عدم ابلاغ آیین نامه وام مسکن روستایی توسط بانک مرکزی ترک فعل و جرم است



غنی نظری خانقاه، عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره علت تاخیر بانک مرکزی در ابلاغ آیین نامه اعطا وام مسکن روستایی وی با وجود ابلاغیه دولت گفت: بانک مرکزی مسئولیت تنظیم روابط بین بانک ها را بر عهده دارد و باید تورم نظارت و ارائه صورت های مالی و نظارت بر بانک ها و تسهیل شرایط برای مردم.

وی افزود: بانک مرکزی بلای بزرگی برای مردم ایجاد کرده است و به بهانه کنترل نقدینگی وام های خرد به مردم نمی پردازند. وام مسکن روستایی با این مبلغ می خواهند چه کار کنند که در رشد نقدینگی کشور موثر باشد؟

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم با این وام ها می توانند خودرو یا مسکن بخرند، آیا این بهانه ای برای کنترل نقدینگی توسط بانک هاست؟ نه، مردم با این مبلغ کاری نمی توانند بکنند.» وی افزود: مردم با این وام ها فقط می توانند مشکلات روزمره خانواده خود را حل کنند و منجر به افزایش نقدینگی در کشور نشود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اما در حال حاضر بانک مرکزی نه تنها آیین نامه اعطای وام مسکن روستایی را اجرا نمی کند، بلکه حتی اجازه نمی دهد تا بانک هایی که اعتبار خرد می دهند تا حدودی این مشکلات را حل کنند.

بیشتر بخوانید:

مسئول عدم ابلاغ وام مسکن روستایی به عهده وزیر اقتصاد باشد

قرار شد بانک مرکزی بلافاصله بعد از دولت مقررات وام مسکن روستایی را ابلاغ کند

دولت در اسرع وقت قوانین اعطای وام مسکن به روستا را ابلاغ می کند

اعطای وام مسکن روستایی با هدف رفع مشکلات شهرهای بزرگ است

تاخیر در ابلاغ آیین نامه وام مسکن روستایی خلاف قانون است

غنی نظری افزود: از سوی دیگر در کشور شعار توسعه متوازن می دهیم مدعی هستیم مهاجرت معکوس باید انجام شود و با این اقدامات مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها انجام شده است که این امر باعث افزایش می شود. در جرایم و هزینه های نظام، اما هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی دهیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: افرادی که علاقه مند به ماندن در روستاها و تولید هستند باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند، این وام ها باید در ابتدای هر سال به آنها ابلاغ و پرداخت شود، نه این که این روند طول بکشد. مدت زمانی که باید حذف شود روستاییان باید بیشتر از شهرنشینان حمایت شوند زیرا درآمدهای آنها متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: پس از گذشت 8 ماه هنوز بانک مرکزی ضوابط اعطای وام مسکن به روستا را ابلاغ نکرده است، این تخلف آشکار است و باید روی آن کار شود. مجلس هیچ تعارفی از بانک مرکزی ندارد و آنها را در حد نیاز می داند. مجلس و دولت سعی می کنند قوانینی را تدوین کنند و آیین نامه ای بنویسند اما بانک مرکزی به اجرای آنها عمل نمی کند که درست نیست.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: نظام کشور باید به گونه ای باشد که به محض نگارش قانون، آیین نامه آن تنظیم و اجرا شود. اما الان 8 ماه از اول سال گذشته گذشته و باید ظرف 3 ماه مشکل حل می شد. نمایندگان کمیسیون اقتصادی از این رویکرد بانک مرکزی گلایه دارند و قطعا طبق اصل 90 این موضوع را در کمیسیون پیگیری خواهند کرد و این اقدام بانک مرکزی انفعال محسوب و جرم است.


آیا این خبر مفید بود؟