شوک بزرگ مجلس به بازار خودرو/ باید منتظر افزایش شدید قیمت خودرو باشیم؟

شوک بزرگ مجلس به بازار خودرو/ باید منتظر افزایش شدید قیمت خودرو باشیم؟

روز جدید : در حالی که بازار خودرو برای ورود خودرو به کشور آماده می شد، بند واردات خودرو از قانون بودجه ابلاغی حذف شد.

مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه امسال به منظور بهبود وضعیت بازار خودرو، واردات خودرو را تصویب کرد.

علت تغییر متن بودجه پس از تصویب نمایندگان این است که در رفع ایرادات شورای نگهبان به واردات خودرو، محمد باکر کلیباف رئیس مجلس در صحن علنی مجلس توضیح داد که این موضوع مورد اعتراض شورا نیز قرار دارد. مناسب. کلیباف در جلسه علنی مجلس تلویحاً از نمایندگان اجازه رفع ایرادات مورد نظر (واردات خودرو) را در صورت ادامه اعتراض مجلس به این بند دریافت کرد تا بودجه به تعویق نیفتد.

این شوک بازار خودروهای وارداتی را که در اسفند ماه با رکود شدیدی مواجه شده بود، شوکه کرد و دلالان اعلام کردند که فروش بازار تقریبا متوقف شده و قیمت ها در حال افزایش است.

مصوبه مجلس تاکید کرد: در سال 1401 بر اساس سیاست های کلی نظام و با شرایط زیر به دولت اجازه داده می شود برای واردات خودرو از بخش خصوصی اعم از حقیقی و حقوقی مجوز صادر کند. توسط مراجع ذیربط و وجوه حاصل را به حساب درآمد ردیف 5 این قانون در خزانه داری کل کشور واریز می کند.

بر این اساس مقرر شد ضوابط واردات خودرو و نحوه تامین ارز توسط دولت تعیین شود. در همان زمان مجلس قیمت خودروی وارداتی را سقف ۲۵ هزار یورو تعیین کرد.

بر این اساس حجم موتور خودرو کمتر از 2500 سی سی تعیین شده و مجلس تصمیم می گیرد این اقدام را با صلاحدید دولت و رعایت شرایط رقابتی بدون به خطر انداختن تولید داخلی و بازار ارز انجام دهد.

در این راستا مقرر شد 50 هزار خودرو و 20 دستگاه داشته باشیم که در این قالب هزاران خودروی دوگانه سوز وارد کشور می شود. همزمان ده ها هزار کامیون، تریلر، تریلر یخچال دار و کشنده و 10 هزار اتوبوس برون شهری و بین شهری در این قالب به همراه 1000 واگن و واگن یخچال دار وارد کشور شد. در عین حال، امکان واردات 5000 واحد تجهیزات سنگین معدنی و راهسازی، در حال بازسازی و یا حداکثر پنج سال ساخت، وجود داشت.

اما در مصوبه ابلاغیه واردات 50 هزار خودرو و 20 هزار خودروی دوگانه سوز حذف شدند.

بر اساس این گزارش، لغو این مصوبه در حالی صورت گرفت که فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهبود وضعیت ارز به دلیل گرانی، با واردات خودرو و عبور از سد چهار ساله واردات این محصول موافقت کرد. صادرات

در بیست و دوم اسفند وزیر صمت اعلام کرد که مشکلات صنعت خودرو زیاد است اما قابل حل است و ممنوعیت واردات خودرو برای حمایت از صنعت خودرو نیست، بلکه برای مدیریت تراز ارزی کشور است. زیرا در سال 2017 تحریم ها اعمال شد و فروش نفت کاهش یافت. مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده است که در دولت قصد تمدید آن را نداریم. بنابراین واردات خودرو از اواخر اردیبهشت ماه سال آینده به صورت خودکار آزاد می شود. البته در سال های گذشته تا 100 هزار خودرو وارد کرده ایم که فکر نمی کنم بیشتر از سال آینده باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه سه سال است خودرو وارد نشده و تقاضای انباشته وجود دارد، تخمین زده می شود تعداد قابل توجهی خودرو وارد کشور شود. بنابراین تا 100 هزار خودرو و شاید هم بیشتر می توان وارد کرد. از آنجایی که دولت این محدودیت را ندارد، واردات خودرو و افزایش تولید داخلی بازار را تامین می کند.

با حذف قانون واردات خودرو از قانون بودجه، به نظر می رسد شرایط بازار خودرو دوباره تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید