فرار سهامداران خرد و کل از بورس

فرار سهامداران خرد و کل از بورس

روز دوشنبه (دیروز) برای یازدهمین روز متوالی، خالص تغییر مالکیت قانونی به پول واقعی در بازار منفی شد و 449 میلیارد تومان پول واقعی از بورس خارج شد. با این حساب تنها در 11 روز گذشته 2 هزار و 209 میلیارد تومان سرمایه واقعی از بازار خارج شد که نشان می دهد اعتماد سهامداران حقیقی به بازار سرمایه در کمترین حد خود قرار دارد.

در معاملات روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت 32 هزار و 390 واحدی دیگر به سطح 2 میلیون و 160 هزار و 780 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افت 12 هزار و 801 واحدی 716 هزار و 63 واحد است. روز دوشنبه (دیروز) شاخص کل فرابورس با 461 واحد کاهش به رقم 23 هزار و 974 واحد رسید و شاخص هم وزن فرابورس نیز با افت 3 هزار و 395 واحدی به رقم 129 هزار و 409 واحد رسید.

به گفته فعالان و کارشناسان بازار سرمایه، مهمترین دلیل فرار سرمایه های خرد و کلان از بازار سرمایه در سال جاری، رفتار دولت در قبال صنایع پردرآمد و همچنین تلاش برای فروش اوراق در بورس است. با کاهش شاخص سهام و هدایت سرمایه به سمت خرید اوراق قرضه دولتی.

بورس غیرقابل معامله شد

در این زمینه یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: 80 درصد بورس در اختیار دولت و شبه دولتی ها است. اساساً نمی توان نام این فضا را بازار گذاشت، اما در این شرایط و با این بازیگران، این مبادله «غیرقابل فروش» است.
«فردین آقابزرگی» در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ادامه خروج پول واقعی از بازار سرمایه اظهار کرد: پس از اتفاقات سال 99 در بازار سرمایه، برخی از مسئولان در اتاق های اقتصادی مجلس و دولت پیشنهاد کردند که 200 تا 250 ارز. حمت ها وارد بازار سرمایه و سهام شوند. سهامدار خرد باید خریداری شود و اکثریت بورس به شستا، تامین اجتماعی، بانک ها و فرادولتی ها واگذار شود. این پیشنهاد در حال حاضر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: بورس سبز نه تنها بورس خوبی است و بورس قرمز هم بورس بدی نیست، بلکه وضعیت نامناسبی است که حاکم بازی وقتی سهامدار خرد به بازار دیکته می کند با زیان های متوالی می بیند که در بازار سهام در یک بازار تصمیماتی گرفته می شود که بر خلاف منافع سهامدار است، سرمایه خود را از این بازار خارج می کند و وارد بازارهای موازی می شود، زیرا بورس جای ماندن سرمایه نیست.

حذف 185 سکه در دولت سیزدهم

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای ثبت شده در سال 1398 بیش از 25 همت وارد بازار سرمایه شد اما در سال 1400 بیش از 40 همت از این بازار خارج شدند. در سال 1401 بیش از 60 سجاف پول از بازار داشتیم و در سال 1402 که بدترین سال در بورس بود، خروج پول واقعی به بیش از 85 سجاف رسید، بدون در نظر گرفتن مذاکرات پشت درهای بسته برای نپذیرفتن موارد دیگر. اقدامات برای حفاظت از منافع سهامداران ذینفع.

وی افزود: اقدام دولت در بورس درست مانند این است که فردی از درختی که روی آن ایستاده است شاخه ای را قطع کند. دولت می‌توانست از طریق بورس تامین مالی کند، اما بی‌اعتمادی به حدی رسیده است که نه وکلا و نه شرکت‌های دولتی در حال حاضر این اوراق را نمی‌خرند.

ملاحظات امنیتی؛ پشت اخراج مردم از بورس

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: علاوه بر این برخی از مسئولان حراست به این نتیجه رسیده اند که در صورت افزایش قیمت ها در بورس امکان بازگشت آنها وجود ندارد و باید برای خروج مردم از بورس اقدام شود.
آقا بوجورگی ادامه داد: آقای رئیسی هم در دوره انتخابات 1400 اعلام کردند که بورس را خراب نمی کنیم اما دیدیم که دقیقاً بورس برای دولت سیزدهم خراب شد.

وی گفت: البته بورس در چند روز اول سال 1403 بازدهی خوبی داشت اما بلافاصله با بازگشت فرادولتی ها زیر و رو شد. دولت ها نیز شروع به سیستماتیک کردن بازار کردند. البته به گفته آنها نظام مندی به این معناست که بورس در بین سایر بازارهای موازی جذابیتی نخواهد داشت. در این شرایط سهامدار پس از مدتی از بازار خارج می شود.

آنها پیش بینی پذیری اقتصاد و بورس را از بین بردند

آقابزوری گذشته را برجسته کرد: زمانی مسئولانی داشتیم که می گفتند بورس یک قمارخانه است. بعداً مسئولانی گفتند هر سرمایه ای را بفروشیم و سهام بخریم، اما در تمام این مدت بورس کار خودش را کرد و در حالی که شاخص در سال 96 70 هزار واحد بود، الان به 2 میلیون و 200 هزار واحد رسیده است، یعنی 30 برابر شده است برگشت. اما اقداماتی در سه سال اخیر در دولت سیزدهم انجام شده که حتی تا دو ساعت بیشتر نمی توان بورس را پیش بینی کرد. ما نمی دانیم منظور آقای خاندوزی با قابل پیش بینی ساختن اقتصاد کشور کدام کشور است، زیرا در ایران حتی دو ساعت آینده را هم نمی توان پیش بینی کرد چه برسد به فردا و روزهای بعد.