سعید جلیلی به سرپرست برنامه «سبد غذایی مورد علاقه ایرانیان» / هشدار برای «کاهش سرانه مصرف مواد غذایی»

سعید جلیلی آن را به مدیر برنامه داد

روز جدید یکی از اعضای شورای تشخیص مقتضیات گفت: بر اساس مبانی دینی، فکری، اخلاقی و قانون اساسی، تامین غذا و رفع محرومیت غذایی از ویژگی های نظام و حکومت است.

یکی از اعضای شورای تشخیص در ابتدای جلسه با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درباره بررسی برنامه مطلوب سبد غذایی ایران گفت: از سال 97 تاکنون ده ها میلیارد دلار به ارز ترجیحی اختصاص یافته است، اما نه تنها مصرف سرانه غذا در جامعه رو به کاهش است.

سعید جلیلی همچنین گفت: طبق نظر کارشناسان، متوسط ​​نیاز روزانه غذایی هر واحد جامعه ۲۵۷۸ کیلوکالری است که دولت باید برای تامین آن برنامه ریزی داشته باشد. با در نظر گرفتن ابعاد کشاورزی، اقتصاد، نظام سلامت و اجرا، برنامه ای با عنوان «سبد غذایی مورد علاقه ایرانیان» در حداقل 13 پست تنظیم و در ابتدای دولت سیزدهم این برنامه به معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارائه شد. کشاورزی در صورت لزوم در لایحه بودجه 1401 استفاده می شود.

برنامه ترجیحی سبد غذایی ایرانیان برنامه سه لایه جلیلی برای رعایت استاندارد غذایی خانوار ایرانی در انتخابات 1400 بود که سال گذشته و در ایام انتخابات و در ابتدای دولت سیزدهم در جلسات جداگانه ارائه شد. در حضور وزیر کشاورزی و معاون اول رئیس جمهور.

در اوایل سال جاری، برنامه سبد غذایی مورد علاقه ایرانیان به رئیس جمهور بازگردانده شد و رئیس جمهور به دستور وزارت جهاد کشاورزی با مسئولان این وزارتخانه برای بررسی این طرح دیدار کرد.
برنامه پیشنهادی سبد غذایی ایران سیزده عنصری را تعریف می‌کند که روزانه حدود ۲۵۰۰ کیلو کالری انرژی شامل نان، برنج، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، لبنیات، پاستا، روغن و شکر را تامین می‌کند. ، میوه ها و سبزیجات. در این رابطه افراد به سه دسته تقسیم می شوند.

اقشار کم‌تر جامعه اولین دسته‌ای را تشکیل می‌دهند که کل سبد در آن بازنمایی می‌شود. به دسته دوم بخشی از این سبد داده می شود و اینها کالاهایی هستند که به سختی به دست می آیند. همانطور که در سال های اخیر تامین پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید برای طبقه متوسط ​​مشکل بود. قسمت سوم که کمی کوچکتر از جامعه است و امکان خرید کل سبد را دارد، خدماتی در این زمینه ارائه نمی شود.

یکی از اعضای شورای تشخیص نیز گفت: با توجه به تحولات چند ماه اخیر به ویژه در حوزه مواد غذایی، این طرح برای عملیات لازم به رئیس جمهور ارسال شده است. بر اساس مبانی دینی، عقلی، اخلاقی و قانون اساسی، تأمین غذا و رفع محرومیت در حوزه تغذیه از ویژگی های نظام و حکومت است.

دیدگاهتان را بنویسید