فلاحت اول نوشت: اظهارات سعید جلیلی در مورد غنی سازی 90 درصد یعنی ممنوعیت ساخت بمب هسته ای از سوی دادگاه برای او جدی نیست.

فلاحت اول نوشت: اظهارات سعید جلیلی در مورد غنی سازی 90 درصد یعنی ممنوعیت ساخت بمب هسته ای از سوی دادگاه برای او جدی نیست.

روز جدید تحلیلگر هسته ای کشورمان با انتقاد از نامه 200 صفحه ای سعید جلیلی به رهبر معظم انقلاب گفت: سخنان آقای جلیلی نشان می دهد که این ممنوعیت قانونی منع جدی برخی فعالان سیاسی در ایران نیست و ضربه ای به ایران، دشمنان است. ایران هم همین اظهارات مغرضانه را می کند و علیه ما استفاده می کند.

حشمت اله فلاحت پیشه درباره راه اندازی غنی سازی 90 درصدی اورانیوم گفت: ایران از نظر فنی به تولید غنی سازی 60 درصد رسیده است که می تواند به نیروی دریایی اعم از نظامی و غیرنظامی کمک کند و از آن برای اهداف علمی و توسعه ای استفاده کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطرنشان کرد: در دوران دبیری آقای جلیلی در شورای امنیت ملی، قانونی در مجلس هفتم به تصویب رسید که بر اساس آن ایران چرخه کامل سوخت و سوخت هسته ای تولید می کند. مورد نیاز کشور که کمتر از 5 درصد است. اما به دو دلیل، ایران در آن زمان به دلیل اشتباه آمریکا و عملکرد منفی اسرائیل، بیش از 5 درصد سوخت خود را تولید می کرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این اشتباه آمریکا بود که در مذاکرات از تامین سوخت 20 درصدی نیروگاه 5 مگاواتی تهران جلوگیری کرد. نیروگاهی که کارکرد تحقیقاتی و پزشکی داشت اما ضد توسعه و انسانی بود زیرا حدود یک میلیون بیمار ایرانی به پزشکی هسته ای وابسته بودند. بنابراین ایران این اشتباه آمریکایی ها را به فرصت تبدیل کرد و شروع به تولید سوخت 20 درصدی کرد که اتفاق بسیار خوبی بود و در این زمینه به خودکفایی رسید.

وی افزود: گام بعدی ایران برای ثروتمند شدن، پاسخ 20 درصدی به سیاست های منفی اسرائیل بود. اسرائیلی‌ها به یکی از تأسیسات هسته‌ای ما در کرج در جریان مذاکرات آشتی که در ماه‌های آخر حکومت آقای روحانی انجام شد، حمله کردند و ایران بلافاصله 60 درصد سوخت را تولید کرد. این اقدام یک هدف دوگانه داشت، یک دیدگاه نشان دهنده بدبینی ایران به مذاکرات بود، زیرا صنعت هسته ای فناوری و توسعه ایران را در مذاکرات رها نمی کند و واکنش این بود که ایران به دنبال نظامی کردن صنعت هسته ای خود نیست، اما اگر اسرائیل موضوع را نظامی می کند، ایران می تواند در همین مسیر حرکت کند.

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل خاطرنشان کرد: آمریکایی ها پیام ایران را پذیرفتند و رژیم صهیونیستی را از هر گونه اقدامی منع کردند که حتی بعداً اسرائیلی ها برخلاف میل خود به مذاکره بپیوندند.

وی با بیان اینکه امروز گذار به غنی سازی 90 درصد جزو سیاست های کشور نیست، گفت: دلیل قانونی دارد که به سمت بمب اتمی در کشور نرویم. بله، ممکن است مردم کشور نظرات متفاوتی داشته باشند، اما یکی از دلایل صلح آمیز بودن ایران در فعالیت های هسته ای که در سازمان های بین المللی نیز به ثبت رسیده است، ممنوعیت قضایی تولید بمب هسته ای است، زیرا طبق فقه ما، سیاست نظامی کشور سیاست دفاعی دارد، کشور باید از مهاجمان انتقام بگیرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: زمانی که بمب هسته ای غیرقابل مدیریت باشد و غیرنظامیان و غیر مهاجمان را نابود کند، قانوناً ممنوع است. ایران حتی در زمان جنگ از این دستور برای سرپیچی از اقدامات صدام استفاده کرد و امروز دوباره بر همان ممنوعیت قانونی بر عدم حرکت به سمت بمب هسته ای تاکید می شود.

وی خاطرنشان کرد: صحبت های آقای جلیلی نشان می دهد که این دستور منع جدی برای برخی فعالان سیاسی در ایران نیست و در مجامع جهانی به ایران ضربه می زنند. دشمنان ایران نیز همین اظهارات مغرضانه را بیان می کنند و علیه ما استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: فکر نمی کنم غنی سازی 90 درصدی به نفع کشور باشد زیرا معتقدم مذاکرات هسته ای در مسیر درستی پیش می رود. این امکان وجود دارد که بتوان توافق بیشتری نسبت به عدم توافق حاصل کرد. آنها تلاش زیادی برای نظامی کردن موضوع برای اقدام علیه تاسیسات هسته ای ایران دارند که البته با پاسخ ایران مواجه می شود و جنگی در منطقه رخ می دهد که به نفع منطقه نیست.

وی افزود: واقعیت این است که اسرائیلی ها توانسته اند جنگ اعراب و اسرائیل را به جنگ اعراب و اسرائیل با ایران تبدیل کنند، زیرا دشمنی با ایران را در دستور کار خود قرار داده اند و به این می گویند ایران هراسی، بنابراین امروز که غنی سازی 90 درصد بیشتر شده است. این کشور بیش از هر زمان دیگری به سیاست اسرائیل برای افزایش اتحاد خود با جهان عرب کمک می کند، که بزرگترین بی عدالتی در حق ایران است و جنگ اعراب و اسرائیل را به جنگ اعراب و اسرائیل با ایران تبدیل می کند.

وی ادامه داد: از سال 1948 هر دهه جنگ بین اعراب و اسرائیل و در سال 1948 علیه تأسیس اسرائیل جنگ بود. جنگ بازسازی فلسطین 1956. 1967. جنگ شش روزه. جنگ رمضان 1973 که در نهایت منجر به کمپ دیوید شد، اما از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی و اینکه ایران واقعاً در حال ورود به مسئله اسرائیل است، جنگی بین اعراب و اسرائیل رخ نداده و جریان سازش به تدریج در حال افزایش است. و اسراییل و اعراب بیشتر و بیشتر ایرانی هراس شدند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: معتقدم مقدمات جنگ ایران و اسرائیل توسط برخی مقامات ایرانی آغاز شد که موضوع جنگ با اسرائیل و نفی هولوکاست را مطرح کردند. و امروز از غنی سازی 90 درصدی صحبت می کنند.

وی ادامه داد: اما میدان دوم چالش اوکراین است که به عنوان چالشی لاینحل بین روسیه و غرب مطرح شده است. ارائه چنین پیشنهاداتی بار دیگر توجه ایران را به خود جلب می کند. روسیه از چنین پیشنهادهایی استقبال می کند و اگرچه روسیه خود مانع از انجام این کار می شود، روس ها به معنای واقعی کلمه می دانند که فشار روسیه و اوکراین در حال کاهش است. روس ها همیشه ایران را به عنوان یک خاکریز نگاه کرده اند. من فکر می کنم چالش اصلی غرب امروز چالش اوکراین است.

فلاحت پیشه تاکید کرد: در طول تاریخ مواضع افراطی به نفع ملت ایران نبوده، کشور ما را نماد کشورهای دیگر کرده و فرصت ها را از ما سلب کرده است.

وی گفت: به نظر من در این شرایط سیاست اعلامی ایران باید نتیجه مذاکرات باشد، هر سیاستی که برای ایران تنش ایجاد کند خیانت به ملت و هرگونه تنش زدایی در خدمت ملت است. اما معتقدم ایران و آمریکا بیش از هر زمان دیگری مشتاق توافق هستند و ما نباید با موضع گیری های افراطی از آن عدول کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید