نکات برجسته مالیات بر عایدی سرمایه بر طلا

نکات برجسته مالیات بر عایدی سرمایه بر طلا

به نظر می رسد اقدامات و سیاست های قانونگذار تا حدودی سودمند شده و احتمال بازگشت بازار طلا به شرایط عادی وجود دارد.

بررسی ها نشان می دهد با وجود برخی نگرانی ها، بخش زیادی از مردم از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف خواهند شد. خبرها حاکی از آن است که نگرانی های مالیاتی طلافروشان تقریباً برطرف شده و به زودی فعالیت آنها از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در پی انتشار اخباری مبنی بر تصویب اصلاحات مد نظر شورای نگهبان در رابطه با قانون مالیات بر عایدی سرمایه، ابهاماتی در بین مردم در خصوص این مالیات به وجود آمده است. مثلاً در حوزه طلا، عده ای فکر می کنند هر مقدار طلا دارند، باید از آن مالیات بدهند.

در عین حال بررسی متن تفصیلی مصوبات مجلس نشان می دهد که چنین سوالاتی با واقعیت منطبق نیست و این گفته که بخش بزرگی از جامعه از پرداخت این مالیات معاف هستند تا حدودی صحت دارد. طی چند روز گذشته اخبار مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه بر دارایی ها بسیار داغ شده است.

عدم وضوح اطلاعات در این زمینه منجر به سردرگمی شده است. بنابراین برخی از مردم فکر می کنند که وقتی طلا می خرند یا در خانه طلا دارند، باید مالیات آن را بپردازند. در این میان، نگاه دقیق‌تر به مصوبه مجلس نشان می‌دهد که این موضوع صحت ندارد و معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه تقریباً گسترده‌تر است.

علاوه بر ملک و خودرو، یکی دیگر از دارایی های مشمول این مالیات طلا و ارز است. با توجه به اینکه تقریباً بخش بزرگی از جامعه طلا به همراه دارند، درک نحوه مالیات بر این دارایی اهمیت بیشتری دارد. اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که مردم هر چقدر هم که طلا داشته باشند تا زمانی که آن را نفروشند مشمول این مالیات نمی شوند. زیرا این مالیات بر سود فروش دارایی ها وضع می شود. اما به طور کلی هر فردی بالای 18 سال از فروش تا 150 گرم طلا از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است.

نقشه معافیت مالیاتی طلا ///
نرخ مالیات چقدر است؟

اما اگر طلایی که قصد فروش آن را دارند بیش از این مقدار باشد، مالیات آن چگونه خواهد بود؟ قبل از اعلام نرخ ها باید توجه داشت که مالیات مذکور از سود فروش طلا پس از تعدیل تورم یا به عبارتی کسر تورم از آن اخذ می شود. به این ترتیب، وقتی طلا بیش از این مقدار باشد، اگر در کمتر از یک سال فروخته شود، از 30 درصد، بین یک تا دو سال، 20 درصد و بیش از دو سال، 10 درصد از سود آن مالیات گرفته می شود. پس از کسر تورم). یعنی اگر فردی از فروش طلای خود یک میلیون تومان سود کند، ابتدا سود واقعی او را با کسر تورم محاسبه می کنند و سپس با توجه به مدتی که از خرید طلا می گذرد، 30 تا 10 درصد سود واقعی به عنوان مالیات محاسبه می شود.

استثنا دیگر خرید و فروش طلا این است که اگر طلا از طریق صورتحساب الکترونیکی در صرافی های مجاز یا طلافروشی های دارای پایانه مغازه و ثبت حساب الکترونیکی فروخته شود مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، مردم هنگام فروش طلا، درخواست صدور فاکتور الکترونیکی کنند. در واقع طلافروش برای خرید این مقدار طلا باید فاکتور الکترونیکی در اختیار فروشنده قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد، معامله مشمول مالیات نخواهد بود.

علاوه بر این، معاملات اوراق بهادار طلا نیز از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است. براساس تبصره 7 ماده 12 این طرح، سود سرمایه ناشی از نقل و انتقال اوراق بهادار یا کالاهای مورد معامله در بازارهای بهابازار (بورس) و خارج از بورس (بورس) از قبیل صندوق های کالایی، صندوق های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا. ، مشمول مالیات موضوع این فصل نیست.

معافیت طلافروشان از مالیات بر درآمد عمومی

طی چند روز گذشته شاهد اعتراض طلافروشان بودیم که برخی به اشتباه آن را مربوط به حوزه مالیاتی می دانند. البته لازم به ذکر است که از ابتدای دی ماه سال گذشته اعتراض طلافروشان آغاز شد که این اعتراض مربوط به حوزه مالیاتی نیست، بلکه نسبت به ثبت اطلاعات آنها در سامانه کل معاملات است. در این خصوص لازم به ذکر است که در صورت ثبت اطلاعات موجودی طلا توسط معامله گران طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند. چون اساسا این قانون مربوط به افراد غیرتجاری است. همچنین نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که مالیات بر عایدی سرمایه 3 سال پس از قانونی شدن آن وضع می شود و 3 سال دوره تعلیق وجود دارد. البته این مالیات هنوز قانونی نشده و ایرادات شورای نگهبان نسبت به آن در مجلس اصلاح شده است. حال باید منتظر نظر نهایی شورای نگهبان باشیم.

نقشه معافیت مالیاتی طلا ///
آیا سیاست های تسهیل کننده قانونگذار جواب داد؟

مشاهدات از بازار طلا حاکی از آن است که برخی از فعالان این صنف به اعتصاب پایان داده و فعالیت خود را از سر گرفته اند. هفته گذشته خبر اعتصاب طلافروشان در اعتراض به قانون مالیات بر عایدی سرمایه منتشر شد. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی برای جلب رضایت فعالان بازار طلا سیاست های تسهیل گری را شفاف سازی و ابلاغ کرده و به نظر می رسد برخی از طلافروشان به این سیاست ها پاسخ مثبت داده اند.

فعالان صنفی طلا به بازار بازگشتند. از ابتدای تدوین قانون مالیات بر عایدی سرمایه، معامله گران بازار طلا از مخالفان جدی آن به شمار می رفتند. آنها چندین بار در اعتراض به قانون مذکور دست به اعتصاب زده اند که آخرین آن در دو هفته اخیر بوده است. از جمله مهم ترین دغدغه های این افراد، اطلاعات مورد نیاز سیستم های دولتی مانند اندازه دارایی های آنها بود.

وزارت امنیت در روزهای پایانی هفته گذشته بیانیه جدیدی برای شفاف سازی و رفع ایراد معامله گران بازار طلا صادر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT یا مالیات سوداگرانه، اگرچه هنوز مشخص نشده است. مصوبه شورای نگهبان بوده و به قانون تبدیل نشده است، اما لازم به اطلاع است که طبق متن مصوبات مجلس، این مالیات مشمول واحدهای صنفی نمی باشد و در رابطه با نگرانی های ایجاد شده از سوی مردم به عنوان مشتریان اصناف نیز باید توجه داشته باشیم که در متن مصوبات علاوه بر معافیت تا سقف 150 گرم برای هر فروش طلا به واحدهای تجاری ثبت شده توسط این واحدها در نظام مالیاتی، به طور کامل در نظر گرفته شده است. معاف از هرگونه مالیات بر عایدی سرمایه و لذا در صورت اطلاع صحیح، افراد نه تنها نگرانی ندارند، بلکه مایل به ثبت اطلاعات برای بهره مندی از معافیت، مالیات نیز خواهند بود.

روز گذشته آیت محمدولی کارشناس و فعال بازار طلا درباره وضعیت فعالیت طلافروشان در بازار گفت: خوشبختانه امروز حدود 30 درصد طلافروشان به کار بازگشته و فعالیت خود را از سر گرفته اند. برخی از کسانی که در تعطیلات به سر می بردند، مسائل شخصی مانند سفر و … داشتند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با قول مساعدت سازمان امور مالیاتی در رفع ابهامات و مشکلات سامانه معاملات؛ از فردا طلافروشان بازار به طور کامل فعالیت خود را از سر می گیرند و در نتیجه به نظر می رسد اقدامات و سیاست های قانونگذار تا حدودی به نفع خود بوده و احتمالاً بازار طلا به شرایط عادی خود باز می گردد.

تلاشی دیگر برای تسخیر کانال 60

با شروع بازار در هفته کاری جدید، نرخ آزاد دلار دوباره به سطوح قیمتی کانال 60 هزار تومانی رفت. حضور قبلی این نرخ در روزهای پایانی هفته گذشته شکست خورد، دلار آزاد برای چهارمین بار در ماه گذشته وارد کانال 60 هزار تومان شد. هر ورق این اسکناس آمریکایی در اولین معامله صبح دیروز با حدود 200 تومان کاهش نسبت به روز پنجشنبه 61 هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد.

در ادامه بازار دیروز، نرخ این ارز افت 200 تومانی دیگری را تجربه کرد تا در نهایت با افت قیمتی 400 تومانی نسبت به آخرین نرخ ارز 60 هزار و 800 تومانی به فعالیت خود پایان دهد. تلاش های قبلی دلار برای حضور در کانال 60 با حمایت بازاریابان همراه بود.

حال باید دید این افت قیمت در روز یکشنبه در بازار جبران می شود یا دلار از هسته سخت کانال 60 هزار تومانی عبور می کند. علاوه بر دلار، نرخ سایر شاخص های ارزی در بازار تهران نیز در روز گذشته کاهش یافت. یورو و پوند نیز دیشب با 450 و 500 تومان کاهش به ترتیب به 65 هزار و 400 و 76 هزار تومان رسید.

با کاهش نرخ ارز در بازار غیر رسمی، علائم در بازار سکه قرمز شد. نرخ ارز آزاد یکی از پارامترهای اصلی تعیین کننده قیمت سکه طلا در بازار داخلی است. در نتیجه کاهش نرخ دلار در یک روز گذشته تاثیر کاهنده ای بر نرخ سکه داشت. هر قطعه سکه طلا طرح جدید شب گذشته با 300 هزار تومان افت قیمت نسبت به روز گذشته 41 میلیون و 300 هزار تومان فروخته شد. سکه چهارم طلا نیز با افت 200 هزار تومانی به رقم 15 میلیون و 100 هزار تومان رسید.