اظهارات تهدید آمیز بلینکن در مورد ظرفیت غنی سازی ایران/بهترین راه برای مقابله با برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی است.

اظهارات تهدید آمیز بلینکن در مورد ظرفیت غنی سازی ایران/بهترین راه برای مقابله با برنامه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی است.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: نه تنها ما، بلکه سایر شرکای اروپایی‌مان نیز صادقانه به آنها می‌گویم. [ایران]ما گفتیم که آنها نباید گام های بیشتری برای افزایش ظرفیت هسته ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم به سطوح بالاتر بردارند. اگر این راه را ادامه دهند، ما آماده پاسخگویی خواهیم بود.

بلینکن در این گفتگو با تاکید بر اینکه جهان “به درستی روی حوادث خیابان های ایران متمرکز است” به اقدامات دولت آمریکا در حمایت از ناآرامی ها در ایران اشاره کرد.

اظهارات بلینکن درباره برنامه هسته‌ای ایران پس از آن است که در هفته اول آذرماه، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه شورای دولت اعلام کرد: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره‌های جدید گازی‌سازی ایجاد شده است. شروع شد و در فردو ظرفیتی که 20 درصد تولید می کند، درصد را به 60 درصد رساندیم.

اسلامی با اشاره به مصوبه انتقادی شورای حکام در خصوص ایران گفت: همانطور که قبلا اعلام کرده ایم، رفتار سیاسی و فشارهای سیاسی و اقدامات برای بی توجهی به توافق و روند مذاکرات اثر متقابل خواهد داشت و سازمان انرژی اتمی همسو است. اقدام استراتژیک در سایت فردو و نطنز ظرفیت غنی سازی جدیدی ایجاد کرد و کل این عملیات در چارچوب استانداردها و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

اسلامی ادامه داد: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیر گازسازی آغاز شده و در فردو ظرفیت تولید 20 درصدی به 60 درصد افزایش یافت و در آخرین گام که در حال انجام است از سانتریفیوژهای نسل جدید و ششم استفاده می شود. نسل جدید جایگزین نسل خواهد شد. ابتدا آن را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: فشار و مصوبات سیاسی راه حل مشکل نیست و ملاک حل مشکلات آن رفتاری نیست که تهمت بزند و مستلزم رفتار حرفه ای آژانس باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکا که از این سند خارج شد، نه تنها به تعهدات خود عمل نکرد، بلکه مانع عملکرد دیگران شد، با عملیات روانی و فضای سیاسی، حقوق ملت ایران را تضییع نکنید.

بلینکن در گفتگو با NBC که متن آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره رقابت تیم های ملی فوتبال ایران و آمریکا در جام جهانی 2022 قطر گفت: از دیدگاه من. این است که بازیکنان ایرانی شجاعت و روحیه فوق العاده ای دارند.» آنها در این مسابقات شرکت کردند و دیدن کار این ورزشکاران عالی بود.

وی همچنین گفت: البته وقتی کشورهایی که مقابل هم بازی می کنند از منطقه کاملاً متفاوتی هستند، رقیب هستند یا روابطشان تیره است، می توان اثر را تعمیم داد. زمان با موفقیت در زمین

این در حالی است که بلینکن پیش از بازی ایران و آمریکا گفته بود: بازی امشب آمریکا و ایران در جام جهانی قطر یک مسابقه ورزشی است و جنبه سیاسی ندارد.

تیم ملی ایران سه شنبه شب به مصاف تیم آمریکا رفت و یک بر صفر شکست خورد.

دیدگاهتان را بنویسید