صالحیه; تنها تالاب مرکزی کشور که از توزیع آب محروم است/ زیستگاه 120 گونه پرنده در جهان به کانون گرد و غبار تبدیل شده است.


ساعت: 13:55
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820918

تالاب کانون گرد و غبار است، اگر حق آبه اعطا نشود، نظرآباد و سایر شهرها را دچار مشکلات زیست محیطی می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکاین روزها کم آبی در تنها تالاب مرکزی کشور نفس گیر شده است.

صدای طبیعت در تالاب صالحیه به گوش می رسد اما از زمانی که خشک شد تبدیل به شوره زار و کویر شده است.

تالاب صالحیه در جنوب غربی استان آلبورگ واقع شده و در سال‌های اخیر با ایجاد جاذبه‌ای بکر برای دوستداران طبیعت، میزبان ۱۲۰ گونه پرنده در جهان بوده است.

فالا، یکی از حافظان محیط زیست اهل ناصره، در مصاحبه با تیتریک گفت: اردک ها، شاهین ها، غازها و اردک ها هر ساله این تالاب را به عنوان زیستگاه فصلی خود انتخاب می کنند.

درخشان، رئیس حفاظت محیط زیست نظرآباد به این مشکل اشاره می کند، اما کمبود حق آبه و کاهش بارندگی فصلی پرندگان مهاجر را نیز هدف قرار داده است.

او در مصاحبه با تیتریک می گوید؛ ما با دو فاجعه بزرگ روبرو هستیم که یکی از آنها تکثیر پرندگان در فروردین و اردیبهشت است که به شدت تحت تاثیر خشک شدن تالاب قرار گرفته اند.

22e7924e 384a 40ca aea8 f09dfe5ec2de خبر خاکستری

درخشان ادامه داد: با توجه به اینکه تالاب کانون گرد و غبار است، در صورت عدم توزیع حق آبه، این امر موجب بروز مشکلات زیست محیطی برای نظرآباد و سایر شهرها می شود.

اما ظاهراً عناصر طبیعت برای احیای تالاب سلخیه نیاز به اتحاد مجدد دارند، موضوعی که بشیرزاده، مدیر امور آب نظرآباد نیز به طور جدی بر آن تاکید دارد.

او در مصاحبه با تیتریک می گوید؛ مسئولان باید به تخصیص حق آبه طبیعی به تالاب صالحیه در استان قزوین ادامه دهند.

تالاب صالحیه در صورت غرقابی کامل حدود 16 هزار هکتار آب زیبا برای خود و محیط زیست فراهم می کند اما با نابودی تدریجی این تالاب باید منتظر تشکیل کانون اصلی گرد و غبار باشیم و سلامت انسان ها را به خطر بیندازیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید