طرح مالیات بر عایدی سرمایه کجا رفت؟/ برخی نمایندگان خواستار مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند

ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۶
کد خبر: 1921602

مالیات بر عایدی سرمایه چند سالی است که در کشورمان با اهدافی چون محدودسازی فعالیت های سفته بازی، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش منابع عمومی و افزایش بهره وری اقتصادی دنبال می شود که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; مشاهدات حاکی از آن است که پس از دو سال تاخیر در مجلس و کمیسیون اقتصادی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در روزهای اخیر وارد صحن علنی شورای اسلامی شد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح مشکلات مسکوت ماند. این طرح اقتصادی

مالیات بر عایدی سرمایه طرحی است که به موجب آن اگر شخصی خانه، خودرو، طلا و ارز بخرد و سپس آنها را بفروشد، باید بخشی از سود را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه بپردازد.

بیشتر بخوانید:
مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه/طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای حفظ مردم از دست معامله گران

برای جلوگیری از تورم و سفته بازی، مالیات بر عایدی سرمایه دارایی هایی مانند املاک و خودروها، انواع طلا و شمش، جواهرات و انواع ارزهای خارجی را هدف قرار می دهد. این مالیات فقط برای دارایی های بیش از یک مورد برای هر فرد بالای 18 سال و تفاوت بین تمام دارایی ها در زمان خرید نسبت به زمان فروش در سال های مختلف با نرخ های مختلف اعمال می شود.

اهداف طرح وصول مالیات بر عایدی سرمایه


مهمترین هدف مالیات بر عایدی سرمایه ایجاد یکپارچگی، انسجام و کارآمدی نظام مالیاتی، ایجاد عدالت اجتماعی، برقراری انصاف مالیاتی و موارد دیگر است که اجرای این طرح در سالهای اول می تواند منابع مالی مناسبی را برای تامین منابع مالی تامین کند. زیرساخت های کشور و کاهش شکاف طبقاتی در مالیات های استانی. کمک های دولتی

ادامه تصویب طرح مالیاتی در دولت سیزدهم سود سرمایه با رویکرد ارزش گرا در جمع آوری مالیات، مقابله با عملیات سفته بازی و تمرکز بر کنترل نوسانات قیمت، سرمایه و پول سرگردان را به سمت تولید هدایت می کند.

سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت چندی پیش درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: طرح مالیاتی بر سود سرمایه که مالیات بر سفته بازی و دلالی است، از جمله طرح هایی است که باعث کاهش انگیزه نقدینگی غیرمولد و سفته بازی در کشور می شود.

وی تصریح کرد: 160 کشور دنیا این قانون را تصویب کرده اند و باید از تولیدکنندگان حمایت کنیم که جزئیات این طرح در سال جاری در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار گرفته و به محض آن در دستور کار مجلس قرار گرفته است. تصویب شده است، دولت آن را اجرا خواهد کرد. طبق مطالعات انجام شده، طرح مالیات بر عایدی سرمایه در جهان به عنوان CGT شناخته می شود و اولین کشوری بود که در سال 1913 مالیات بر عایدی سرمایه را معرفی کرد. سود سرمایه توسط ایالات متحده آمریکا اجرا می شود.

برخی از نمایندگان خواستار مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند


کمیسیون اقتصادی از تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داد: برخی نمایندگان خواستار مسکوت ماندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه تا زمان ساماندهی وضعیت اقتصادی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد از طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند. سود سرمایه پشتیبانی می کند.

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی این هفته شورای اسلامی در جریان بررسی دومین گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یکی از چالش های مهم اقتصاد نبود پایه مالیاتی مهم است. تحت عنوان طرح مالیات مشاغل در اقتصاد. این کشور است، این طرح در مجلس دهم نهایی شد اما به دلیل مخالفت دولت در آن زمان نهایی نشد، طرح مالیاتی سود سرمایه با موافقت دولت سیزدهم در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: امروز منابع اقتصاد کشور به جای جهت گیری به سمت اقتصاد واقعی به سمت بازارهای سوداگرانه و فعالیت های غیرمولد سوق داده می شود، هرچند برخی نمایندگان خواستار مسکوت ماندن این طرح شدند.

وی با اشاره به وضعیت بازار ارز و خودرو در کشور گفت: یکی از راه های ساماندهی بازار ارز و خودرو، تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، این طرح نقش مهمی در ساماندهی بازار خواهد داشت.

پورابراهیمی ادامه داد: تصویب این طرح مهمترین اقدام مجلس در سال جاری است که انتظار داریم همه همکاران از این طرح حمایت کنند تا بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

وی گفت: قوانین فعلی فضایی را در کشور ایجاد کرده که بازار را به دلالی تبدیل کرده است و قانونی شدن این طرح می تواند در ساماندهی این بازارها حائز اهمیت باشد.

او با پیشنهاد سکوت در مورد این پروژه موافقت نکرد.مالیات بر عایدی سرمایه) ادامه داد: نظر کمیسیون اقتصادی این است که دولت لایحه ای در این زمینه ارائه کند؛ اما در آن سال ها دولت برنامه ای برای جلوگیری از فعالیت های سوداگرانه و موضوع مالیات ارائه نکرد.

وی در ادامه توضیح داد: اما در ابتدای دولت سیزدهم قرار شد این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیری شود و در جریان بررسی این طرح جزئیات مورد بحث قرار گیرد. اما خوب نیست کشور در این مورد سکوت کند.

همه اینها در حالی است که اجرای این طرح به گفته وزیر اقتصاد بسیار حائز اهمیت است و جهش هیجانی قیمت ها به دلیل سفته بازی در نرخ ارز، طلا، خودرو و مسکن که زیان های زیادی به مردم وارد کرد تا حدودی مدیریت می شود. اجرای این طرح

گفتنی است بررسی طرح مالیاتی از سود سرمایه در ژوئیه 2019 ابلاغ شد، سپس در کمیته فرعی صنایع و معادن بررسی و اصلاح شد و در 16 سپتامبر همان سال به تصویب رسید.

کمیسیون اقتصادی مجلس در 29 اکتبر 2019 آن را تصویب کرد و دومین گزارش شور در نهایت در 21 آوریل سال جاری به تصویب رسید. اکنون پس از گذشت حدود 2 سال از تصمیمات نمایندگان، بالاخره این طرح جدید به صحن علنی مجلس رسیده است.

معافیت ها به گونه ای طراحی شده است که فقط تجار مشمول این مالیات می شوند


مرکز پژوهش های مجلس نیز با اعلام استثنائات این قانون در این زمینه گفت: معافیت ها به گونه ای طراحی شده است که تقاضای مصرفی افراد و خانوارها در دارایی هایی مانند مسکن، خودرو، طلا و جواهرات به هیچ وجه مشمول مالیات نمی شود، اما فقط تاجران مشمول این مالیات هستند. به علاوه تعداد و حجم معافیت های این طرح به حدی است که این مالیات بر تعداد بسیار کمی از خانوارهای جامعه یعنی. کمتر از 5 درصد بر اساس آمار.

رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی نیز در روزهای اخیر تاکید کرد: مالیات بر سود سرمایه این امر منجر به شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی می شود و در نتیجه مردم را به جای سوداگری به سمت کارهای مولد سوق می دهد.

در همین تاپیک بخوانید:
عجله در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تورم را کنترل نخواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید