افزایش قیمت در بازار خودرو l چرا ورق به بازار خودرو بازگشت؟

افزایش قیمت در بازار خودرو l چرا ورق به بازار خودرو بازگشت؟

روز جدید در حالی که طی هفته های اخیر روند قیمت ها در بازار خودرو امسال برای اولین بار کاهش یافته است، دیری نپایید که این لیست به بازار خودرو بازگشت و افزایش قیمت ها شتاب بیشتری گرفت.

در روزهای اخیر اکثر خودروهای موجود در بازار با افزایش قیمت مواجه شده اند. پراید 111 یک میلیون تومان گران شد و 131 آن نیز با افزایش قیمت مشابه روبرو شد. این در حالی است که پراید 151 1400 و 1401 طی روزهای اخیر 2 میلیون تومان گران شده است.

خودروهای پژو در این مدت از افزایش قیمت مصون نبودند. پژو 2008 مدل 1398 از 1 میلیارد و 290 میلیون تن به یک میلیارد و 310 میلیون تن رسیده است و مدل 1399 این خودرو در روزهای اخیر 20 میلیون تن افزایش قیمت داشته و مدل های مختلف پژو 206 تیپ 2 افزایش قیمت داشته است. یک میلیون تن در روزهای اخیر ..

خودروهای تیبا نیز در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت بوده اند که تیبا 2 مدل 1401 در روزهای اخیر از 204 میلیون تومان به 205 میلیون تومان رسیده است.

خودروهای دنا در این مدت از نوسانات قیمتی مصون نبودند. دنا مدل معمولی 1400 390 میلیون تومانی در چند روز گذشته امروز به 392 میلیون تومان رسید و مدل 1401 این خودرو از 401 میلیون تومان در چند روز اخیر امروز به 406 میلیون تومان رسید.

جهش نرخ ارز

بازار خودرو یکی از بازارهایی است که همواره با تاخیر نسبت به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان می دهد. در چند روز اخیر نرخ دلار در بازار آزاد نیز از مرز 33 هزار تن گذشت و همگام با کاهش چند روزی ارزش ریال، روند قیمتی در بازار خودرو نیز افزایش یافت.

با شتاب گرفتن قیمت دلار، بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان اقدام کرد و نرخ ارز دیروز به کانال 32 هزار تومان بازگشت.

این در حالی است که فعالان بازار می گویند معمولا چنین جلساتی با معامله گران تنها در کوتاه مدت بر قیمت دلار تاثیر می گذارد و در میان مدت در صورت تعدیل نشدن انتظارات، تقاضا به بازار بازخواهد گشت.

فروش از تولید فراتر رفت

بررسی آمار تولید ایران خودرو و سایپا (و پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا) در ماه دوم 1401 نشان می دهد که در مجموع بیش از 76000 دستگاه تولید کرده اند. در همین حال، این خودروسازان بیش از 83000 خودرو را تجاری کرده اند و بخشی از تولید خود را در ماه های اخیر تکمیل کرده اند. افزایش تقاضا برای خودروهای سایپا و ایران خودرو یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت در بازار خودرو است.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودرو به خبرآنلاین گفت: هر عاقلی در ایران می داند که اگر امسال خودرویی را زودتر بخرد تا پایان سال حداقل 40 درصد افزایش قیمت خواهد داشت. تورم 40 درصدی وجود دارد و به هر حال این اتفاق خواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید