شناسایی فلسطین به عنوان «کشور» مانع تجاوز نظامی اسرائیل می شود

مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرگزاری موج;

محبعلی گفت: مستقل شدن فلسطین از حمله اسرائیل به کرانه باختری و نوار غزه به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی و تامین امنیت آن جلوگیری می کند. در این صورت، فلسطینی ها می توانند با داشتن ارتش رسمی از پس آن برآیند.

به گزارش خبرگزاری موج


در روز جمعه (21 اردیبهشت) مجمع عمومی ملل متحد وی در قطعنامه ای غیرالزام آور از شورای امنیت خواست تا به درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل رای دهد. 143 کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و 9 کشور از جمله اسرائیل و آمریکا با آن مخالفت کردند. علاوه بر این، 25 کشور رای ممتنع دادند.

در همین رابطه قاسم محبعلی مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: روال به رسمیت شناختن کشور مستقل به همین صورت است. توصیه مجمع عمومی به شورای امنیت. از سوی دیگر، این نهاد قطعنامه ای صادر می کند که در آن پنج عضو دائمی باید برای عضویت کشوری جدید در سازمان ملل رای مثبت دهند. با توجه فلسطین این اولین بار نیست که مجمع عمومی فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می شناسد. اما نکته مهم این بار این است که تعداد کشورهای مخالف یا کشورهایی که از این ایده خودداری کردند بسیار اندک است.

وی افزود: این موضوع نشان دهنده نگاه جامعه جهانی به موضوع فلسطین است، اما از نظر حقوقی تا زمانی که شورای امنیت و پنج عضو دائم آن را تایید نکنند، اثری واقعی نخواهد داشت. تنها کشوری که به طور جدی از حق وتوی خود در شورای امنیت در این زمینه استفاده می کند، آمریکا است. بنابراین، اکنون نیز «دولتی بودن» فلسطین به نظر آمریکا بستگی دارد.

محبعلی در خصوص آثار شناسایی فلسطین به عنوان «دولت» در کرانه باختری و نوار غزه خاطرنشان کرد: از آنجایی که کشوری به نام فلسطین به رسمیت شناخته نشده است، حق دفاع کامل از خود را ندارد. علاوه بر این، دیگر کشورهای جهان نمی توانند در قالب یک کشور مستقل به فلسطین کمک کنند. اما وقتی کشور فلسطین رسمی شد، فلسطینی ها می توانند دولت و ارتش داشته باشند و هرگونه تجاوز به آن، تجاوز به کشور مستقل تلقی می شود. اما اکنون اسرائیلی ها مدعی هستند که گروه های “تروریستی” در کرانه باختری و نوار غزه فعال هستند و ما برای حفظ امنیت خود علیه آنها اقدام نظامی انجام می دهیم. از این رو، تغییر ماهیت فلسطین به «کشور» یک رویداد مهم تلقی می شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: اینکه بیشتر کشورهای اروپایی تمایل دارند فلسطین را به عنوان کشور به رسمیت بشناسند گام مثبتی است. اما همه چیز به نظر شورای امنیت بستگی دارد. تا آن زمان، هر چه تعداد کشورها به چنین ایده ای رای مثبت دهند، هیچ تغییری در امکان برقراری روابط دوجانبه با فلسطین از جمله در قالب توافق نامه های امنیتی و دفاعی ایجاد نخواهد شد. فلسطینی ها نیز چنین حقی ندارند، اگرچه به عنوان مردم تحت اشغال حقوقی دارند، اما حقی به عنوان «دولت» ندارند.


آیا این خبر مفید بود؟




خدمات سئو برای وب سایت ها