بیجار; مهد تمدن و فرهنگ / از بزرگراه به نام بازار تا قلعه تاریخی کومچه


ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1816880

شهرستان بیجار یکی از قدیمی ترین شهرهای استان کردستان است که قدمتی 7500 ساله دارد و آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری خاصی را در دل خود جای داده و همه ساله در ایام نوروز پذیرای مهمانان نوروزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، بیجار یکی از زیباترین شهرهای کشور است که به بام ایران معروف است و با داشتن آب و هوای مناسب و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی متنوع، همه ساله توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب می کند.

تفاوت قابل توجه بام ایران در ایام تعطیلات به ویژه تعطیلات نوروزی با سایر شهرها، اقامت بیش از 5000 مسافر نوروزی در این شهر است.

شهرستان بیجار یکی از شهرهای دارای فرصت مهاجرت در استان کردستان است که اکثر اهالی آن به دلیل نبود فرصت شغلی در شهرهای اقماری کرج، تهران و سایر شهرهای کشور ساکن هستند و زادگاه خود را برای گذراندن زندگی انتخاب می کنند. تعطیلات خود را در روزهای تعطیل به ویژه عید نوروز.

دیار گروس با قدمتی نزدیک به 7000 سال، بیش از 500 اثر تاریخی و باستانی را در دل خود جای داده است که تاکنون 191 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

در این گزارش تعدادی از عتیقه جات و جاذبه های گردشگری بام ایران را برای آشنایی بیشتر مخاطبان ارائه می دهیم.


پل تاریخی صلوات بقایای دوره صفویه

پل زیبا و تاریخی صلوات آباد در 15 کیلومتری بیجار بر روی رودخانه گزل اوزن و نزدیک به روستا و قلعه تاریخی صلوات آباد قرار دارد. پل تاریخی صلوات آباد یکی دیگر از نمادها و نشانه های قدمت بیجار گروس است که در سال 1337 در تعداد 420 اثر ملی به ثبت رسیده و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.


مسجد نگینی خسروآباد در قلب گروس

از جمله آثار گروس که مربوط به دوران زندیه است، مسجد تاریخی روستای خسرو آباد در 45 کیلومتری بیجار است. این مسجد با سقف‌های کوتاه و گنبدهای کوچک بدون مناره به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده است که شامل نمازخانه تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و اتاق‌های استراحت دانشجویان و کارکنان است. این اثر باستانی زیبا با شماره ثبت 2607 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


6b463966 01f4 44a7 98d5 96020400981d خبر خاکستری


سد گلبلاغ جاذبه ای شگفت انگیز بر بام ایران است

این سد زیبا و جذاب دیار گروس در 15 کیلومتری محور بیجار – قروه رودخانه اوزن دره ساخته شده که حجم مخزن آن هشت میلیون متر مکعب است و ظرفیت آبیاری حداقل 800 هکتار از اراضی زیر سد را دارد..

سد گلبلاغ بیجار یکی از مکان های دیدنی و مفرح شهرستان بیجار است که هر فصل زیبایی های خود را دارد و مردم از گوشه و کنار برای گذراندن لحظاتی به دور از زیبایی های روزمره به این منطقه سفر می کنند. سپس.


e6d91431 9026 4e4d 903b 0ce844cc239a خبر خاکستری


پل گل قشلاق بر روی رودخانه قزل اوزن

این پل در خرابه های رودخانه قزل اوزن در نزدیکی روستای گل قشلاق در مرز شهرستان بیجار و استان زنجان قرار دارد که مربوط به اوایل دوران صفویه است..


0457ba19 1283 4969 a5d9 55f1489df7d0 خبر خاکستری


تیمچه حاج شهباز زیبا در دل بیجار می خوابد

در سمت شرق بازار بیجار تیمچه ای به نام تیمچه حاج شهباز تاجر بزرگ بیجار وجود دارد. اصل این تیمچه مربوط به دوران صفویه است و در زمان قاجار مرمت شده است. این تیمچه در دوره قاجاریه متعلق به حاج شهباز تاجر بزرگ گروس و امیر و نظام گروسی و کافی الدوله امیرانی بوده است..

این تیمچه از 4 گنبد تشکیل شده است که داخل گنبدها با کاربری زیبا و آجرکاری تزئین شده و در بدنه آن روزنه هایی برای تامین نور تیمچه تعبیه شده و از شاهکارهای نورپردازی به شمار می روند..

خانه امیر تومان در ضلع غربی بازار بیجار قرار دارد که در بین مردم بیجار به تیمچه امیر تومان معروف است. این خانه دارای یک حیاط مرکزی است که در اطراف آن حجره هایی شکل گرفته است. پلان آن به شکل هشت و نیم است و در یک طبقه با مصالح خشت و آجر و سنگ ساخته شده و در گذشته محل تجارت مهمی بوده است..

این مکان در زمان حضور متفقین در ایران محل استقرار نیروهای اشغالگر بوده و سپس پادگان نظامی و ژاندارمری بوده است. با وجود آسیب های فراوان به این بنا، عملیات ایمن سازی، استحکام بخشی و مرمت آن در حال انجام است..


بازار بیجار یکی از قدیمی ترین بازارهای ایران است

این بازار از مجموعه‌ای تشکیل شده است که شامل ردیفی طولانی از شمال به جنوب و تیمچه حاج شهباز و خانه‌ای به نام خانه امیر تومان است..

در دو طرف ردیف اصلی تعدادی حجره از بافت معماری قدیمی بازار باقی مانده است و حجره ها و ردیف های دیگر دستخوش تغییرات اساسی شده اند. برای پوشاندن حجره ها از طاق ها و برج ها استفاده می شد.

ساخت بازار به دوران صفویه بازمی گردد، اما در زمان زندیه در اثر حمله کریم خان زند به بیجار و کردستان قسمت های زیادی از آن آسیب دید و در دوره قاجار پس از بازسازی در زمان جهان اول. جنگ، توسط روس ها به طور کامل آسیب دیده و در آتش سوخت.بازار بیجار در سال 1378 توسط سازمان میراث فرهنگی به شماره 2591 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


e6afaa48 14b2 4e3e a99d ff7bc4ba4a84 خبر خاکستری


قلعه تاریخی قمچقا نمادی از تاریخ پشت بام ایران است

قلعه تاریخی قمچقا یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری بیجار به مساحت 5000 متر مربع در 5 کیلومتری غرب روستای قمچقا و 60 کیلومتری شمال شرقی بیجار مشرف به دره های مهیب است که از رودخانه ها عبور می کند و دره های عمیقی را ایجاد می کند. ارتفاع برخی از قسمت ها بیش از 200 متر است.

اطراف قلعه را سنگ های بزرگ و دره های ترسناک و عمیق احاطه کرده است.قلعه دارای تونلی مخفی با زاویه 45 درجه است که در دل صخره حفر شده و پس از 40 پله به پایین کوه می رسد کارشناسان قلعه بیشتر بیش از 6000 سال قدمت دارد.

این قلعه از سمت جنوب غربی، جنوب شرقی و شرقی به پرتگاه های دیگری مشرف است، بنابراین نیازی به ساخت استحکامات برای این قلعه نبوده است، اما در ضلع شمالی که خط الراس پایین تر است، بقایای دیوار عریض و محکمی از جنازه باقی مانده است. با ملات. و برج های نیمه استوانه ای وجود دارد.

به غیر از تنگه ای که عبور از آن نسبتاً سخت است، راه دیگری نیز برای ورود به قلعه وجود دارد، مسیری پنهان در دل کوه که در واقع یکی از نشانه های قلعه قمچقا است و یکی از معروف ترین آثار تاریخی جهان است. بناهای تاریخی داده شده.

پایین کوه تونلی 10 متری با 40 پله و شیب 45 درجه وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید