کنگره آمریکا و تهران و واشنگتن در حال مذاکره برای احیای برجام هستند

کنگره آمریکا و تهران و واشنگتن در حال مذاکره برای احیای برجام هستند

روز جدید اعضای ارشد کنگره با روی کار آمدن دولت و سیاست بایدن و آغاز مذاکرات برای احیای برجام فعالتر شدند. هرچه مذاکرات ایران و آمریکا جدی‌تر باشد، کنگره آمادگی بیشتری برای ایفای نقش فعال دارد. واقعیت این است که کنگره آمریکا در مواضع اعلامی و اقدامات عملی خود با احیای توافق هسته ای 2015 مخالف است.

کنگره آمریکا همواره نقش کلیدی در پیشبرد سیاست خارجی آمریکا داشته است. این نهاد در ایران و به ویژه در موضوع هسته ای نیز نقش ویژه ای دارد. کمتر کسی فکر می کند که اظهارات سناتور تام کاتن در نامه سرگشاده خود به رهبر انقلاب 2015 مبنی بر اینکه “برجام توسط رئیس جمهور بعدی ایالات متحده سرنگون شد” تنها دو سال بعد به واقعیت تبدیل شود. مخالفت کنگره با توافق هسته ای به حدی بود که دولت باراک اوباما به این نتیجه رسید که توافق هسته ای هیچ شانسی برای تایید کنگره ندارد و با توافق اجرایی با ایران موافقت کرد. در دوران ترامپ و سیاست اعمال فشار حداکثری بر تهران، کنگره نیز از کاخ سفید حمایت کرد.

با روی کار آمدن دولت بایدن و سیاست و آغاز مذاکرات برای احیای برجام، اعضای ارشد کنگره فعالتر شدند. هرچه مذاکرات ایران و آمریکا جدی‌تر باشد، کنگره آمادگی بیشتری برای ایفای نقش فعال دارد. واقعیت این است که کنگره آمریکا در مواضع اعلامی و اقدامات عملی خود با احیای توافق هسته ای 2015 مخالف است.

با توجه به مواضع اعلام شده می توان به مواضع چهره های شاخص و کلیدی حزب پرداخت. سناتورهای جمهوری خواه جیم آینهوف، معاون وزیر دفاع، جیم ریچ، معاون کمیته روابط خارجی، مارکو روبیو، معاون رئیس ستاد، پت تامی، معاون کمیته بانکی و راب پورتمن، معاون رئیس کمیته امنیت ملی در یک نامه مورخ 28 فوریه 2021 (10 مارس 2016) به جو بایدن، «در حالی که بر ضرورت یک استراتژی جامع و دوجانبه برای ایران تأکید می‌کند، از او خواسته می‌شود به برجام بازگردد، جایی که تاریخ قراردادهای غیرواقعی (روز انتقالی در سال 2023» (1401) و آخرین روز سال 2025 (1403) برای رفع محدودیت های برنامه هسته ای ایران.» همچنین در 8 فوریه 2021، 140 نماینده حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای نامه ای نوشتند، نمایندگان برجام را حاوی «برجام» دانستند. مواد غروب خورشید بسیار اندک»، که اگر بازگردانده شود، به این معنی است که ایران در مسیر دستیابی به بمب اتمی است. نمایندگان مجلس گفتند که خروج از برجام در راستای منافع ملی آمریکاست.

همچنین، سناتور جمهوری خواه تام کاتن در جریان جلسه استماع کنگره برای بررسی اعتبار ویلیام برنز به عنوان مدیر سیا در مورد لزوم فشار بر تهران و خودداری از لغو تحریم های اقتصادی تا زمانی که تهران ابتدا برنامه خود را رها کند، غنی سازی، دوم از برنامه موشکی خود. . محدود کردن و سوم، عدم پایان دادن به رفتارهای بی ثبات کننده منطقه ای. سناتور دموکرات باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، طی جلسه استماع در وزارت امور خارجه به آنتونی بلینکن گفت که نگران است سیاست بازگشت به شورای امنیت، بدون در نظر گرفتن رفتار خطرناک ایران، کافی نباشد. جو بایدن در آخرین اظهارات خود در حاشیه اجلاس گروه 20 از آمادگی خود برای بازگشت به برجام صحبت کرد و سناتور جمهوری خواه تد کروز بلافاصله پاسخ داد که نمی تواند و رئیس جمهور بعدی آمریکا او را از هم خواهد پاشید.

کنگره در عمل نیز اقداماتی را برای مخالفت با احیای توافق هسته ای انجام داده است. اعضای اکثرا جمهوری‌خواهان کنگره تاکنون بیش از دوازده لایحه را در کمیته‌های مختلف سنا و مجلس نمایندگان برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام معرفی کرده‌اند. در همین راستا، لایحه (مقاله 72) سناتور جمهوری خواه تام کاتن و 25 سناتور همکارش در کمیته روابط خارجی سنا در 24 فوریه 2021 (26 مارس 2016) با عنوان «مخالفت با لغو تحریم ها، وضع شد. در مورد ایران بدون درگیر شدن در طیف وسیعی از فعالیت‌های مخرب ایران، از جمله برنامه هسته‌ای، موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز، اشاعه، حمایت از تروریسم، گروگان‌گیری، نقض فاحش حقوق بشر و سایر فعالیت‌ها. به نظر می‌رسد اقدام قانونی در این زمینه ارائه شود.

بنابراین باید گفت که بر اساس مواضع نمایندگان کنگره آمریکا در قالب سخنرانی، نامه و لوایح درباره برنامه هسته‌ای ایران، می‌توان گفت که قانون‌گذاران آمریکایی با بند «غروب آفتاب» مخالف هستند. برجام. هم مذاکرات جامع با ایران و هم در پی آن لغو تحریم ها مبنای استراتژیکی دارد و مورد توافق دو طرف قرار گرفته است. در واقع، علیرغم برخی اختلافات تاکتیکی بر سر اولویت بندی اقدامات در این زمینه، همگرایی قابل توجهی بین احزاب دموکرات و جمهوری خواه به ویژه در سنای آمریکا وجود دارد. بنابراین مسئولان جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات پیش رو نباید از نقش کنگره غافل شوند و آن را ناچیز بدانند. هیئت ایرانی می تواند از مخالفان در کنگره به عنوان اهرمی برای گرفتن امتیاز از دولت آمریکا استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید