سلماس شهری با قدمت 10 هزار ساله است که گردشگران نوروزی را به خود جذب می کند


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817936

شهر 10 هزار ساله سلماس که از آن به عنوان یکی از کهن ترین تمدن های بشری یاد می شود در ایام مختلف سال نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند و عید بهترین فرصت برای بازدید از این شهر و تمدن آن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، سلماس شهری در آذربایجان غربی با قدمت بیش از 10 هزار سال سکونت انسان است و قدیمی ترین سکونتگاه مسکونی این شهرستان به نام کول تپه با قدمتی 9 هزار ساله. قدیمی

این شهر تنها شهر شطرنج آذربایجان غربی و اولین شهر شطرنج ایران است و پس از زلزله سال 1309 در دلمان با نمادها و عناصر شهری خود همواره مورد توجه سلامی و گردشگران بوده است.

آیین ها، غذاهای محلی، آهنگ ها، گویش ها و لباس های محلی زنان و مردان از دیگر رویدادهای مردم شناسی این شهر است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

آب و هوای چهارفصل، دشت های حاصلخیز، وجود چشمه ها، آبشارها، تنوع پوشش گیاهی به همراه آثار و اماکن تاریخی نیز از جمله جاذبه های گردشگری این شهرستان است. تا آنجا که سلماس در کتب تاریخ آمده، شهر خوبی بود با بازارهای خوب و مسجد سنگی.

نتایج حفاری های انجام شده در تپه تبان، کارنی یاریح و زنجیره کالا، تاریخ سلماس را با زمان میانه پیوند می دهد. به گفته وی، سلماس یکی از ایالت های حائل بین ایران و روم در دوره اشکانیان بوده که پس از شکست پارتیزان خسرو به تصرف ساسانیان درآمده است.

قلعه کوراوغلو هدر، امامزاده کنشهر، امامزاده برگشاد (امامزاده هشتم)، آبشار هورهره، کلیسای هفتوان، قلعه چریگ، رودخانه زولا چای، تالاب چیچک، آب گرم ایستیسو، امامزاده سنگی خان تهتی، حمام دانیه، مسجد هاس، آق داغ، تپه های سی و اهرنجان از آثار تاریخی و گردشگری سلماس هستند.

ساخت کلیسا در سه کیلومتری جنوب شهر سلماس در روستایی به نام هفتوان نیز نشان از تنوع مذاهب و زندگی آرام پیروان سایر ادیان توحیدی در این منطقه در کنار مسلمانان دارد.

این شهر دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری است که برخی از آنها خالی از لطف نیست.


حمام شیخ

بنا به اسناد تاریخی، بنای تاریخی حمام شیخ که اکنون موزه مردم شناسی است، پس از زلزله ویرانگر سال 1309 در بافت جدید شهر با معماری سنتی ایرانی ساخته شد و بانی آن مرحوم محمد سوجی بود که در مدت سه سال ساخته شد. .

این حمام تاریخی تنها بازمانده معماری سنتی شهرستان سلماس است که در سال ۱۳۷۹ با تلاش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


دره دریک و دره تامرها

دره دریک که رودخانه ای به همین نام در آن جریان دارد یکی از مناظر منحصر به فرد و دیدنی سلماس است و حیات وحش اطراف به ویژه صدای کبک یکی از جاذبه های مهم این شهر است.

دره تمار در جاده هشتیان که به چمنزارهای کوه‌های پیر چاووس و زولا ختم می‌شود، یکی از مناطق خوش آب و هوای سلماس است و در واقع اقامتگاه اصلی مردم و مسافران سلماس است.


آب گرم استاتیک

چشمه آبگرم ایستیسو در یک کیلومتری روستایی به همین نام قرار دارد و آب گرم این منطقه از چند نقطه کوه سرازیر می شود و آب آن مملو از املاح مفید با خواص درمانی است.

بسیاری از افراد مبتلا به جذام و اگزما با تکیه بر این آب گرم و آب بدن به بهبودی کامل دست یافته اند.

امسال مناطق آبگرم و آبگرم در شهر به عنوان فرصتی برای جذب گردشگران سازماندهی شده است.


تپه تاریخی اهرنجان یا کل تپه

قدمت تپه تاریخی اهرنجان که به کول تپه نیز معروف است به دوران پیش از تاریخ ایران باز می گردد. این تپه با قدمتی بیش از 9000 سال به عنوان قدیمی ترین خانه جوامع بشری در استان معرفی می شود.

در این منطقه اشیایی مانند سنگ ابسیدین، سفال و ابزار سنگی به دست آمده که گواه تمدن کهن این ناحیه از کشور است.

نمونه هایی از آثار کشف شده در تپه تاریخی اهرنجان در هیچ یک از محوطه های باستانی دیگر یافت نشده است.


امداد خان تهتی

نقش برجسته خان تهتی در 17 کیلومتری جاده سلماس به ارومیه قرار دارد و نقش شاپور اول، دومین پادشاه ساسانی بر روی آن نقش بسته است.

این نقش برجسته یادآور پیروزی شاپور اول ساسانی بر والرین (پادشاه روم) است که او را سوار بر اسب نشان می دهد در حالی که والرین در برابر او زانو زده است.

این نقش برجسته بر روی کوه معروف پیرچاوش در روستایی به همین نام قرار دارد.


کلیسای نابغه

این کلیسا یکی از آثار تاریخی است که در ضلع جنوب غربی سلماس در روستایی به همین نام واقع شده و قدمت این کلیسای تاریخی به سال 1269 هجری قمری برمی گردد.

پلان این کلیسا مستطیل شکل است و در تالار اصلی کلیسا چهار ستون آجری مدور قرار دارد.


آبشار احتمالی

آبشار ممکان در 40 کیلومتری سلماس یکی از بزرگترین آبشارهای استان آذربایجان غربی است. ارتفاع این آبشار حدود 35 متر است و منظره ای زیبا و بکر را به نمایش می گذارد.


کلیسای مارسرک

کلیسای مرسارکیس روستای خسروآباد یکی دیگر از آثار تاریخی این شهر است و مردم محلی معتقدند در زمان ساسانیان که خسرو پرویز صلیب عیسی مسیح را به ایران آورد، آن را در این کلیسا و سپس در زمان صلح ایران نگهداری کرد. رم به رومیان داده شد.

این کلیسا از سنگ های تراشیده شده ماگمایی و ملات آهک ساخته شده است و در این کلیسا دو تخته سنگ به زبان سریانی کلاسیک دیده می شود. کلیسای ثبت شده ملی در حال حاضر فعال است و توسط ارامنه استفاده می شود.


تالاب آق زیارت

تالاب آق زیارت در 20 کیلومتری شهرستان سلماس قرار دارد و وسعت آن گاهی به 10 هکتار می رسد. هیچ رودخانه دائمی به آن نمی ریزد و آب های سطحی و گاهی طغیان رودخانه ذوالچای منبع تامین آب این تالاب است.

این تالاب فصلی دارای آب شیرین است که 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.


کلیسای هفتم

کلیسای هفتوان در روستایی به همین نام در سه کیلومتری جنوب سلماس قرار دارد.

این کلیسای تاریخی در دوره صفویه و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است و از ویژگی ها و نکات جالب این کلیسا ساخت آن از سنگ های سیاه ماگمایی است که با ظرافت و هنرمندانه حجاری شده و حجاری های زیبایی در آن نقش بسته است. روی او..

این کلیسا دارای کتیبه های متعددی به خط ارمنی با نقوش مذهبی است که بر اساس آنها احتمالاً مربوط به قرن های سیزدهم و چهاردهم می باشد. بر اثر زلزله سال 1309 این کلیسا آسیب زیادی دید و بعدها تعمیر و بازسازی شد.


آبشاری در دره هورهره

آبشار خورخوره در قسمت جنوبی سلماس و بین روستاهای سرگل و ماهکان قرار دارد. این آبشار در دل دره ای به عمق 80 متر قرار دارد و یکی از تفرجگاه های اصلی و زیبای این منطقه است.


قلعه چهره

قلعه چهریگ در قسمت شمالی رودخانه زولا در قسمت جنوب شرقی سلماس قرار دارد و باستان شناسان برای این جاذبه گردشگری قدمت آن را به هزاره اول قبل از میلاد می دهند و فقط قسمت بالایی قلعه باقی مانده و گودالی در وسط آن دیده می شود. قلعه که به نظر می رسد انبار مهمات بوده است.

تخمین زده می شود که حدود 150 تا 180 نفر در این قلعه زندگی می کردند که نشان می دهد یکی از قلعه های کوچک است. از ویژگی های آن دسترسی سخت و حتی غیرممکن دشمنان و بیگانگان به آن است که گواهی بر امنیت بالای آن است.

این آثار تاریخی و طبیعی تنها بخشی از زیبایی های شهرستان سلماس بود که ارائه شد و امکان ندارد فردی وارد آذربایجان غربی و شهرستان سلماس شود و از دیدن آثار تاریخی و طبیعی آن غافلگیر نشود.

گفتنی است 61 اثر تاریخی سلماس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که در ایام عید نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. شهرستان 200 هزار نفری سلماس در 90 کیلومتری شمال ارومیه و تا مرزهای ایران و ترکیه و کرانه دریاچه ارومیه قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید