مخالفت مجلس با کاهش ساعت کار زنان به 20 ساعت در هفته

مخالفت مجلس با کاهش ساعت کار زنان به 20 ساعت در هفته

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح کاهش ساعت کار مدیران زن به 20 ساعت در هفته مخالفت کردند.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه 24 اردیبهشت 1403 در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به با تمدید تعطیلی آخر هفته، اصلاحیه ای جزئی به آن لایحه پیشنهاد شد و در تبصره یک آن لایحه آمده است: «کارکنان می توانند با تصویب قوه مجریه ساعات کاری خود را تا سقف یک ربع ساعت در روز کاهش دهند. 10 ساعت در هفته که این امر به درخواست خود کارکنان و با تایید دستگاه اجرایی و البته با توجه به اینکه داوطلبانه بودن این موضوع بر میزان دستمزد و حقوق، حمایت خانواده و جوانان نیز تاثیرگذار است. جمعیت و با موافقت برخی از زنان مجلس پیشنهاد می کنم این حکم در مورد زنان متاهل نصف شود و حداکثر 20 ساعت تبدیل شود و این افراد در شرایط خاص و در مواردی که فکر می کنند ممکن است. باید در خانه باشند و از فرزندان خود مراقبت کنند و در عین حال شغل خود را حفظ کنند تا نخواهند اجازه حضور در دفتر و محل کارشان را داشته باشند.

این نماینده شورای اسلامی افزود: نگاه ما به همان مبنا و فلسفه ای بود که برای همه کارمندان برای زنان کارمند در نظر گرفته شده است که تسهیل و تکریم آنها و حمایت از خانواده و بچه دار شدن و جوانان جمعیت است.

به گزارش ایسنا، محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه در شورای اسلامی در مخالفت با این پیشنهاد تاکید کرد: از دوستان عزیز تقاضا دارم به اصل ماده رای ندهند. اولاً این کاهش ساعت بار مالی دارد با توجه به اینکه پیشنهاد دولت 42.5 ساعت است و ما آن را به 40 ساعت کاهش داده ایم و بخش خصوصی به شدت با این پیشنهاد مخالف است. این بدان معناست که در سال رونق تولید، ما هزینه های بخش خصوصی را افزایش می دهیم. این قانون دقیقاً برخلاف شعار سال است و همه تولیدکنندگان و کارآفرینان با بخشهایی از آن مخالف هستند.

وی در خصوص تاکید این طرح بر تعطیلی روزهای شنبه گفت: در نظام سنتی و فرهنگی ما، برخی خانواده ها خواه ناخواه اگر شنبه ها تعطیل باشد، عملاً تعطیلات آخر هفته به 4 روز افزایش می یابد. ما باید در این موضوعات با مردم مشورت کنیم و به مردم این فرصت را بدهیم که در فضای رسانه ای نظرات خود را در این زمینه بیان کنند.

این عضو شورای اسلامی با بیان اینکه «کلی بودن این طرح منجر به بروز حوادث فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه می شود»، افزود: در مورد پیشنهاد آقای میرتاج الدین به نظر من این پیشنهاد بسیار بدتر است چرا که گفته شد زنان متاهل نباید تا 20 ساعت در هفته کار کنند، در حالی که این طرح که قرار بود به نفع زنان باشد، از اشتغال آنها در ادارات محروم شد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا صباغیان نماینده مردم اردکان در مجلس در موافقت با پیشنهاد میرتاج الدین گفت: کانون آرامش خانواده زن است اما به مرور زمان به دلیل حقوق زنان و مشکلات اقتصادی آنها هم مجبور به کار شدند» و اظهار داشتند: «متاسفانه.» امروزه بیشتر آسیب های اجتماعی که امروزه وجود دارد از جمله اعتیاد، طلاق و مشکلات دیگر به این دلیل است که زنان باید از صبح تا صبح در کنار مردان کار کنند. شب ما به جای حل مشکلات اقتصادی جامعه از زمان استفاده کردیم، تربیت فرزندان چه می شود؟

وی بیان کرد: امروز یکی از مصائب حاکم بر جامعه این است که زن را با عناوین و دلایل مختلف از وظیفه اصلی خود که در احادیث و روایات و قرآن آمده است جدا کرده ایم. بنابراین پیشنهاد میرتایودینی باعث می شود که زن کار کند، در جامعه باشد و بیمه داشته باشد و زمان کمتری کار کند. با کاهش ساعات کار زنان چندین هدف به طور همزمان محقق می شود. هم مشکلات اقتصادی گاهی حل می شود و هم کانون خانواده و تربیت فرزندان مورد تعرض قرار نمی گیرد.

پس از اعلام مخالفت دولت و کمیسیون اجتماعی با پیشنهاد میرتاج الدین، نمایندگان مجلس با تصویب این پیشنهاد مخالفت کردند.