عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های دولت قبل دلیل وضعیت فعلی اینترنت در کشور است/ دولت روحانی شبکه ها و بسترهای خارجی را حفظ می کند


ساعت: 15:18
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810257

علی بابای کارنامی با بیان اینکه در 15 سال گذشته در کشور به ویژه در 8 سال اخیر شرایط مساعدی در زمینه زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه بستر اینترنتی کشور محقق نشده است، گفت: در حال حاضر شرایط مطلوبی در زمینه زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه بستر اینترنتی کشور فراهم نشده است. وی گفت: زمانی که در یک دهه اخیر حداقل سرمایه گذاری در این بخش نداشته ایم، از سوی دیگر در حوزه شبکه ملی اطلاعات اتفاقی نیفتاده است. وضعیت فعلی دور از ذهن نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی بابای کارنامی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص قطعی های اخیر اینترنت کشور و عدم سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت ها در این بخش در سال های اخیر اظهار داشت: شرایط مطلوبی در این زمینه ایجاد شده است.

وی افزود: در دولت قبل شرایطی وجود داشت که با تکیه بر شبکه ها و بسترهای خارجی به اندازه علاقه خود در کشور سرمایه گذاری کردند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در این مدت مشوق های سرمایه گذاری برای استفاده از ظرفیت دانش مردم ایران اعم از نخبگان، دانشمندان و اندیشمندان ایران که پیشتاز نرم افزار و فناوری هستند بسیار حائز اهمیت است. استفاده می شود؛ به همین دلیل است که امروزه از میزان نفوذ پیشرفت در زمینه های مختلف به ویژه اینترنت کمی عقب هستیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم ادامه داد: در کنار گلایه مردم از وضعیت فعلی اینترنت در کشور، نمایندگان مجلس نیز نسبت به این موضوع اعتراض دارند و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم. با درایت دولت سیزدهم.»

بابای کارنامی گفت: البته این حوزه نیازمند توجه و سرمایه گذاری ویژه است که برای آن باید انگیزه های بیشتری به سرمایه گذاران داده شود تا از این زیرساخت به نفع پیشرفت و توسعه در حوزه ICT و اینترنت در کشور استفاده کنند. اتفاقات خوب می افتد

وی در خصوص عدم پاسخگویی مسئولان دولت قبلی در خصوص نبود زیرساخت ها و سرمایه گذاری برای ارتقا و توسعه این بخش، گفت: به هر حال شورای عالی فضای مجازی یکی از آن عواملی است که دولت های قبلی و فعلی آن را نمی شناسند. یک سیاستمدار و ناظر است و باید در این زمینه مطالباتی را مطرح می کرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: البته یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری بارها در این زمینه به آن اشاره کرده اند، بحث ساختاردهی فعالیت های سخت افزاری و نرم افزاری بر اساس ماموریت های شورای عالی فضای مجازی است. متوجه نشده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم گفت: متاسفانه تا امروز نه مطالبات رهبری پاسخ داده شده و نه مطالبات مردم و مردمی که دلشان برای توسعه کشور می سوزد. پاسخ داده شده است. پاسخ داده می شود.»

بابای کارنامی افزود: طبیعی است که در این بخش، وقتی به یک تکلیف عادی پاسخ نمی دهید، قطعاً نمی توانید برای سؤالات مطرح شده امروز که زمان پاسخگویی است، پاسخی نداشته باشید.

وی گفت: زمانی که در یک دهه گذشته حداقل سرمایه گذاری در این بخش نداشته ایم، اما از سوی دیگر در حوزه شبکه ملی اطلاعات در کشور اتفاقی نیفتاده و هیچ اطلاعی در این زمینه نداریم. وضعیت فعلی دور از ذهن نیست.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در شرایط فعلی که بودجه کشور را تصویب می کنیم یکی از مشکلات اساسی به این موضوع برمی گردد. مهمترین مشکل در این بخش این است که نمی‌توانیم اطلاعات کاملی در نرم‌افزار داشته باشیم.»؛ ما حتی در بانک اطلاعاتی ایران اطلاعات کاملی نداریم و وقتی این اطلاعات را نداریم، چگونه می‌توان برای افراد مختلف تصمیم‌گیری کرد. فرهنگ کشورها، فرصت ها، فرصت ها و تهدیدها.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین مدلی که امروز در دنیا استفاده می شود استفاده از همان پایگاه داده و توسعه های ICT است که ما به آن دسترسی نداریم. “

بابای کارنامی تاکید کرد: هر چند اختلاف نظری بر سر خارجی یا داخلی بودن این شبکه است، اما معتقدیم اگر خارجی هم باشد، الان این خارجی ها کجا هستند؟ برخی موافق غربی و شرقی بودن نیستند، اما مهم این است که سرمایه گذاری های لازم در کشور انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: ما قضاوت نمی کنیم که چه کسی بهتر است، ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این حوزه مهم است، یعنی باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم و فراموش نکنیم که در دنیای امروز اقتصاد فضایی. فضا و بستر مجازی به دلیل تغییر و ایجاد شانس های بالا در بستر اینترنت و این اتفاق در حال رخ دادن است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به هر حال توسعه این بخش یکی از نیازها و الزامات امروز کشور است و باید با توجه به خلاقیت ها، ابتکارات و نوآوری های خود در این مسیر حرکت کنیم. “

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم گفت: در کنار این مهم، مخالف سرمایه گذاری بخش خصوصی نیستیم، یعنی اگر بسترهای خارجی بیایند و در این حوزه سرمایه گذاری کنند یا حتی ایرانیان خارج از کشور قصد سرمایه گذاری داشته باشند، این بخش باز است. به همه در کشور

بابای کارنامی گفت: همه این گزینه ها می توانند بیایند و در چارچوب قوانین کشور در این بخش سرمایه گذاری کنند و این آمادگی کاملا در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید