کردستان; مهد فرهنگ و تاریخ چند هزار ساله ایران زمین / از زریوار نگین دریاچه های ایران تا پل تاریخی صلوات آباد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، کردستان در غرب ایران با آثار طبیعی بکر و دست نخورده و فرهنگ منحصر به فردش همیشه سر زبان هاست. زبان متنوع و زیبا، موسیقی، سرودهای کریسمس، جشنواره ها و صنایع دستی این منطقه، آن را به عنوان سرزمین فرهنگ و هنر شناخته است.

کردستان استانی با جاذبه های گردشگری فراوان، استانی با هفت مکان گردشگری از طبیعت بکر و ناب گرفته تا تاریخ و تمدن، زیبایی رنگ ها و زیبایی دشت ها و کوه های زیبا.

کردستان سرزمینی چند هزار ساله با آثار باستانی خود دارای فرصت ها و پتانسیل های فراوانی در حوزه گردشگری است که به دلیل ضعف زیرساخت ها در سال های اخیر حتی نامی از برخی شهروندان آن برده نمی شود.

بر اساس اسناد و کتب تاریخی، استان کردستان بخشی از سرزمینی است که زمانی در شرق مادها به نام پارسوا یا پرساوا بوده است. به همین دلیل آثار تاریخی را در دل خود جای داده است که میراث ارزشمندی است که توجه به او و برنامه ریزی مدون می تواند موجب رونق اقتصاد این استان پست باشد.


e3f51808 0b92 4876 9259 3578baff2a28 خبر خاکستری


زریوار، نگین دریاچه های ایران

در دو کیلومتری شهر مریوان دریاچه زریوار با ارتفاع 1250 متر قرار دارد. نیلوفرهای آبی و گلهای سفید و نیزارهای بلند دریاچه ای رویایی بخشیده اند

این دریاچه از جذابیت بیشتری برخوردار است زیرا هیچ رودخانه ای وارد دریاچه نمی شود و آب آن حاصل آب شدن برف های کوه های اطراف و تعدادی چشمه های خود به خود در کف دریاچه است.


4f3c59fa 40de 4e7b 8c3c cb6943c7478a خبر خاکستری


اورامان، روستای هزار ماسوله

کردها اورامان را هورامان می نامند. این منطقه در واقع بخشی است که بین ایران و عراق مشترک است و دشتی پر پیچ و خم و رودخانه های زیبا و متنوعی است که شما را به وجد می آورد. چشمه های معروف این منطقه سیروان و لیلا هستند. این دو رود در نزدیکی عراق به هم می رسند و این ارتباط را دارولا می نامند.

این روستا را هزار ماسوله می نامند زیرا معماری آن شبیه ماسوله است. خانه های این روستا از سنگ و به صورت پلکانی ساخته شده است و حیاط هر خانه سقف خانه های دیگر است.

سرسبزی این منطقه کوهستانی، چشمه های فراوان، سبک معماری و هنرهای سنتی این منطقه مانند فرش، نمد و گیوه، اورامان را منحصر به فرد کرده است.


c7243a25 26db 4838 a17c c7b61e4240d4 خبر خاکستری


کردستان سرزمین چشمه های جوشان و خروشان است

وجود کوه های سر به فلک کشیده، دره های عمیق موجب رونق چشمه ها از دل این کوه ها شد و استان کردستان را به یکی از مستعدترین مناطق تبدیل کرد.

بیشتر چشمه های سرسبز کردستان در شهرستان های مریوان، کوروه و سروآبادو بیجار قرار دارد.


چشمه آب معدنی باباگرگر

این چشمه در 18 کیلومتری شمال شهر کوروه در روستای باباگرگر قرار دارد. برگزار نمی شود.

آب چشمه باباگرگر مخلوطی گازدار و خواص درمانی فراوانی دارد و سالانه حدود 30 هزار نفر از استان و خارج از آن برای مصارف درمانی به این چشمه می آیند و همچنین به زیارت امامزاده باباگرگر می روند.


f8aebd03 dba8 415b be61 13420954017b خبر خاکستری


خانه آصف نماد هویت فرهنگی اقوام است

در میان آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کردستان، کمتر جایی پیدا می شود که مردم هنوز دنیایی از خاطرات و خاطرات مردم کردستان را در آن زندگی کنند، زنان کرد نشان از زحمات و کارهایی است که در دوران باستان انجام داده اند و بهترین خاطرات از دوران باستان. او جوان است تا ذهنشان لحظه ای آنها را به اعماق خاطراتی که شاید هزار ساله باشد بکشاند.

عمارت آصف معروف به خانه کرد سنندج نمادی از هویت فرهنگی مردم کرد است و گنجینه قوم نگاری مردم کرد یکی از ارزشمندترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است.

این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (ره) و در بافت قدیمی سرتپوله و در کنار بناهایی مانند مسجد جامع، عمارت متلّه شیخ الاسلام (عمارت حبیبی و سالار سعید) در مشیردیوان واقع شده است.

عمارت آصف که اکنون بخشی از پروژه فرهنگی خانه کرد است شامل فضاهای موزه و غرفه های نمایشگاهی است که یکی از قدیمی ترین بناهای سنندج است و در خیابان شاپور، نزدیک مسجد دارالاحسان واقع شده است. این عمارت توسط آصف اعظم (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) در دوره صفویه ساخته شده است.


31192d1b d2ff 4623 bb06 26c882670dc6 خبر خاکستری

گنجینه مردم شناسی آصف یکی از ارزشمندترین آثار فرهنگی و تاریخی استان کردستان است و ظرافت های به کار رفته در آن نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و هر ساله میهمانان و گردشگران زیادی از این گنجینه تاریخ اقوام از کردها دیدن می کنند.


112bbbe9 9834 4c8c 9ba8 a8a07f2af0af خبر خاکستری


مسجد نگینی خسروآباد در قلب گروس

از جمله آثار گروس که مربوط به دوران زندیه است، مسجد تاریخی روستای خسرو آباد در 45 کیلومتری بیجار است. این مسجد با سقف‌های کوتاه و گنبدهای کوچک بدون مناره به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده است که شامل نمازخانه تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و اتاق‌های استراحت دانشجویان و کارکنان است. این اثر باستانی زیبا با شماره ثبت 2607 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


8b6cd798 b175 47b5 8286 56539b91b203 خبر خاکستری


پل تاریخی صلوات بقایای دوره صفویه

پل زیبا و تاریخی صلوات آباد در 15 کیلومتری بیجار بر روی رودخانه گزل اوزن و نزدیک به روستا و قلعه تاریخی صلوات آباد قرار دارد.

پل تاریخی صلوات آباد یکی دیگر از نمادها و نشانه های قدمت بیجار گروس است که در سال 1337 در تعداد 420 اثر ملی به ثبت رسیده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.


e3a0d1d7 e721 4055 8f2c b267c9d21dc7 خبر خاکستری


روز جهانی نوروز در سنندج

سید انور رشیدی شهردار سنندج با تشریح ویژه رویداد جهانی نوروز 1401 گفت: نوروز در بین مردم کردستان و ایران اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مردم از آمدن سال جدید به وجد خواهند آمد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی نوروز در ایران گفت: شهرداری سنندج امسال جشن های مختلفی را در مناسبت های تاریخی و فرهنگی نوروز باستانی برگزار می کند که یکی از این برنامه ها برگزاری جشن نوروز در 26 اسفند با همکاری شهرداری سنندج است. یونسکو در شهر «اینجا سنندج است.

رشیدی با اشاره به شهر خلاق موسیقی در سنندج افزود: امسال برنامه های ویژه ای برای جشن های نوروزی با همین عنوان تدارک دیده شد و در بودجه 1401 شهرداری سنندج به شهر خلاق موسیقی توجه ویژه ای شده است. “

وی مسیر گردشگری همدان، کرمانشاه و سنندج را پایلوت نوروز امسال اعلام کرد و گفت: جشن جهانی نوروز در سنندج با حضور 12 تا 13 کشور در سه نقطه از پیاده راه فردوسی، خانه کرد و تالار جولان برگزار می شود. برای 6000 نفر و خبرنگاران داخلی و خارجی این رویداد بزرگ را پوشش خواهند داد.

شهردار سنندج گفت: 26 اسفند ماه در خانه کردهای سنندج به عنوان روستای نوروزی 12 تا 13 کشور نوروزی سنت های خود را در آنجا به نمایش می گذارند.

وی همچنین از اجرای ویژه برنامه در تهران با حضور 300 نوازنده کرد با حضور دبیرکل یونسکو، وزیر میراث فرهنگی، شهردار تهران و سخنرانی استاندار کردستان در 14 اسفندماه خبر داد. .

دیدگاهتان را بنویسید