فلاحت اول نوشت: تیم مذاکره کننده ایران از روس ها شکست خورد/ تهران و واشنگتن فرصت احیای برجام را از دست دادند.

فلاحت اول نوشت: تیم مذاکره کننده ایران از روس ها شکست خورد/ تهران و واشنگتن فرصت احیای برجام را از دست دادند.

روز جدید رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تیم مذاکره کننده ایران یک تیم سیاسی بود نه واقعا تیم فنی. این تیم از ابتدا سعی کرد اظهارات علیه برجام را به توافقی تبدیل کند که غیرممکن بود.

حشمت‌الفلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پیش‌بینی آینده برجام و احتمال صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران در پی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: ابتدا گزارش آژانس ایران. 18 برابر بیشتر از برجام سوخت هسته ای تولید کرده است. گزینه ضمنی رسیدن به نقطه صفر است که ایران ممکن است توانایی و ظرفیت تولید تسلیحات هسته ای غیرنظامی را داشته باشد، بنابراین او سعی کرد به نوعی هشدار دهد.

آژانس تله برای ایران

وی افزود: ثانیاً اخباری مبنی بر اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی مستقیماً رسانه ای می کند و مدعی است ایران سعی در فریب آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد، وجود دارد. در واقع تا حدودی می توان گفت که این دو خبر ربطی به یکدیگر ندارند، یعنی اخبار جدیدی نیستند و واقعیت ها روشن است، یعنی ایران پیشرفت هسته ای خود را در قالب یک خودسازی اعلام می کند. اعلامیه با توجه به دفاعیات آن به صورت رسمی اعلام شده است، اما طراحی آن در گزارش آژانس بیشتر یک تله است وگرنه آژانس موضوع جدیدی را اعلام نمی کرد.

هدف اسرائیل پیروزی در مذاکرات برای احیای برجام است

فلاحت افزود: به همین دلیل می‌توان گفت اخباری که صهیونیست‌ها می‌دهند مربوط به همین موضوع است، یعنی بارها اسناد ادعایی خود را برای جلوگیری از مذاکره در اختیار آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و جهان قرار داده‌اند. پیشه گفت. هدف رژیم صهیونیستی برنده شدن در مذاکرات است. اسناد اصلی نیز کارکرد خبری دارند که به نوعی سعی در تاثیرگذاری بر گزارش آژانس دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این آژانس هشدار داد که اگر دیپلماسی احیا نشود ممکن است بعد از این مشکل هسته ای مدیریت نشود، اما از سوی دیگر رژیم صهیونیستی در قالب دور جدیدی از توسعه عمل می کند. جریان های ضد بورژوایی».

ایران و آمریکا فرصت احیای برجام را از دست دادند

وی افزود: پیچیدگی شرایط نشان می دهد که ایران و آمریکا فرصت احیای برجام را از دست داده اند. به عبارت دیگر، برجام در حال احیا بود و سپس تحت الشعاع منافع دیگر بازیگران روسی قرار گرفت که اوکراین را به عنوان محل بحث مطرح کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این کشورها حداقل تا دو ماه و نیم پیش در حاشیه بودند اما اکنون این فرصت را دارند که به اروپا بروند که بیشترین نگرانی در آنجا تامین انرژی است. اروپایی ها عملا ایران را به عنوان گزینه از دستور کار خارج کرده اند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: در دنیای سیاست همه کشورها به دنبال فرصت های خود هستند. جمهوری آذربایجان در واکنش به بحران انرژی امروز نمایشگاهی بی سابقه با عنوان «اثر نفت و گاز دریای خزر» برگزار کرد. در واقع، این پشت آن است. «جمهوری آذربایجان در تلاش است تا جایگزینی برای نفت و گاز روسیه ایجاد کند، زیرا اروپایی ها تصمیم گرفته اند تا حدود 60 درصد وابستگی خود به انرژی روسیه را در پنج سال و نیم آینده کاهش دهند.

وی تاکید کرد: دنیا دنبال منافع خودش است، در واقع ایران دارد منافع خودش را می سوزاند، برخی از مسئولان کشور سابقه زیادی در سوزاندن منافع خودشان دارند، الان هم همین اتفاق می افتد، پس چیزی که الان شاهد آن هستیم. یعنی این از بین رفتن آخرین فرصت احیای برجام است. عده ای در قالب هشدار می کوشند موضوع را مطرح کنند و برخی صهیونیست ها فضایی پیدا کرده اند که آسیب های بیشتری را در فضای دیپلماسی به حرکت در می آورد.

احتمال کشاندن پرونده هسته ای به شورای امنیت اندک است زیرا …

فلاحت اول در پاسخ به این سوال که سرنوشت پرونده هسته ای ایران در جلسه شورای حکومت چه می شود نوشت؟ وی توضیح داد: در شورای حکام بدترین گزینه این است که پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ببرند که در حال حاضر آن را ضعیف می دانم. در واقع هیچ عذر فنی برای این موضوع وجود ندارد و دلیلی هم برای نقض آن توسط ایران وجود ندارد.»

این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: برجام دو بخش اصلی دارد: تعهدات آمریکا و تعهدات ایران. زمانی که آمریکا توافق با برجام را زیر پا گذاشت، ایران به آن پایبند نبود. اگرچه اروپا و دولت باید تلاش کنند فضای دیپلماسی را حفظ کنند، اما احتمال رفتن پرونده ایران به شورای امنیت در شورای حکام گزینه ضعیفی است، اما کشورها در قالب بیانیه تلاش می کنند فضا را سخت کنند. .

برجام دیگر اولویت اروپا و آمریکا نیست

فلاحت پیشه گفت: واقعیت اما این است که همه بازیگران از جمله اروپا و آمریکا دیگر برجام را اولویت خود نمی بینند و این یعنی تحول فعلی با دو ماه و نیم گذشته بسیار متفاوت است.

نماینده سابق مجلس گفت: وقتی وزیر امور خارجه ایران دلیل توقف مذاکرات را این بود که آمریکایی‌ها هنوز به ابتکارات ایران پاسخ نداده‌اند، دلیل آن این است که اگر برجام وارد فاز اجرایی شده، اکنون در فضای انتخاباتی است. ایالات، یعنی شش ماه آینده این کشور که یک انتخابات میان دوره ای و مهم است، قدرت اجرایی رئیس جمهور در کنگره را تقویت یا تضعیف خواهد کرد.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا پنج سند اجرایی در رابطه با کنگره دارد که بخشنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و دستورات اجرایی است. در واقع اگر در انتخابات بعدی قوه مجریه رئیس جمهور در کنگره تضعیف شود، این موضوع نیز ضعیف می شود و در غیر این صورت این موضوع تقویت می شود.

پشت صحنه تاخیر آمریکا در احیای برجام

فلاحت پیشه گفت: اگر برجام اجرا می شد یا حداقل مذاکره می شد، راهبرد دولت آمریکا دفاع از برجام بود، اما آنچه اکنون تبدیل به کمپین انتخاباتی شده، سیاست مهار ایران است. سیاست احیای برجام با سیاست مهار ایران جایگزین می شود. به این ترتیب گزینه های مختلفی در ادبیات انتخاباتی آمریکا ظاهر شد، فشار حداکثری یا فشار منطقه ای بر ایران که باعث شد آمریکایی ها احیای برجام را به تعویق بیندازند.

شرط بازگشت میز مذاکره به برجام

وی افزود: اگر شورای حکام استراتژی دیپلماسی را تقویت کند، امکان بازگشت به میز مذاکره وجود دارد، اما در صورت شکل گیری استراتژی دیگر، جریان های تندرو دو طرف بار دیگر بر موضوع هسته ای سوار خواهند شد.

چه کسی طرفدار شکست مذاکرات وین است؟

وی در پاسخ به این سوال که احتمال شکست تا چه حد جدی شده است؟ وی با توجه به اینکه برخی تندروهای داخلی زمزمه شکست مذاکرات را مطرح می کنند و تلاش می کنند زمینه را برای این موضوع فراهم کنند، گفت: میدان درگیر شکست مذاکرات است، کشور اول و دوم، تندروها در حوزه سیاسی عضو هستند. دولت‌ها به‌ویژه در ایران و آمریکا، جریان‌های تندرو مخالف دیپلماسی هستند. سومین و تأثیرگذارترین کشور روس ها بودند که هدفشان این بود که همه رویدادهای جهان را به گونه ای شکل دهند که روسیه ابزارهای خود از جمله حضور در بازار انرژی را از دست ندهد که فرصت ها را از ایران می گیرد.

برخی از دوستان منطقه ای ایران تمایلی به احیای برجام ندارند

رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طنز تلخی است که برخی از دوستان ایران که نمی خواهند ایران برجام را احیا کند، در واقع هواپیماربای توانمندی های ایران هستند، در حالی که ایران به آنها کمک کرد تا از داعش فرار کنند، اما اکنون ارز آنهاست. ذخایر ذخایر ارزی ایران را چند برابر کنید.

وی افزود: متأسفانه تأخیر در احیای برجام شرایطی را به وجود آورده است که بسیاری از کشورهای دوست و متخاصم خوشحال هستند که ایران فضای تحریمی را تجربه خواهد کرد. در داخل ایران شادی شکست برجام به دو قسمت تقسیم می شود: اول کسانی که از ابتدا معتقد بودند نباید سرنوشت کشور به ویژه اقتصاد را به برجام گره زد. در واقع این نگاه موجه است و سیاست اقتصادی باید به گونه ای باشد که ربطی به برجام نداشته باشد. دسته دوم کسانی هستند که تجارت سیاسی و اقتصادی می کنند و از اینکه ایران در حال ایجاد فضای نرم در سیاست خارجی خود و احیای دیپلماسی است خوشحال نیستند.

وی گفت: با توجه به چشم انداز توسعه کشور باید در تعامل سازنده با دنیا مسیر توسعه را طی کند.

مرگ برجام پایان اقتصاد ایران نیست بلکه ….

فلاحت اول در پاسخ به این سوال که شکست مذاکرات تا چه حد می تواند اقتصاد ایران را شوکه کند؟ وی گفت: سیاست ریاضتی که دولت دنبال می کند در قالب یک موضع اول قابل دفاع است یعنی. ایران سعی کرده اقتصاد خود را به برجام پیوند ندهد، بنابراین اگر برجام احیا شود، طبیعتا باز دولت در مرحله جراحی اقتصادی بازتر خواهد بود، اما اگر برجام احیا نشود، برای ایرانیان به معنای پایان دنیا نیست. اقتصاد، زیرا در سال‌های فشار حداکثری ترامپ، ایران سعی کرد منابع مالی دیگری را برای بودجه تغییر نفت اختصاص دهد.

برجام از دستور کار تبلیغات احزاب آمریکا خارج شد

فلاحت پیشه گفت: مقصر از دست دادن فرصت‌ها، ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها بودند، زیرا سیاست، همه یا هیچ، هرگز در دیپلماسی مسئول نیست. دو طرف باید برای حل اختلافات خود اقداماتی را انجام می دادند. در واقع شرایط به گونه ای بود که همه شرکت کنندگان در شکست برجام به ثمر نشستند و تحریم ها برای ایران باقی ماند و شکست دیپلماسی برای دولت بایدن. آنها باختند.

وی تاکید کرد: باید شرایط فنی در روابط ایران و آژانس حفظ شود تا موضوع با چالش و بحران مواجه نشود و شرایط احیای دیپلماسی فراهم شود.

فلاحت من در پاسخ به این سوال که طولانی شدن پرونده هسته ای ایران تا چه اندازه ناتوانی تیم مذاکره کننده ایرانی را نشان می دهد، نوشتم؟ وی گفت: تیم مذاکره کننده ایران یک تیم سیاسی بود و در واقع تیم فنی نبود. این تیم از ابتدا سعی کرد اظهارات علیه برجام را به توافقی تبدیل کند که غیرممکن بود.

تیم مذاکره کننده بازی روسیه را خورد

این نماینده سابق مجلس گفت: در نهایت وقتی چند دیپلمات به تیم مذاکره کننده و واقعی اضافه شدند و مذاکرات شروع به کار کرد، در نهایت دیدیم که این تیم تا حد زیادی بازی روس ها را باخته است. در واقع اولیانوف شکست برجام را برد و آنقدر موضوع را گسترش دادند که احیای برجام عملا غیرممکن بود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: در بحث عملکرد بود که روس ها ابتدا مانع ایجاد کردند و بعد همه چیز به هم ریخت. من معتقدم حتی اگر طرفین به مسیری که قطع شده برگردند و به دو متن اولی که بر آن توافق کردند بازگردند، در زمان اجرا می توان نتیجه گرفت. در حال حاضر شرایط به گونه ای است که برجام تا حد زیادی از دستور کار خارج شده است.

دیدگاهتان را بنویسید