شوک دولت به بازار خودرو؛ افزایش قیمت در بازار به اوج خود رسید!

شوک دولت به بازار خودرو؛  افزایش قیمت در بازار به اوج خود رسید!

روز جدید : با وجود اینکه بازار روز گذشته در شوک افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خودرویی بود، اما بسیاری از فعالان بازار روند افزایشی قیمت ها را پیش بینی می کنند.

وزارت صمت با وعده افزایش تولید، وعده افزایش قیمت محصولات خودرویی را داده است. در پی این وعده، مدیرعامل خودرو ایران روز سه شنبه اعلام کرد که تولید روزانه این شرکت به بیش از 2500 دستگاه رسیده که 20 درصد افزایش تیراژ روزانه نسبت به برنامه مصوب را نشان می دهد.

از سوی دیگر شرکت سایپا کلید رشد تیراژ است. به این ترتیب از هفته آینده با افزایش تولید، عرضه خودروسازان در بازار افزایش می یابد. فعالان بازار پیش بینی می کنند با افزایش قیمت ها و به دنبال آن افزایش گردش مالی، واسطه گری بازار خودرو کاهش یابد.

بازار خودرو در حال حاضر در رکود بی سابقه ای به سر می برد و در غیاب خریدار و رکود قیمت ها به صورت آنی افزایش می یابد. بر اساس بررسی های صورت گرفته از بازار خودروی پایتخت، قیمت خودروهای داخلی طی روزهای اخیر بین 50 تا 10 میلیون تن افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان، افزایش قیمت ها به دلیل افزایش تقاضای بازار نیست، بلکه به دلیل محدودیت عرضه از سوی خودروسازان است. در دو ماه گذشته دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل بلاتکلیفی قیمت خودرو و افزایش زیان در این شرکت‌ها، تولید و عرضه خودرو را محدود کرده‌اند، از این رو بازار با کمبود شدید خودرو مواجه شده و این امر افزایش را به دنبال داشته است. در قیمت ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر در توئیتی نوشت: بر اساس 9 برنامه در صنعت خودرو برنامه ریزی تفصیلی تدوین شده و به تدریج به سمت کاهش قیمت ها پیش می رویم که تا پایان سال محقق می شود. “
وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از این در توئیتی نوشت: «برنامه تفصیلی بر اساس 9 برنامه در صنعت خودرو تدوین شده و به تدریج به سمت کاهش قیمت‌ها حرکت خواهیم کرد که تا پایان سال محقق می‌شود. “

اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو گفت: «از هفته آینده 700 دستگاه خودرو به تولید خودروسازان بزرگ کشور اضافه می‌شود». کاهش قیمت ها و بازگشت به روال هفته های اخیر چشمگیر است.

از سوی دیگر، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت به نقل از ایرنا گفت: در حال حاضر تقاضا برای سرمایه گذاری برای خرید خودرو کاهش یافته است و در نتیجه در صورت افزایش تولید و عرضه خودروسازان، قیمت ها در بازار کاهش می یابد.

وی با اشاره به اقدامات اخیر ایران، خودرو و سایپا در رهن مدارک خودروهای فاکتوری مربوط به برنامه های قرعه کشی گفت: این اقدام می تواند باعث افزایش عرضه خودرو توسط مردم و کاهش قیمت ها شود. بنابراین مشخص است که هفته آینده با توجه به افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خودرویی، پیش بینی می شود که شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم و به مرور زمان قیمت ها تعدیل شود.

در همین راستا مدیرعامل ایران خودرو ضمن دعوت از مشتریان به آرامش و عدم عجله در خرید خودرو با قیمت های کاذب از بازار گفت: در آینده نزدیک شاهد کاهش التهاب بازار خواهیم بود و مشتریان می توانند با خیال راحت ماشین بخر اقدام به.

قیمت گذاری سفارش از قیمت خودرو / خودرو با قیمت دو برابر حذف شد

اعتماد همچنین در گزارشی از اقدامات دولت و افزایش قیمت خودرو نوشت: اعضای جدید و در نهایت رئیس جدید: رقابت انتخاب می شود، اما با وجود اینکه نزدیک به دو ماه از بلاتکلیفی انتخاب اعضای جدید می گذرد، وجود دارد. هنوز خبری از معرفی آنها و انتخاب رئیس جدید شورای رقابت نیست.رقابت در زمانی رخ می دهد که این بخش باید تصمیمات لازم را در خصوص تغییر قیمت خودروهای تیراژ بالا اتخاذ کند.در حالی که وضعیت رقابت شورا همچنان در بلاتکلیفی است، گروه خودروسازی سایپا طی چند سال اخیر قیمت خودروهای خود را افزایش داده است، سپس ایران خودرو نیز قیمت محصولات خود را افزایش داده است. و یک فروش این جدول افزایش قیمت خودروهای تولیدی ایران خودرو را نشان می دهد. هنوز مشخص نیست که قیمت های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بر چه فرمولی است، اما با توجه به اینکه هنوز رئیس شورای رقابت منصوب نشده است، خودروسازان نمی توانند به افزایش قیمت فکر کنند. خودرو حذف شده و شورای رقابت دیگر مسئولیتی در قبال قیمت گذاری خودرو ندارد. با افزایش قیمت خودرو در ایران، خودرو و سایپا به نظر می رسد از روز سه شنبه وزارت صنعت و خودروسازان به توافق جدیدی دست یافته اند تا بخشی از مشکلات صنعت خودرو را از طریق اجرای آن اجرایی کنند.

توقف نماد ایران خودرو در بورس

دیروز و پس از رسانه ای شدن خبر افزایش قیمت محصولات ایران، خودرو و سایپا، نماد خودرو برای این افزایش از سوی ناظر بورس به دلیل عدم اعلام اطلاعات در کدال متوقف شد. . مهرماه امسال رئیس وقت بورس در نامه ای به وزیر اقتصاد خواستار بررسی موضوع قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو و تولید قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از قیمت گذاری شد. رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نامه گفته است: به نظر می رسد قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل ناکارآمدی تورم مشکلات بزرگی دارد که نه تنها موجب تنظیم بازار خودرو و مصرف کننده نهایی نشد. این امر با انتقال سود از شرکت‌های خودروسازی به واسطه‌ها موجب کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی شده و ادامه روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت تعطیلی شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی می‌شود.

لغو قیمت گذاری دستوری به چه معناست؟

خودروسازان در جلسات مختلف پیشنهاداتی را برای تعیین قیمت خودرو ارائه کرده اند. به گفته آنها، با افزایش حجم خودروهای معیوب در کارخانه و معوق شدن الزامات قطعه سازان، تولید آن دشوار است و باید برای آن چاره اندیشی اساسی کرد. در این جلسات پیشنهاد تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار از سوی خودروسازان مطرح شد که در نهایت این موضوع به تصویب نرسید. اما خبرگزاری تسنیم استدلال می کند که خودروسازان باید ضمن محاسبه نرخ تورم، فرمول مندرج در دستورالعمل قیمت گذاری خودرو شورای رقابت را برای مهلت تحویل خودرو به مشتریان برای محصولات اعمال کنند. به گزارش این خبرگزاری حامی دولت، این برای آن دسته از افرادی است که به موعد تحویل خودروهای خود رسیده اند، هرچند خودروسازان همچنان از این موضوع راضی نیستند، اما این تصمیم قبلا اجرایی شده است. به نظر می رسد در صورت فروش فوق العاده، بهای تمام شده خودرو با احتساب سود 10 درصدی محاسبه می شود.

کدام مرجع اجازه افزایش قیمت خودرو را داده است؟

این خبرنامه درباره افزایش قیمت خودرو نیز نوشت: در حالی که روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشور – ایران خودرو و سایپا – رسماً افزایش قیمت محصولات خود را برای ماه های باقی مانده از سال جاری اعلام کردند، مشخص نیست چه کسی اجازه داده است. افزایش قیمت داشته باشند و آیا این افزایش قانونی است یا خیر؟

وزارت صنعت که در این مورد سکوت کرده است و شورای رقابت به عنوان مرجع انحصاری صدور مجوز برای خودروسازان به صراحت اعلام کرده اند که مجوز جدیدی برای افزایش قیمت خودرو صادر نکرده اند، اما قیمت های قانونی مانند گذشته است.

بر این اساس شورای رقابت روز گذشته در اطلاعیه ای تصریح کرد: خودروسازان همچنان موظفند خودروهای تعهد شده را در زمان بندی و با قیمت مصوب شورای رقابت تحویل دهند. با توجه به این اطلاعیه صریح که بازتاب گسترده ای نیز در رسانه ها داشت، باید از خودروسازان پرسید که بر اساس کدام مجوز قانونی صادر شده توسط کدام مرجع اقدام به افزایش قیمت کرده اند؟

چه کسی افزایش قیمت را محاسبه کرده است؟ خودروسازان؟ با چه مجوزی؟ آیا قانون صراحتاً نگفته است که با توجه به اینکه شرایط بازار خودرو در کشور تا زمان رفع انحصار انحصاری است، شورای رقابت بر اساس تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی مجوز افزایش احتمالی قیمت را صادر می کند و این امر موجب شده است. تا الان اینطور بوده؟؟ آیا قانون تغییر کرده است؟ وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع به عنوان سهامدار و نماینده اصلی دولت در خودروسازان نیز باید پاسخگوی تقاضای افکار عمومی باشند، مبنای قانونی این افزایش قیمت چیست؟

واضح است که اگر موضوع با سکوت و سردرگمی و پاکسازی صورت موضوع و تحریف آن در یک کلام مواجه شود، حرمت قانون و نیروی انتظامی به گونه ای نقض می شود که سنگ دیگر سنگسار نخواهد شد. و به زودی از مجوزهای داوطلبانه حذف می شود و افزایش قیمت تمام کالاها و خدمات صادر می شود و فشار مضاعفی بر مردم شاکی وارد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید