فلاحت می نویسد: بزرگترین رسوایی و سوء استفاده در دولت رخ داد و شاهد سکوت مجلس برای نظارت بودیم/ مجلس و دولت فقط وعده کاهش تورم را دادند.

فلاحت می نویسد: بزرگترین رسوایی و سوء استفاده در دولت رخ داد و شاهد سکوت مجلس برای نظارت بودیم/ مجلس و دولت فقط وعده کاهش تورم را دادند.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی می گوید: معتقدم دولت و مجلس به بسیاری از شعارهایی که داده اند عمل نکرده اند و باید منتظر ماند تا شاهد خروج از این تمایل باشیم. حوزه دولت و مجلس چه مفاسدی بر سر اقتصاد کشور خواهد آورد.

خبر اختلاس چای با دلارهای دولتی در روزهای اعلام شده به عنوان روز مجلس در حالی فاش شد که نظارت در کنار قانونگذاری وظیفه اصلی قوه مقننه تلقی می شود و از این رو برخی کارشناسان عملکرد مجلس را ارزیابی می کنند. مابقی معتقدند این تخصیص نشان دهنده ضعف بزرگ مجلس در زمینه نظارت است.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده دو دوره مجلس با انتقاد از سیاست تقنینی و نظارتی مجلس فعلی تاکید کرد: باز هم ادعای همسویی دولت و مجلس ناکام ماند اما متوجه شدیم که به جای گفت: همسویی که منجر به نظارت همه جانبه شد، منجر به “سکوت مجلس در مورد نظارت شد که به یکی از بزرگترین رسوایی های سوء استفاده تبدیل شد که بیشتر آن در دولت سیزدهم رخ داد”.

وی می گوید: دولت در هیچ دوره ای به اندازه این دوره از درب پشتی خود برای دور زدن مجلس استفاده نکرده است.

در ادامه گفتگو با حشمت الله فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی می خوانید:

********

* آقای فلاحت داشتم می نوشتم! اخیراً رئیس مجلس با برشمردن دستاوردهای مجلس سعی کرد مجلس یازدهم را مجلسی فعال ارزیابی کند، ارزیابی شما از عملکرد مجلس در حوزه قانون گذاری چیست؟

مبنای ارزیابی عملکرد دولت‌ها و مجلس‌ها، حرف‌ها و شعارها و عملکرد و برنامه‌هایی است که شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی در جریان فعالیت‌های پیش از انتخابات ارائه می‌کنند. بنابراین اجرای این برنامه ها و نوع اجرای وظایف تقنینی و نظارتی مجلس با توجه به مشکلاتی که در جامعه وجود دارد می تواند مبنای ارزیابی قرار گیرد.

جامعه ایران پر از مشکلات است، عمده مشکلات مربوط به حوزه اقتصادی است. و این مجلس با شعار اقتصادی وارد کار شد. وقتی به صورتجلسه مجلس یازدهم نگاه می کنیم، صورتجلسات با صحبت های نمایندگان مجلس بسیار متفاوت است، البته این بدان معنا نیست که مجالس گذشته عملکرد خوبی داشته اند، زیرا به نظرم متأسفانه ما یک مارپیچ نزولی داشته ایم. تاریخ پارلمان ها، اما تاریخ این مجلس ممکن است بدون دفاع باشد.

بیشتر عمر مجلس صرف لایحه حجاب، قانون انتخابات و حفاظت سایبری شده است.

اعتقاد من این است که بزرگترین ضعف مجلس یازدهم این بود که تکنوکرات های دولت حمسو، یعنی دولت رئیس جمهور، مجلس را از حوزه های اصلی دور کردند. بیشتر مجلس به چند موضوع از جمله قانون امنیت سایبری، لایحه عفاف و حجاب، قانون انتخابات اختصاص داشت و عملاً هیچ کدام به نتیجه نرسیدند.

اکثر لایحه عفاف و حجاب دارای بی سابقه ترین ایرادات است که در تاریخ قانونگذاری ایران بدعت تلقی می شود و در واقع ایرادات 161 گانه شورای نگهبان به لایحه مذکور اوج ضعف قانون گذاری را نشان می دهد. خود را نشان داد که در مجلس هستید

علاوه بر این، طرح ها و لوایح زیادی در مجلس در ماده 85 مورد بررسی قرار گرفت. وقتی طرح یا لایحه ای زیر 85 مورد بررسی قرار می گیرد یعنی مجلس در تصویب آن کوتاهی کرده است، بنابراین آن را در مسیری استثنایی و آزمایشی قرار داده است.

مجلس و دولت فقط وعده و عوام فریبی برای کاهش تورم دادند

همچنین باید بررسی کرد که در طول عمر مجلس یازدهم چه اتفاقی افتاد، اتفاقات بی سابقه ای در تاریخ کشور افتاد. مورد اول این بود که در حوزه سیاست خارجی بخش زیادی از سیاست خارجی ایران از دست رفت و مجلس نقش حاشیه ای در سیاست خارجی داشت.

نکته دیگر اینکه بیشترین تورم به کشور تحمیل شد و بعد خرابی تحمیل شد و در آن شرایط یکی از صداهایی که از مجلس و دولت شنیده شد این بود که قول می دادند تورم را کاهش دهند نه تورم را اگر عوام فریبی است. . در واقع بار تورم، گرانی و سفت شدن اقتصاد بر دوش مردم است، اما این اتفاق در زمان حیات مجلس و همسویی دولت با آن افتاد.

موضوع بعدی افزایش 150 درصدی مالیات ها بود که در تاریخ برنامه ریزی جهان بی سابقه و در تاریخ ایران بی سابقه است چرا که مجلس به شعارهای اقتصادی خود عمل نکرد. در آخرین سال عمر این مجلس یکی از مسئولان مجلس اعلام کرد که باید روند بودجه را در کشور تغییر دهیم و این امر فرار از انتخابات تلقی می شود زیرا مجلس در زمینه قوانین برنامه و بودجه منفعل عمل کرد. به مدت 4 سال و هم اکنون طراحی این مضامین جنبه انتخاباتی دارد.

دولت هرگز مانند این دوره از در پشتی برای دور زدن مجلس استفاده نکرده است

*برخی از تحلیلگران معتقدند معاملات سیاسی پس زمینه در این مجلس آنقدر قوی شده که وظایف اصلی مجلس را تحت الشعاع قرار داده است، ارزیابی شما از این تحلیل چیست؟

مجلس دو وظیفه ویژه دارد که شامل قانونگذاری و نظارت است. مجلس در حاشیه قانون تشکیل شد. در هیچ دوره ای، دولت مانند این دوره از در پشتی برای دور زدن مجلس استفاده نکرده است. دولت از در پشتی برای دور زدن مجلس استفاده می کند

درب پشتی یعنی جایی که دولت ها زحمت قانون گذاری در مجلس و تشکیل یک سری آئین نامه ها، بخشنامه ها و مصوبات اجرایی در دولت را به خود نمی دهند و عملاً آن را در حاشیه قانون گذاری گذاشته و هر چه می خواست در قالب قانون اجرا می کند. یک حکم

بزرگترین رسوایی و آبریزش در دولت سیزدهم بود و سکوت مجلس را شاهد بودیم

در حوزه نظارت نیز شرایط به گونه ای بود که ادعای تبانی دولت و مجلس بار دیگر ناکام ماند، چرا که مشاهده کردیم به جای اینکه تبانی فوق به نظارت همه جانبه منتهی شود، در صورت هر یک از بزرگ ترین رسوایی های اختلاس، منجر به نظارت خاموش مجلس شد. مشخص شد که بیشتر آن در دولت سیزدهم تدوین شده است.

تمایل عجیب دولت به تصویب و بودجه خارج از محدوده، نشانه ضعف مجلس بود که متاسفانه در این دوره وجود داشت. به همین ترتیب شاهد این بودیم که در پرونده رسیدگی، رسیدگی در سکوت مجلس ادامه دارد و نتیجه آن این است که اگر رسوایی اختلاس چای نتیجه یکی از سیاست های حذف در کشور باشد، ما باید منتظر شکل گیری یک الیگارشی سیاسی در کشور بود الیگارشی سیاسی که در عمل با به حاشیه راندن و دور زدن مجلس و نهادهای نظارتی- محاسبه گر شکل گرفت و به پیوند قدرت و ثروت منجر شد.
آخرین تکنولوژی نوار، سری معکوس
تبلیغات
آخرین تکنولوژی نوار، سری معکوس
چشم انداز
yn-ad

افرادی که نماد رابطه ثروت و قدرت هستند با شعار انقلابی از سمتی وارد متن شدند

به همین دلیل عده ای که شعارهای انقلابی می دهند، اما نماد ثروت و قدرت هستند، دوباره در آستانه انتخابات به متن رسیدند و تلاش می کنند به سمت تشکیل یک انتخابات واحد بروند. من معتقدم هم مردم ایران و هم نخبگان باید بدانند که مجلس ساکت فعلی یکی از نتایج کسانی است که سعی در تضعیف مجلس و پیشبرد سیاست های اقتصادی خارج از حوزه کاری خود داشتند. در صورت تضعیف مجدد مجلس، کشور دچار الیگارشی های خطرناک خواهد شد.

باید منتظر فسادهای دیگر در اقتصاد باشیم زیرا…

* یعنی شما اختلاس چای را ناشی از سیاست دولت برای دور زدن مجلس و … می دانید.

یکی از ادعاهای دولت این بود که بیش از 14.5 میلیارد دلار صرف غذا و دارو می کند و خود دولت مسئول اصلی چنین گردش مالی است، اما از طرف دیگر می توان به زودی و در زمان این دولت شاهد بود. ، صدای یکی از فساد درآمد گسترده.

یکی از اقداماتی که در غیاب مجلس فعلی انجام شد این بود که دولت بسیاری از خدمات را به نام عدالت گران کرد، مالیات را افزایش داد، اما در این روزها سفره مردم بیش از 50 درصد کوچک شده است و از طریق شرایطی که چنین مجلسی و به نام محرومان به دولت رای دادند و من معتقدم دولت و مجلس به بسیاری از شعارهای خود عمل نکردند و باید منتظر ماند تا دید دولت و مجلس چه فسادی آورده است. به اقتصاد کشور.

ردپای یک حرکت خاموش در مجلس

*محتوای صحبت های شما نشان می دهد مجلس در فعالیت های اقتصادی خود موفق نبوده است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که مجلس رضایت مردم را به همراه نداشته است؟

متاسفانه کار مجلس این فرضیه را تقویت کرده است که برخی از نمایندگان مردم خود را نماینده واقعی مردم نمی دانند، بنابراین مشکلات مردم جایی در قانون گذاری و نظارت مجلس ندارد. اگر نمایندگان مردم از دل مردم بلند شوند، پیگیر نیازها و مطالبات آنان خواهند بود، بنابراین گفته می شود که نمایندگان مردم وارد امور شده اند و نتیجه ای نگرفته اند که نشان می دهد جریان سکوت در واقع مجلس را به حرکت در می آورد. به دور از نیاز مردم، اما اظهارات برخی نمایندگان مردم در یک سال اخیر نوعی تأسف است.

اما واقعیت این است که این مجلس عملا 4 سال قانونگذاری و نظارت بر کشور را نابود کرد و مجلس شاهد بیش از 20 سیاست فشار اقتصادی دولت بر مردم بود. این کارنامه زمانی بیشتر مورد مناقشه قرار می گیرد که جریان های حاکم بر مجلس و دولت بیش از گذشته شعارهای اقتصادی را با مفهوم عدالت و حمایت از طبقات نیازمند سر می دادند.