مصرف گاز در کشور ما 6 برابر میانگین جهانی است/ 170 تن گاز در شرایط باز شهری متوقف می شود.


ساعت: 08:44
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1919726

مجری طرح بهینه سازی مصرف گاز با اشاره به اینکه مصرف گاز در کشور ما 6 برابر میانگین جهانی است، گفت: وسایل گرمایشی این روزها در فضاهای باز مقدار زیادی گاز را به صورت غیربهینه مصرف می کنند به حدی که در روزهای اخیر جلوگیری از این نوع مصرف گاز 170 موج گرما در محیط های باز شهری قطع شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; امروزه تمامی کشورهای دنیا برای دستیابی به توسعه پایدار در مرحله اول به ابزاری به نام انرژی نیاز دارند و تامین انرژی از طریق حامل های مختلفی مانند نفت، گاز و فرآورده های آن و انرژی های تجدیدپذیر انجام می شود.

به نظر می رسد در فصل سرما با توجه به افزایش مصرف انرژی همراه با رشد و توسعه کشور و محدودیت منابع به ویژه گاز طبیعی باید در نظر داشت که برای جلوگیری از بحران، مدیریت صحیح مصرف انرژی (گاز) باید در دستور کار باشد دولت و مردم را جدی بگیریم.

بیشتر بخوانید:
تعرفه های متمایز در مدیریت مصرف گاز موثر است/ تعهدات دولت برای بهینه سازی مصرف انرژی

تحقیقات اقتصادی روی قیمت گاز نشان می دهد که کشش درآمدی مصرف گاز حدود 0.32 و کشش قیمتی 0.057 است. همچنین افزایش یک درصدی تعداد مشترکان باعث افزایش 0.68 درصدی مصرف می شود. بر اساس نتایج به دست آمده، اگر مصرف گاز طبیعی به درستی مدیریت و کنترل نشود، کشور در آینده نه چندان دور با مشکلات غیرقابل تصوری مواجه خواهد شد.

با توجه به مطالب ذکر شده نحوه استفاده از حامل های انرژی و نحوه تامین آنها نقش اساسی در برنامه ها و روند توسعه کشور دارد. در ایران با توجه به مزیت نسبی اقتصادی انرژی در تولید کالا و نقش نفت خام در تراز ارزی کشور، استفاده منطقی از منابع انرژی در برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی حیاتی تلقی می شود.


درآمد ارزی ناشی از اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی و اثرات آن بر اقتصاد

از دیدگاه کارشناسان استفاده از گاز طبیعی به جای نفت علاوه بر حفظ محیط زیست، درآمدهای ارزی هنگفتی را به همراه دارد و اولین قدم در راستای اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی، اولویت بندی مصرف و تخصیص بهینه منابع محدود گاز طبیعی برای بخش های مختلف مصرف.

بنابراین، شاخص امنیت انرژی، پس از بهینه سازی مصرفمهمترین شاخص ها و شاخص های کارایی مصرف انرژی، ارزش افزوده، امنیت ملی در سطح بین المللی و به ترتیب اثرات توسعه در سطح کشور به عنوان دومین تا پنجمین شاخص مهم برای اولویت بندی بخش های مختلف مصرف شناخته شدند.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران در روزهای اخیر درباره تغییرات مصرف گاز در بخش خانگی و صنعتی کشور به دلیل کاهش دمای کلی زمستان گفت: با ورود جبهه هوای سرد از شمال و شمال غرب کشور که به سرعت و حتی به استان های جنوب غربی، خوزستان، لرستان و … گسترش یافته است. همچنین به استقامت بیش از حد خود رسید، مصرف گاز در اولین روز هفته جاری (شنبه) به 590 میلیون مترمکعب رسید.

وی افزود: این میزان مصرف در ابتدای هفته نسبت به ابتدای هفته گذشته 9 درصد افزایش نشان می دهد و با توجه به اطلاعات هواشناسی پیش بینی می شود این افزایش مصرف تا پایان هفته ادامه داشته باشد. بنابراین پیش بینی می شود مصرف گاز طبیعی تا پایان هفته جاری به 650 میلیون مترمکعب در روز برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت های اعمال شده برای صنایع و نیروگاه ها برای مصرف گاز و اینکه تنها منبع افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، اعمال محدودیت برای نیروگاه ها و صنایع است، از همگان خواست گازرسانی به بخش های دیگر کمک می کنند.

این کارشناس انرژی، مصارف خانگی، تجاری و صنعتی را بیش از 70 درصد گاز شبکه انتقال کشور دانست و افزود: از همه مردم می خواهیم به توصیه های ساده مانند پوشیدن لباس گرم و استفاده از پرده های ضخیم در منازل توجه کنند. و در نتیجه کاهش 10 درصدی مصرف داخلی، 60 میلیون مترمکعب، یعنی. معادل دو فاز پارس جنوبی در مصارف داخلی است تا بتوانیم از آن در نیروگاه ها و صنایع استفاده کنیم.


مصرف گاز در کشور ما 6 برابر بیشتر از میانگین جهانی است

سید مهدی علوی نیا، مدیر پروژه بهینه سازی مصرف گاز وی در خصوص این موضوع به خبرنگار را دانا گفت: متاسفانه در روزهای اخیر مصرف گاز در کشور افزایش چشمگیری داشته و این نحوه مصرف کاملاً نامناسب است و در برخی استان ها مانند تهران، مازندران، خراسان، رضوی و … شاهد رشد بیش از حد مصرف هستند.

وی افزود: ما نمی گوییم کمبود گاز داریم. اما مصرف گاز در کشور ما بهینه نیست و بسیار بالاتر از میانگین جهانی است و با وجود اینکه 6 درصد تولید گاز دنیا را داریم، در کشورمان تقریباً به همین میزان مصرف می کنیم، در حالی که تنها یک درصد از جمعیت جهان در این کشور زندگی می کنند. کشور ما .

این کارشناس انرژی ادامه داد: متاسفانه مصرف ما پنج و نیم تا شش برابر میانگین جهانی است. اگر در این مسیر ادامه دهیم در سال های آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد تا اینکه بتوانیم با راهکارهای بسیار ساده این نوع مصرف را کاهش دهیم.» بهينه سازي انجام دادن.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: از جمله این موارد پوشیدن لباس گرم است; چون در فرهنگ ما در زمستان در خانه لباس تابستانی می پوشیم، در حالی که در همه جای دنیا اینطور است که لباس باید مناسب آن فصل باشد، این فرهنگ سازی باید در کشور ما اتفاق بیفتد یا می توانید مانند بستن کولر گازی در مقدار زیادی صرفه جویی کنید. انرژی

وی با اشاره به اهمیت انجام برخی فعالیت های ساده مانند پوشاندن دریچه کولر و درزهای ورودی هوای سرد، با مصرف انرژی ادامه داد: این کار می تواند دمای خانه را متعادل کند و مصرف کاغذ را کاهش دهد و یا مصرف گاز را کاهش دهیم. با استفاده از درزگیر پنجره برای بهینه سازی به خصوص خانه هایی که گرمایش آنها از موتورخانه انجام می شود این کار می تواند بسیار مثمر ثمر باشد و یکی از فرهنگ های غلط دیگر در کشور ما استفاده از شومینه است.

وی با اشاره به مصرف بسیار بالای گاز در شومینه و راندمان پایین این وسیله گرمایشی، تصریح کرد: مصرف مفید انرژی در این دستگاه بسیار کم است.


قطع گاز در 841 مرکز دولتی و 170 مبدل حرارتی در محیط های باز شهری

این مدیر سئو گفت: ما بهینه سازی مصرف را از خود دولت آغاز کرده ایم و در مرحله اول 72000 آزمایش گاز انجام دادیم که از این تعداد 841 آزمایش گاز منجر به قطع گاز شد و برنامه دولت کاهش 10 درصدی مصرف گاز در سال است و با صرفه جویی در مصرف گاز شروع به استفاده از گاز از داخل کرده ایم. ساختمان های دولتی

وی با اشاره به موضوع مبدل های حرارتی گفت: در شرایط فعلی حساسیت ما نسبت به چنین دستگاه هایی است و منطقی نیست که برخی مبدل های حرارتی را در فضای باز نصب کنند تا با جلب رضایت مشتری درآمد بیشتری کسب کنند و مصرف گاز را به میزان کمتری افزایش دهیم. تعداد رستوران ها و مکان هایی که گرمایش فضای باز را خارج از محیط بسته خود نصب می کنند.

وی تصریح کرد: اگر این دستگاه ها در محیط داخلی باشند اشکالی ندارد. اما اگر بخواهند در دمای زیر صفر درجه و در محیط باز از این دستگاه استفاده کنند با آن کنار می آیند و در روزهای اخیر بیش از 170 گرم از اتاق های اشتراک گاز آنها قطع شده است.


برنامه های تشویقی اداره گاز برای بهینه سازی مصرف در بخش های خانگی و صنعتی

وی در خصوص برنامه های تشویقی سازمان گاز گفت: اگر فردی نسبت به دوره قبل 1 درصد مصرف خود را کاهش دهد 3 درصد پاداش این کاهش را دریافت می کند و چه کسی می تواند حدود 30 درصد نسبت به دوره قبل پس انداز کند. هزینه گاز کاهش می یابد و در عین حال می توان تا 47 درصد در مصارف خانگی و صنعتی صرفه جویی کرد.

این کارشناس انرژی گفت: در کارگاه های صنعتی اگر بتوان 20 درصد در مصرف گاز برای 5 روز متوالی نسبت به 5 روز قبل صرفه جویی کرد، تخفیف های خوبی در نظر گرفته می شود.

وی گفت: امروزه گاز به کالایی تبدیل شده است که می تواند در تولید ثروت ملی و افزایش تولید ناخالص داخلی تاثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد و در ایجاد اشتغال و با بهينه سازي می توان این روند رشد اقتصادی را تسریع کرد و اگر امروز 10 راه حل داشته باشیم، این راه حل نیست. بهینه سازی و مدیریت مصرف برمی گردد و امروز نیازمند همکاری همه مردم ایران اعم از دولت، مردم و مجلس و ایجاد یک عزم ملی برای کاهش مصرف گاز هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید