عصبانیت شدید ایران خودرو از قیمت های ما!

عصبانیت شدید ایران خودرو از قیمت های ما!

بررسی بازار پاییزی خودرو نشان می دهد که قیمت هایما S7 توربو پلاس در بازار و کارخانه حدود 400 میلیون تومان تفاوت دارد.

قیمت بازار هایما S7 توربو پلاس در پاییز 1402 حدود 85 میلیون تومان افزایش را تجربه کرد که این محصول چینی که در سبد محصولات ایران خودرو مهمان است در پایان هفته اول در بازار خودرو معامله شد. مهر امسال با قیمتی حدود یک میلیارد و 310 میلیون تومان. این SUV در آخرین هفته پاییز امسال با قیمتی نزدیک به یک میلیارد و 395 میلیون تومان به بازار عرضه شد.

بنابراین این خودروی چینی در سه ماهه سوم پاییز امسال بیش از 6 درصد رشد داشته است.

قیمت هایما اس 7 توربو پلاس در بازار پاییزی با افزایش بیش از 6 درصدی روبرو شد، این در حالی است که ایران خودرو این محصول SUV را در سه ماهه سوم امسال با قیمت قطعی یک میلیارد و هشت میلیون و 627 هزار تومان به فروش رساند. . بنابراین اختلاف قیمت کارخانه و بازار هایما S7 توربو پلاس حدود 400 میلیون تومان است. این اختلاف قیمت به مذاق مدیران ایران خودرو خوش نیامده و آنها را عصبانی می کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقصر اصلی این مشکل، سیاستمدار خودرویی است که بر قیمت‌گذاری کارخانه‌ای اجباری محصولات شرکت‌های خودروسازی اصرار دارد. این سیاست باعث تفاوت معنی داری بین قیمت بازار و کارخانه خودروها شد.

البته خودروهای ایران در صورت های مالی خود به صراحت اعلام نکرده اند که آیا تولید هایما برای آنها سودآور است یا اینکه این خودروی مونتاژ شده چینی زیر قیمت به مشتریان پرداخت می شود؟ اما اگر فرض کنیم قیمت گذاری اجباری وجود نداشته و مدیران خودروساز ساکن در کیلومتر 14 جاده مخصوص بتوانند به طور مستقل قیمت تنها مهمان مستقل را از سبد محصولات خود تعیین کنند، در این شرایط قیمت خودرویی مانند هایما نه تنها می تواند جیب خودروسازان ایران را افزایش دهد. برای پر کردن آن با پول بیشتر، این امکان را برای خریداران بازار فراهم کرد که با قیمتی بسیار کمتر از قیمت های فعلی بازار به این خودرو دسترسی داشته باشند.