن تالاب ها جلوگیری کنیم و با ایجاد اکوسیستم پویا از انتشار گرد و غبار و آلودگی هوا در روستاها جلوگیری کنیم.

شانتیایی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده آتش سوزی زباله و زباله در سطح شهر، مقصر اصلاح می شود. وی ادامه داد: بر اساس طرح آمایش سرزمینی استان، اجازه راه اندازی برخی صنایع آلاینده در استان داده نمی شود.

این مقام مسئول گفت: استفاده از دوچرخه باید فرهنگی و در بین عموم مردم نهادینه شود. وی بیان کرد: طی جلساتی که با شهردار قزوین داشتیم درخواست کردیم با راه اندازی ایستگاه های رایگان در سطح شهر فرهنگ دوچرخه سواری اشاعه پیدا کند.

وی افزود: زیرا نمی توان همه فرهنگ ها را از طریق قانون در بین مردم نهادینه کرد. از تیم های دوچرخه سواری دعوت کردیم تا به صورت نمادین در شهر حرکت کنند و این فرهنگ زیست محیطی را که از آلودگی هوا جلوگیری می کند به مردم نشان دهند.

شانتیایی در پایان خاطرنشان کرد: اصل 50 قانون اساسی می گوید حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی مردم است. به همین دلیل شهروندان باید با گزارش تخلفات از آسیب به محیط زیست جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید