خشکی 98 درصد تالاب گاوخونی باعث گرد و غبار در پنج استان شد/ رهاسازی 300 میلیارد برای منابع طبیعی استان در سفر رئیس جمهور


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885177

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تالاب بین المللی گاوخونی با وسعت 47 هزار هکتار به دلیل خشکی 98 درصدی و کمبود رطوبت ممکن است به کانون گرد و غبار تبدیل شود که 5 استان را درگیر کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ امروزه پدیده گرد و غبار به یکی از جدی ترین معضلات زیست محیطی پیش روی بشر تبدیل شده است. تولید گرد و غبار موثر یکی از عوامل طبیعی و دست ساز انسان است که بخش انسانی آن عمدتاً واکنشی به تغییر پوشش و کاربری اراضی، اثرات پدیده گرد و غبار تا فاصله 4000 کیلومتری از منبع اصلی است. پراکندگی، ایجاد خسارات فراوان در حوزه کشاورزی و صنعت، سیستم های حمل و نقل و مخابرات، یکی از مهم ترین شرایط ایجاد گرد و غبار علاوه بر هوای ناپایدار، وجود یا عدم وجود رطوبت است.

در همین راستا با منصور شهرپوش گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:


* 32 درصد از مساحت استان اصفهان را بیابان تشکیل می دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان 3 میلیون و 200 هزار هکتار از سطح استان اصفهان را بیابان عنوان کرد و اظهار داشت: وسعت استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار است که از این میزان 3 میلیون و 200 هکتار است. 32 درصد از مساحت استان را بیابان تشکیل می دهد. بیشترین درصد کویرها در آران و بیدگل، اردستان، برخوار، جرکویه، خور و بیابانک، شهرضا، کاشان، گلپایگان، نایین، نطنز، ورزنه، هرند، بادرود و در شرق اصفهان فرسایش بادی رخ داده است.


* استان اصفهان نسبت به میانگین بلندمدت در سال گذشته 30 درصد کاهش بارندگی داشته است.

این فروشنده شیشه با اشاره به کمبود بارندگی در استان اصفهان تصریح کرد: در چند سال گذشته شاهد شرایط «کم بارندگی» در استان بودیم که میزان بارندگی از مهر سال گذشته تاکنون 30 درصد کاهش داشته است. به میانگین بلندمدت و همچنین در مناطق مرکزی و شرقی استان شاهد کاهش 65 درصدی بارندگی در دراز مدت بوده ایم.

وی افزود: موج گرما و توده های گرد و غبار را در استان داشتیم که از عوامل آن می توان به موقعیت جغرافیایی ایران، بیابان های خشک با درجه حرارت بالا هم مرز با استان های قم، سمنان، خراسان جنوبی و یزد و … اشاره کرد. کانون‌های گرد و غبار شمال عراق نیز اشاره کردند که از اسفند سال گذشته تا امروز سه بار استان اصفهان را تحت تأثیر قرار داده است. زاینده رود که باعث کشت نشدن زمین‌ها شد، این زمین‌ها به کانون گرد و غبار تبدیل شدند.

وی بیان کرد: اثرات کانون های گرد و غبار در جاده ها، راه آهن، زمین های کشاورزی، شهرها، روستاها و همچنین ساختمان های مسکونی به گونه ای است که گرد و غبار سالانه به 4 هزار میلیارد ریال به استان اصفهان خسارت وارد می کند. چنین تغییرات دمایی در سال جاری خسارت هایی را به کشاورزان و باغداران استان وارد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در استان اصفهان برای مدیریت ریزگردها برنامه ریزی هایی انجام شده است که از آن جمله می توان به شناسایی یک میلیون و 500 هزار هکتار بیابان کانون فرسایش بادی در 14 شهرستان استان، انجام کار نقشه برداری برای یک شهر اشاره کرد. میلیون و 50 هزار وو هکتار بیابان نیز 10 هزار و 300 هکتار نهال به منظور تثبیت خاک و جلوگیری از وزش گرد و غبار ذکر کرد. مالچ پاشی در سطح 30800 هکتار در بیابان های استان انجام شد. حفاظت از گرد و غبار در 730 کیلومتر راه، 270 کیلومتر راه آهن، 1600 کیلومتر شبکه حساس آبرسانی، 38 هزار هتکار زمین کشاورزی، 20 شهر و 216 روستا از دیگر اقداماتی بود که در استان اصفهان انجام شد.

این فروشنده شیشه تصریح کرد: تالاب بین المللی گاو خونی با وسعت 47 هزار هکتار ممکن است به دلیل خشکی 98 درصدی و کمبود رطوبت به کانون گرد و غبار تبدیل شود که 5 استان را درگیر کرده است.

وی افزود: جلسه ستاد مدیریت بحران در استان اصفهان تشکیل شد که در آن وضعیت کانون های گرد و غبار و اقدامات انجام شده بررسی شد و اجرای طرح های جدید برای مقابله با این پدیده در سفر رئیس جمهور به اصفهان مورد تاکید قرار گرفت. 300 میلیارد ریال برای منابع طبیعی استان اصفهان اختصاص یافت.

وی در پایان گفت: تا امروز شاهد افزایش دو درجه ای دمای هوا در نواحی شمالی، شرقی و مرکزی در استان اصفهان خواهیم بود چرا که دستورات ویژه ای در خصوص مصرف بهینه برق و آب داشتیم. همچنین آبرسانی به مناطق کم آب در دستور کار قرار گرفت و توصیه هایی برای جلوگیری از گرمازدگی نیز اعلام شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید